AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Hei, håper noen kan hjelpe meg litt. Jeg har en matglad unge på litt over 2 år som veier litt mer enn anbefalt. Vi har snakket litt om dette med helsesøster, men opplever ikke at rådene vi får er så veldig gode. Er det noen som vet om andre steder å henvende seg for å få gode råd og litt oppfølging? Det er ikke snakk om å slanke barnet, men opplever at det er vanskelig å vite når barnet har fått nok mat, og føler at det kunne ha vært godt med litt veiledning. Anonymkode: c3cb7...27b
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Hva spiser barnet da? Anonymkode: cad6c...707
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Barnet spiser normal, sunn kost. Litt av utfordringen er at det får to-tre måltider i barnehagen og her har vi ikke helt kontroll med mengdene/hva det spiser. Samtidig hadde det vært greit med noe veiledning hvor også barnehagen er involvert. Anonymkode: c3cb7...27b
Gjest Magnifiq Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 (endret) Når barnet enda er så lite er det alt for tidlig å begynne å regulere matinntak og slikt. Å begynne å fokusere på der allerede nå er jo å be om trøbbel. Så lenge barnet får sunn og næringsrik mat, samt en aktiv hverdag, må barnet få spise seg mett. Endret 27. februar 2017 av Magnifiq
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 Jeg er helt enig i at det må få spise seg mett! Problemet er bare det at det er veldig opptatt av mat og spør etter mat relativt ofte. Og i barnehagen tror jeg de bare er fornøyde med at barnet spiser godt uten at de nødvendigvis begrenser det i noen særlig grad. Og så tenker jeg at det er en balansegang mellom det å spise seg mett og det å spise for mye, og den synes jeg til tider kan være ganske utfordrende. Anonymkode: c3cb7...27b 2
Arkana Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 (endret) Jeg synes ikke et så lite barn skal få regulert matinntaket. Så lenge dere serverer god, variert og næringsrik mat og barnet er aktiv ville jeg ikke bekymreet meg for overvekt. Jeg synes det viktigste er at barn lærer å følge egen kropp. De skal spise fordi de er sultne og slutte når de er mette, de skal ikke spise forå gjøre mamma/pappa glad, så unngå å blande deg inn i og kommentere matinntaket i unødig grad. Barn er stort sett flinke til å regulere dette selv og følger magen i større grad enn voksne gjør. Barn vil f.eks. ofte slutte å spise selv om det bare er 2-3 biter igjen på tallerkenen, for nå er de mette (mens en voksen gjerne bare ville spist de siste tre bitene likevel for da blir tallerkenen tom). Jeg ville heller ikke bekymret meg for maten i barnehagen. Den er vanligvis ikke så variert, men heller ikke spesielt usunn (det er vel ofte brødskiver og/eller helt enkle varme retter) og ett av de tre måltidene er sannsynligvis et fruktmåltid. Endret 27. februar 2017 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 Tusen takk for svar! Vi har begynt å ta med frokost i barnehagen for å ha litt mer kontroll. Ellers er det et frukt-og brødmåltid i ett, i tillegg til varmmat midt på dagen. For at folk skal få litt perspektiv på dette, så kan jeg fortelle at barnet er ei jente. Hun er 93 cm og veier rundt 18 kg. Hun er 2 år og 3 måneder. Til gjengjeld er storebror på 4, 5 år 22 kg og 116 cm. Anonymkode: c3cb7...27b
Gjest GoldenLioness Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 Jeg ville ikke tenkt på å begrense mat i så ung alder. En ting er å spise masse mellom måltidene. Men til frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds så skal barnet alltid få spise seg mett. I vår barnehage har de frokost 08.30, lunsj 11.00 og mellom klokka 14.00. Alle disse måltidene er det selv foreldrene som må ha med utenom torsdag og fredag. Da får de brødskiver og et varm måltid som er normal sunn kost. De serverer ikke kaker, sukker etc med mindre det er spesielle ting som lucia, påske, jul etc. Da får de en bolle eller pepperkake som de selv har vært med på å bake. Jeg spiste forresten enorme mengder da jeg var liten. Men aldri imellom måltider med mindre det var spesielle høytider. Spiste kun godteri på lørdagene og da en liten skål med chips og en pose smågodt. Men jeg kunne spise et halvt brød med syltetøy og brunost etter skolen f.eks. Nå var jeg aktiv og jeg fikk ikke sitte inne på rumpa hele dagen. Måtte bruke beina og sykle om jeg skulle steder. Ingen på skolen min var overvektig og de spiste ca det samme som meg. Store, men faste måltider og ikke masse dritt mellom måltidene.
