Gå til innhold

Bil eller ikke bil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Viss du har behov bare litt for bagasjeplass, så kan du gå for ein tette Arctic Cat Prowler, Can-Am Defender eller tilsvarande Polaris.

Årsavgifta er låg for dei er registrert som motorsykkel eller traktor. Og derfor er det bare skilt bak.

Be om du kan få den levert med ein oppbevaringsboks til bagasje på lasteplanet.

Eller så har du Artic Cat Wildcat, Can-Am Maverick, Polaris. Eller Can-Am Spyder, Polaris Slingshot, nokon eigarar av Slingshot i USA har tak på dei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal man ha billig driftsutgifter på bil så kjøper man elbil. f.eks. noe sånt:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90323931

I forhold til gamle fossilbiler til samme pris så slipper man:

-Bompenger

-Parkeringsutgifter i de fleste kommuner

-Bensin

-Svindyre verkstedutgifter

-Årsavgiften er flere tusen lavere

Lader man i tillegg så ofte som mulig på gratis ladesteder så har du bare noen kr. til ansvarsforsikring, billig årsavgift og små servicer på dekk og vindusviskere. Dette er billig og du sparer mye tid på å ikke kjøre kollektivt.

Anonymkode: 36e6e...252

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hadde jeg ikke hatt behov for bil hadde jeg ikke kjøpt en. Det er og blir et pengesluk. Men vi bor i Norge og, til tross for hva politikerene sier, så er bil for de fleste en nødvendighet.

Om det går utover livskvaliteten ved at du ikke kan gjøre normale sosiale ting og det ender opp med at du blir en snylter og en plage for slekt og venner fordi du skal være miljøbevisst selv. Da hadde jeg kjøpt egen transport. Uten tvil.

Selv Steinar Lem måtte kjøpe bil til slutt og Rasmus Hansson kjører bil så denne selvpiskingen og dårlig samvittighet kan du se bort ifra. Behovet bør bestemme...

Når det gjelder kostnader så er du, som andre nevnerm veldig optimistisk. Eier du en bil for mindre enn 20.000+ drivstoff og avgifter er det så billig man kan komme i praksis.

https://renault.no/elbil/twizy  dette tror jeg er det billigste du kan forflytte deg på i Norge idag. 1295 kr i leasing pr.mnd.

Endret av Commander
  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, heikro skrev:

Er ganske langt uti huti heti den hytta  ja og må tog også taxi til hytta. For lang å gå  fra stasjonen og ingen buss forbindelse.  Er en hytte som vi disponerer med flere andre familiemedlemmer . Har blitt lite av å dra dit nå som jeg ikke har bil. Faktisk ikke vært der siste halve året. 

Kan også legge til at jeg har katt og hvis hun skal være med på ferie eller moren min skal passe henne hjemme hos seg så må katta fraktes med kattedo og kattemat. Det er utfordring når man reiser kollektivt.. ... 

http://transportsykkel.no

Skrevet
34 minutter siden, Commander skrev:

https://renault.no/elbil/twizy  dette tror jeg er det billigste du kan forflytte deg på i Norge idag. 1295 kr i leasing pr.mnd.

Ser for meg at du liker selv å sitte i en slik i -20'c på motorveien i en åpen dørløsning.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser for meg at du liker selv å sitte i en slik i -20'c på motorveien i en åpen dørløsning.

Sidevinduer er å få kjøpt:) .  På det sentrale østlandet har det ikke vært -20 i år enda. MEN ser helt klart poenget med at det ikke er et "fullverdig" kjøretøy. Men for en som ikke trenger bil til daglig så vil denne være det billigste man kan ha stående å ha i tilfelle rottefelle. Denne gjør 80 km/t , er tillatt på motorveg og kan parkeres overalt og man kommer fram tørr i håret.   Kan faktisk chippes slik at toppfarten øker fra 80 til 115 km/t for rimelige 3000 kr. Plug and play.

Så ser den faktisk litt morsom ut.

Skrevet
På 28.2.2017 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Du kan kanskje gå for en el-bil, eller en plugin-hybrid? Da er du litt mer miljøvennlig (selv om mange el-bileiere later til å "glemme" helt at den miljøvennlige strømen vi produserer her til lands kunne blitt solgt til land som bruker kull og gass i dag, og i så måte er de like mye med på å forurense som bensinbilene). 

Anonymkode: 3ffe1...011

Regner med at du har innetemperatur på max 17 grader og alltid vasker fulle maskiner. Dusjer gjør du vel ikke ofte og aldri mer enn to, tre minutter?

Det er nok ikke noen egen strøm som går til bilen og om du sparer mye så kan mer selges utenlands.

• Liker 1
Skrevet

Hadde gjort hva som helst for bil, så hadde jeg hvert deg hadde jeg skaffa det. Men ikke hør på meg, jeg er 18 og har enda ikke startet på lappen, ikke har jeg penger til det heller... Men kjenner jeg er dritt lei av å ikke kunne være med venner og dra hvor jeg vil når jeg vil. Er fælt å være så avhengig av buss og foreldre når alle vennene mine har lappen og bor i nabobyen som er 40-50min unna her jeg bor...

Men altså, vil du være miljøvennlig finnes det jo el-biler... Personlig hadde jeg gått for hybrid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...