Gå til innhold

Bil eller ikke bil?

heikro

Anbefalte innlegg

Ok så jeg har siste halve året vært uten bil...Har savnet det å ikke ha bil . Vent meg til å ikke ha bil i hverdagen og det går greit men savner muligheten for å ha muligheten til storinnkjøp, dra på hytta  osv. Har også familie som bor slik til at det er kronglete å besøke dem med offentlig transport. 

Regna litt på det og med lite bruk vil bilen fortsatt være en utgiftspost på 1500-2000kr i måneden. Noe som vil gå greit økonomisk selv om dette selvfølgelig er penger som potensielt kunne vært brukt på andre ting som buss og taxi. 

Det største dilemma mitt er at jeg prøver å være miljøbevist og er at jeg føler meg litt hyklersk når jeg kjenner på luksusen og friheten det ville være å ha en bil. Det ville gjøre livet enklere i mange tilfeller, samtidig ville jeg ha bittelitt dårlig samvittighet for å forurense. 

Hva synes dere ? Miljøbevisst og ha god samvittighet i forhold til miljøet eller bileier og ha en lettere hverdag ? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpe eller lease deg en el-bil, da får du bli og er miljøbevisst - ingen kompromiss.

Er vel ikke mange taxiturene du skal ha i måneden før du fint bikker både 1 og 2000.

For min egen del hadde det vært uaktuelt å ikke ha egen bil. Trenger det for å kunne gjøre større innkjøp, reise på besøk når jeg selv vil, ikke når bussen vil, og ikke minst ha friheten til å stikke på hytta eller en kjøretur når jeg selv vil.

Anonymkode: 83163...5d0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil til 1500 i måneden? Det regnestykket vil jeg gjerne gjerne se!

2400 i forsikring == 200 i måneden

2820 i vegavgift == 235 i måneden

Så vidt jeg kan se er 435 det billigste du kan få ha en bli for per måned. Da har du igjen 1065 for alt annet. Min bil har vel beregnet verditap på 36 000 per år, og service koster vel rundt 6000. Ny bil med garanti, så det er lite aktuelt med vedlikehold. En eldre bil må man påregne vedlikehold på.

Dekk varer i tre sesonger, så du må regne en 208 kroner i måneden på dekk (ville ikke kjørt på dekk mye eldre enn tre år uavhengig av mønsterdybden). Uansett om du er villig til å kjøre seks sesonger må du fortsatt ut med 104 kroner. Da regner jeg med vinterdekk til 5000 og sommerdekk til 2500. 

Jeg kan ikke se hvordan dette er mulig med mindre du kjøper en bil til vrakpantprisen og så kjører den helt uten å vedlikeholde den. Men det virker ikke så realistisk.

Tror du bør regne med minst 3000 i måneden for å ha en bil.

Endret av amativeReflection
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, heikro skrev:

Ok så jeg har siste halve året vært uten bil...Har savnet det å ikke ha bil . Vent meg til å ikke ha bil i hverdagen og det går greit men savner muligheten for å ha muligheten til storinnkjøp, dra på hytta  osv. Har også familie som bor slik til at det er kronglete å besøke dem med offentlig transport. 

Regna litt på det og med lite bruk vil bilen fortsatt være en utgiftspost på 1500-2000kr i måneden. Noe som vil gå greit økonomisk selv om dette selvfølgelig er penger som potensielt kunne vært brukt på andre ting som buss og taxi. 

Det største dilemma mitt er at jeg prøver å være miljøbevist og er at jeg føler meg litt hyklersk når jeg kjenner på luksusen og friheten det ville være å ha en bil. Det ville gjøre livet enklere i mange tilfeller, samtidig ville jeg ha bittelitt dårlig samvittighet for å forurense. 

Hva synes dere ? Miljøbevisst og ha god samvittighet i forhold til miljøet eller bileier og ha en lettere hverdag ? :-/

Storinnkjøp kan gjøres på mange måter. Ta med en tom trillekoffert, fyll opp og trill hjem :) Ett eksempel :)
Hvor ofte er du på hytta? Hvis det ikke er ofte, kan du ta buss/taxi et stykke og gå resten? Nå vet jeg ikke hvor hytta de befinner seg. Noen har den ganske nærme veien, andre langt uti skogen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, heikro skrev:

Hvis du bor i by er kanskje bilkollektiv noe for deg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Minlillesky skrev:

Storinnkjøp kan gjøres på mange måter. Ta med en tom trillekoffert, fyll opp og trill hjem :) Ett eksempel :)
Hvor ofte er du på hytta? Hvis det ikke er ofte, kan du ta buss/taxi et stykke og gå resten? Nå vet jeg ikke hvor hytta de befinner seg. Noen har den ganske nærme veien, andre langt uti skogen. 

Er ganske langt uti huti heti den hytta  ja og må tog også taxi til hytta. For lang å gå  fra stasjonen og ingen buss forbindelse.  Er en hytte som vi disponerer med flere andre familiemedlemmer . Har blitt lite av å dra dit nå som jeg ikke har bil. Faktisk ikke vært der siste halve året. 

Kan også legge til at jeg har katt og hvis hun skal være med på ferie eller moren min skal passe henne hjemme hos seg så må katta fraktes med kattedo og kattemat. Det er utfordring når man reiser kollektivt.. ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker virkelig ikke disse tallene... Jeg har på ingen måte lyst på bil, men jobben krever det. Jeg hadde ikke førerkort, de sa de ville betale halve førerkortet dersom jeg tok det, noe jeg nå har gjort. Nå blir jeg daglig minnet på at jeg må kjøpe meg bil. Har ikke lyst på, har ikke behov for - i fritiden. Men i jobben er det nødvendig, det skjønner jeg selv også. Får ikke helt regnestykket til å gå opp når de ikke vil gi meg mer enn 80% stilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kvinneguide skrev:

Hvis du bor i by er kanskje bilkollektiv noe for deg

Jaaaaa. Men vet ikke helt hvordan det fungerer .. deler gjerne bil med noen hvis jeg kan finne noen å dele bil med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, heikro skrev:

Er ganske langt uti huti heti den hytta  ja og må tog også taxi til hytta. For lang å gå  fra stasjonen og ingen buss forbindelse.  Er en hytte som vi disponerer med flere andre familiemedlemmer . Har blitt lite av å dra dit nå som jeg ikke har bil. Faktisk ikke vært der siste halve året. 

Kan også legge til at jeg har katt og hvis hun skal være med på ferie eller moren min skal passe henne hjemme hos seg så må katta fraktes med kattedo og kattemat. Det er utfordring når man reiser kollektivt.. ... 

Men kan du vise oss hvordan du regnet deg fram til 1500-2000? Hvilken bil tok du utgangspunkt i? Hvor mange kilometer?

2 minutter siden, applestories skrev:

Liker virkelig ikke disse tallene... Jeg har på ingen måte lyst på bil, men jobben krever det. Jeg hadde ikke førerkort, de sa de ville betale halve førerkortet dersom jeg tok det, noe jeg nå har gjort. Nå blir jeg daglig minnet på at jeg må kjøpe meg bil. Har ikke lyst på, har ikke behov for - i fritiden. Men i jobben er det nødvendig, det skjønner jeg selv også. Får ikke helt regnestykket til å gå opp når de ikke vil gi meg mer enn 80% stilling.

Høres ut som en dårlig deal, du burde bedt om hele prisen.

Skal du bruke bilen i jobben? Da får du vel kjøregodtgjørelse som kan dekke mye av kostnadene? Kan du ikke be om firmabil?

Bil er svindyrt, det koster ofte over 10% av utbetalt lønn å eie bil. Jeg har heldigvis firmabil, koster litt det og, men jeg har en fast sum å forholde meg til uavhengig av hvor mye jeg kjører.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan heller ikke fatte, hvordan du mener bil bare skal koste 1500 kr i måneden.

Jeg bor ikke i en stor by, har 2 barn, og kvittet meg med bilen i fjor. Fordi jeg vil ta hensyn til miljøet. Og fordi bil er dyrt. Og de ytterst få gangene du skal på hytta, så lei bil. Nå kan man jo leie privatpersoner sine biler på nett, veldig billig. Det blir billigere, enn å eie egen bil.

Anonymkode: 70a5d...906

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, amativeReflection skrev:

Bil til 1500 i måneden? Det regnestykket vil jeg gjerne gjerne se!

2400 i forsikring == 200 i måneden

2820 i vegavgift == 235 i måneden

Så vidt jeg kan se er 435 det billigste du kan få ha en bli for per måned. Da har du igjen 1065 for alt annet. Min bil har vel beregnet verditap på 36 000 per år, og service koster vel rundt 6000. Ny bil med garanti, så det er lite aktuelt med vedlikehold. En eldre bil må man påregne vedlikehold på.

Dekk varer i tre sesonger, så du må regne en 208 kroner i måneden på dekk (ville ikke kjørt på dekk mye eldre enn tre år uavhengig av mønsterdybden). Uansett om du er villig til å kjøre seks sesonger må du fortsatt ut med 104 kroner. Da regner jeg med vinterdekk til 5000 og sommerdekk til 2500. 

Jeg kan ikke se hvordan dette er mulig med mindre du kjøper en bil til vrakpantprisen og så kjører den helt uten å vedlikeholde den. Men det virker ikke så realistisk.

Tror du bør regne med minst 3000 i måneden for å ha en bil.

Ja ok må nok kanskje justere meg noe og regne med at det blir litt dyrere å ha bil . Nå tenker jeg jo ikke å bruke bilen daglig , mer ta kollektivt når jeg kan men bruke bil der jeg har behov for det men ja fortsatt. må nok justere opp litt ja .Utgangspunktet er en bil jeg har fått tilbud om å kjøpe . Den er gammel 2005 model tror jeg med en del rust og litt skader men går bra.Kjørt 130 000   regna pr måned: 

eukontroll, service 300

bompenger 200
bensin 600
forsikring 600

Endret av heikro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, amativeReflection skrev:

Høres ut som en dårlig deal, du burde bedt om hele prisen.

Skal du bruke bilen i jobben? Da får du vel kjøregodtgjørelse som kan dekke mye av kostnadene? Kan du ikke be om firmabil?

Bil er svindyrt, det koster ofte over 10% av utbetalt lønn å eie bil. Jeg har heldigvis firmabil, koster litt det og, men jeg har en fast sum å forholde meg til uavhengig av hvor mye jeg kjører.

Det ble mer enn nødvendig da kjørelæreren byttet jobb og tok med seg bilen, jeg brukte en del kjøretimer ekstra med to nye kjørelærere og to nye biler for å komme i mål.

Ja, jeg skal bruke bilen i jobben og får kjøregodtgjørelse. Men det er snakk om kanskje fire mil i uken, med en tur på 25 mil tre-fire ganger i året. Pluss litt småkjøring på noen kilometer innimellom. Det kan bli mer når jeg faktisk har muligheten, men at kjøregodtgjørelsen skal dekke noe særlig er nok ikke realistisk. Kunne jo tenkt at man måtte kjørt mest mulig for å få dekket mest mulig (4,10 per km), men regner med den høyere kilometerstanden ville ødelagt den planen. Jobber i det offentlige - får ikke mobil engang. Har du prøvd å ha en tolkesamtale på høytaleren til en fire år gammel HTC som slår seg av om du prøver å stille inn alarmen? Gøy.

Men jeg kan ihvertfall berolige skattebetalerne litt - ikke alle offentlig ansatte er hverken overbetalte eller har moderne leketøy. Vi jublet litt på kontoret for et par uker siden, etter flere måneder uten post-it lapper og gjennomsiktige mapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, heikro skrev:

Ja ok må nok kanskje justere meg noe og regne med at det blir litt dyrere å ha bil . Nå tenker jeg jo ikke å bruke bilen daglig , mer ta kollektivt når jeg kan men bruke bil der jeg har behov for det men ja fortsatt. må nok justere opp litt ja .Utgangspunktet er en bil jeg har fått tilbud om å kjøpe . Den er gammel 2005 model tror jeg med en del rust og litt skader men går bra.Kjørt 130 000   regna pr måned: 

eukontroll, service 300

bompenger 200
bensin 600
forsikring 600

Hva koster den da?

Og har du ikke tenkt å betale vegavgift? Bytte dekk? 

Husk at du må regne med verditap også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hva koster den da?

Og har du ikke tenkt å betale vegavgift? Bytte dekk? 

Husk at du må regne med verditap også.

Den koster 15 000 så tror det er godt kjøp.. ? og hadde regna med å sette av ca 250 i måneden til Veiavgift men bildekk hadde jeg ikke med i regne stykket skal legge inn det da blir det litt mer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
33 minutter siden, heikro skrev:

Den koster 15 000 så tror det er godt kjøp.. ? og hadde regna med å sette av ca 250 i måneden til Veiavgift men bildekk hadde jeg ikke med i regne stykket skal legge inn det da blir det litt mer 

Og så må du regne med 10-20% verditap hvert år.

Og regne inn omregistreringsavgiften basert på hvor lenge du tror bilen vil vare.

300 til service og vedlikehold er ekstremt optimistisk. 

Endret av amativeReflection
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bilkostnader; dette er jeg nøye på. Har hatt min 2002 Honda i litt over tre år, kjørt 51000km med eksakt 1kr/km i drivstoffutgifter og 0,95kr/km i diverse vedlikehold. Jeg har brukt 167000 kr på alt, kjøpet inklusive, og får kanskje 25000kr igjen om jeg er steinhard. Så for runde talls skyld 142000kr på 40 måneder. Det gir en pris, alt inklusive, på 3550kr/mnd, tett opp mot tallet som er nevnt overfor. Det er jævlig dyrt, samtidig som det er noe av det billigste bilholdet som du kan få. Nybil koster deg 7-9kr/km, ikke 3,3kr/km som min bil.

Anonymkode: e0deb...df8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

P.S.: Kilometerkostnad er altså nåværende pris, uten salg, da jeg har tenkt å ha bilen. Refusjon etter statlige satser er 4,15kr/km i tjenestebruk, pluss eventuelle tillegg.

Anonymkode: e0deb...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kanskje gå for en el-bil, eller en plugin-hybrid? Da er du litt mer miljøvennlig (selv om mange el-bileiere later til å "glemme" helt at den miljøvennlige strømen vi produserer her til lands kunne blitt solgt til land som bruker kull og gass i dag, og i så måte er de like mye med på å forurense som bensinbilene). 

Jeg ville aldri vært uten bil. Jeg har også en hytte som er omtrent umulig å være på uten bil, og jeg hadde blitt gal om jeg skulle vært avhengig av buss uansett hvor jeg skulle. Hadde ikke blitt søndagsmiddag hos ho mor hver helg slik som det er nå, det er iallefall sikkert. 

Jeg bruker buss og går så mye som mulig for å være miljøvennlig, og bruker bilen når jeg trenger den. Ja, det blir dyrt, men for meg er tid penger, og absolutt verdt det. 

Anonymkode: 3ffe1...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...