Biloba Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Spiser hun alltid mye, eller varierer appetitten mye med hva som blir servert? Noen spiser mye pga av at de liker smaken og ikke hovedsaklig pga sultfølelse. Da kan ett virkemiddel være å prøve å øke andel av retter som barnet synes er kjedelige, tilby kjedeligere mat /pålegg om barnet vil ha ekstra osv.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 1 time siden, GoldenLioness skrev: Jeg ville ikke tenkt på å begrense mat i så ung alder. En ting er å spise masse mellom måltidene. Men til frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds så skal barnet alltid få spise seg mett. I vår barnehage har de frokost 08.30, lunsj 11.00 og mellom klokka 14.00. Alle disse måltidene er det selv foreldrene som må ha med utenom torsdag og fredag. Da får de brødskiver og et varm måltid som er normal sunn kost. De serverer ikke kaker, sukker etc med mindre det er spesielle ting som lucia, påske, jul etc. Da får de en bolle eller pepperkake som de selv har vært med på å bake. Jeg spiste forresten enorme mengder da jeg var liten. Men aldri imellom måltider med mindre det var spesielle høytider. Spiste kun godteri på lørdagene og da en liten skål med chips og en pose smågodt. Men jeg kunne spise et halvt brød med syltetøy og brunost etter skolen f.eks. Nå var jeg aktiv og jeg fikk ikke sitte inne på rumpa hele dagen. Måtte bruke beina og sykle om jeg skulle steder. Ingen på skolen min var overvektig og de spiste ca det samme som meg. Store, men faste måltider og ikke masse dritt mellom måltidene. Hun spiser sjeldent mellom måltidene og spiser godteri/kaker sjeldnere enn en gang i uka. Men jeg ser at vi har litt å gå på når det kommer til å være i aktivitet, og ut fra svarene jeg får her, så ser jeg at det er her vi bør legge inn støtet, framfor å tenke så mye på å begrense matinntaket. 53 minutter siden, Biloba skrev: Spiser hun alltid mye, eller varierer appetitten mye med hva som blir servert? Noen spiser mye pga av at de liker smaken og ikke hovedsaklig pga sultfølelse. Da kan ett virkemiddel være å prøve å øke andel av retter som barnet synes er kjedelige, tilby kjedeligere mat /pålegg om barnet vil ha ekstra osv. Takk for tips! Hun spiser stort sett en god del. Men er det noe hun virkelig ikke liker, så takker hun "pent" nei Anonymkode: c3cb7...27b
Arkana Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men jeg ser at vi har litt å gå på når det kommer til å være i aktivitet, Anonymkode: c3cb7...27b Du sier jo hun går i barnehage. Da er hun ganske aktiv i løpet av en dag, så det synes jeg ikke du skal tenke for mye på. Selvsagt er det fint hvis dere kommer dere ut og i aktivitet en av helgedagene også, men hun får nok det hun trenger på hverdagene også. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Kan hun ha refluks? Da kan det gi kortvarig lindring å spise. Anonymkode: 294d0...abe
Rotemor Skrevet 28. februar 2017 #13 Skrevet 28. februar 2017 Vær så snill og ikke skap et problem ut av dette. La barnet spise så mye hun vil. Ikke bestill trøbbel for dere selv og barnet for resten av livet. Det er godt at så små barn har litt og gå på. Helsesøster bestemmer ikke hva ditt barn skal veie. 2
ajarRun Skrevet 28. februar 2017 #14 Skrevet 28. februar 2017 8 timer siden, Magnifiq skrev: Når barnet enda er så lite er det alt for tidlig å begynne å regulere matinntak og slikt. Å begynne å fokusere på der allerede nå er jo å be om trøbbel. Så lenge barnet får sunn og næringsrik mat, samt en aktiv hverdag, må barnet få spise seg mett. Du er klar over at fedme er en global pandemi med enorme antall døde? Det er per i dag flere som dør av overvekt enn av sult. Jeg ville passet på å gi barnet gode kostholdsvaner, med mat med lav kaloritetthet og sørget for tilstrekkelig fysisk aktivitet. Å vente til barnet er voksent gjør det jo nesten umulig å gjøre noe med. Jeg jobbet på Esso og da var det en skinkeplanet som kom inn og foret ungene med burgere hele tiden. Jeg syntes synd på dem, de kan ikke ha vært mer enn 5-6 år, og allerede kunne man se at de veide alt for mye. Problemet blir ikke akkurat mindre med tiden.
Rotemor Skrevet 28. februar 2017 #15 Skrevet 28. februar 2017 7 minutter siden, amativeReflection skrev: Du er klar over at fedme er en global pandemi med enorme antall døde? Det er per i dag flere som dør av overvekt enn av sult. Jeg ville passet på å gi barnet gode kostholdsvaner, med mat med lav kaloritetthet og sørget for tilstrekkelig fysisk aktivitet. Å vente til barnet er voksent gjør det jo nesten umulig å gjøre noe med. Jeg jobbet på Esso og da var det en skinkeplanet som kom inn og foret ungene med burgere hele tiden. Jeg syntes synd på dem, de kan ikke ha vært mer enn 5-6 år, og allerede kunne man se at de veide alt for mye. Problemet blir ikke akkurat mindre med tiden. Det r et HAV av forskjell på 5-åring og 2-åring. 2-åringer har fortsatt babyfettet sitt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #16 Skrevet 28. februar 2017 Å være i aktivitet hver dag er sunt og godt for både store og små, så det ville jeg begynt med med én gang. Lek litt ute etter barnehagen hvis dere rekker det, og i alle fall noen timer i helga. Ikke tenk kalorier, men tenk faste måltider og ingenting mellom. Varier maten mer - feks mindre brød og mer egg, salater, varmretter etc. Kaloritett mat går fint, men ikke tomme kalorier! Anonymkode: cad6c...707 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2017 #17 Skrevet 28. februar 2017 Vi har akkurat det samme problemet- med ei jente på akkurat samme alder. Mi er 2 år og 5 mnd, 91 cm høy og veier 15 kg. Storebror er 4,5, 108 cm høy og veier 17 kg..! Jeg synes egentlig ikke jenta mi er SÅ veldig overvektig, men helsesøster stresser mye med det (både på 15 mnd-kontroll, 18 mnd-kontroll og nå sist på toårskontrollen.) Vi synes også det er litt vanskelig å vite hvordan vi skal gripe an dette, vi spiser sunn mat, mye grønnsaker, kun grove karbohydrater og magert kjøtt, søtsaker maks en gang pr uke. All mat laget fra bunnen av. Resten av familien er helt normalvektige, så kostholdet er jo tilsynelatende greit (selv om helsesøster til stadighet hinter om noe annet ) Men datteren min er veldig glad i mat, det er omtrent ikke den ting hun ikke liker, og hun spiser stort sett alltid mer enn storebror til alle måltider. Jeg synes også det er vanskelig å nekte henne mat (type "nei, du får ikke en brødskive til!") når hun ber om mer selv om hun allerede har spist så mye at det burde være nok. I svigerfamilien min er det mange av damene som sliter med tildels kraftig overvekt, jeg er derfor litt redd for å legge grunnlaget for at hun også i fremtiden skal måtte slite med dette (blir vel kanskje spesielt litt stresset av at helsesøster styrer og maser så fælt med dette). I utgangspunktet er jeg enig med de andre her som sier at småbarn ikke skal slankes. Samtidig er det helt på det ene at fedme er et stort samfunnsproblem i vårt overflodssamfunn, og at grunnlaget for dette som oftest legges i barneårene. Uff, svaret mitt var jo ikke til noe særlig hjelp for deg- men nå vet du iallfall at vi er flere i samme båt. Anonymkode: a95e2...bbb
Arkana Skrevet 28. februar 2017 #18 Skrevet 28. februar 2017 4 timer siden, amativeReflection skrev: Jeg jobbet på Esso og da var det en skinkeplanet som kom inn og foret ungene med burgere hele tiden. Jeg syntes synd på dem, de kan ikke ha vært mer enn 5-6 år, og allerede kunne man se at de veide alt for mye. Problemet blir ikke akkurat mindre med tiden. Du skjønner vel selv forskjellen på å fôre et barn junkfood jevnlig og at et litt lubbent barn har et variert og sunt kosthold. Man skal ikke slanke barn. 2
onyx Skrevet 28. februar 2017 #19 Skrevet 28. februar 2017 Hva med å avlede fra maten når du synes barnet har spist nok? Enten ved å si at vent litt og om du fortsatt er sultent om et par minutter får du mer eller småprat. Du kan også tilby litt frukt eller grønnsaker på slutten av måltidet i stedet for middag eller brød. Vær også litt obs på at ofte vil barn som må sitte ved bordet til alle er ferdige, spise ekstra fordi de kjeder seg. Sitt litt, la så barnet gå. Det er ikke krise og å sitte stille i selskaper kan de lære senere.
Gjest Magnifiq Skrevet 28. februar 2017 #20 Skrevet 28. februar 2017 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har akkurat det samme problemet- med ei jente på akkurat samme alder. Mi er 2 år og 5 mnd, 91 cm høy og veier 15 kg. Storebror er 4,5, 108 cm høy og veier 17 kg..! Jeg synes egentlig ikke jenta mi er SÅ veldig overvektig, men helsesøster stresser mye med det (både på 15 mnd-kontroll, 18 mnd-kontroll og nå sist på toårskontrollen.) Vi synes også det er litt vanskelig å vite hvordan vi skal gripe an dette, vi spiser sunn mat, mye grønnsaker, kun grove karbohydrater og magert kjøtt, søtsaker maks en gang pr uke. All mat laget fra bunnen av. Resten av familien er helt normalvektige, så kostholdet er jo tilsynelatende greit (selv om helsesøster til stadighet hinter om noe annet ) Anonymkode: a95e2...bbb Men her er det jo storebror som er veldig slank. Kropper er bygd forskjellig, og jeg syns det er skummelt at så mange sammenlikner, og tenker på vekt hos så små barn.. Gir man bare junk, ja da er det greit å tenke på hva man gir barna sine, men så lenge de får sunn og næringsrik mat så er det ingen ting å tenke på. Mine barn har vært småtykke frem til de har vært rundt fire år. Da har de virkelig begynt å strekke seg og blir slanke. virkelig ikke rart det er så mange ungdommer med et anstrengt forhold til mat når man allerede fokuserer på dette når de er TO år. Endret 28. februar 2017 av Magnifiq
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå