Gå til innhold

Er selvmord umoralsk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helt matt av enkelte svar her.

Umoralske svar.

Jeg kjente 3 personer som valgte å ta livet sitt og ingen av de gikk rundt og snakket om det. 2 av de visste vi ikke at sleit med psyken engang, de bare en dag avsluttt livet sitt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om slike som går rundt og forventer selvmedlidenhet hele tiden.

Anonymkode: c665b...b03

Jeg tror vi skal legge begrenset vekt på hva en som snakker om at noen "forventer selvmedlidenhet" sier, altså, for da må man være en temmelig enkel sjel. Selvmedlidenhet betyr å ha medlidenhet med seg selv, det er ikke noe andre kan ha eller ikke ha med deg. Litt som å være redd for at noen skal "selvantenne huset ditt", "selvbebreide deg" for noe eller "begå selvmord på deg".

Anonymkode: cf86d...3b4

• Liker 1
Skrevet

Det er ihvertfall egoistisk.

Anonymkode: 531ea...bd2

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det egoistisk?

Anonymkode: a98b0...8ab

Skrevet

Ja

Anonymkode: 64f3b...7fc

Gjest WeirdAlien
Skrevet

Jeg føler det er egoistisk å tro man kan ta en avgjørelse for et annet menneske på et så vanskelig spørsmål, spesielt hvis de lider.

Det kommer også an på situasjonen. Hvis man er lam i hele kroppen, lever med uutholdelige konstante smerter og man ønsker å dø synes jeg det ville vært egoistisk å tvinge vedkommende til å holde seg i live bare fordi menneskene rundt ville blitt triste av å ikke ha personen i livet sitt lenger. 

Hvis jeg for eksempel hadde blitt lam i hele kroppen (trenger ikke engang ha store smerter) så hadde jeg ønsket å heller dø så jeg slapp å leve resten av livet ute av stand til å gjøre noe som helst. Ja, det mener jeg helt genuint og oppriktig at jeg ville ha ønsket. Det hadde vært veldig egoistisk av noen andre å bestemme at jeg skulle leve da. 

Sliter man med depresjon eller lignende så er det mulig å få hjelp. Samtidig er det et spørsmål om hvilken rett man har til å ta en sånn avgjørelse for andre. Helt ærlig synes jeg mange oppfører seg egoistisk når de har suicidale mennesker i livet sitt. Samtidig ville jeg aldri i verden latt bestevennen min ta livet sitt hvis jeg kunne stoppe dem. Så det er en helt ekstremt vanskelig situasjon å befinne seg i.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sykdom.

Anonymkode: b7fb7...7e6

Skrevet

Avhenger.
Hvis personen for eksempel har splittet personlighet, faller det inn under planlagt drap.

Skrevet

Jeg mener man har selv rett til å bestemme om skal leve eller dø. Så om noen ikke vil leve lenger så er det opp til dem. Men dette er et veldig vanskelig tema. Jeg vet det er fryktelig vondt å sitte igjen som pårørende etter et selvmord man ikke så komme og ikke forstår hvorfor. Men det er også fryktelig vondt å leve når alt inni deg sier du ikke fortjener det og du ikke har livets rett, eller man har en fysisk sykdom som er uholdbar. Mye kan fikses både psykisk og fysisk, men ikke alt. 

Jeg mener det er hverken umoralsk eller egoistisk. De som er i en slik situasjon at de tenker på selvmord er i en svært vanskelig situasjon og trenger hjelp, ikke å bli kalt egoistisk og umoralsk. 

Anonymkode: a98b0...8ab

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg snakker om slike som går rundt og forventer selvmedlidenhet hele tiden.

Forventer selvmedlidenhet? Ikke ofte jeg kommenterer norsken til folk. Men anbefaler deg å lese hva du skriver.  

Skrevet
På 27/02/2017 den 6.53, AnonymBruker skrev:

Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere.

Det er veldig ofte de som har selvmordstanker ser slik på seg selv som du beskriver. De føler seg ikke som noe annet en byrde for alt og alle. At verden blir et bedre sted hvis de ikke er der. At alle andre vil ha det bedre og bare bli lettet. Forkastelige når andre mennesker bekrefter dette.

Anonymkode: 0a439...7a4

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere som har valgt å ta sitt eget liv, så jeg svarer utifra det. Hun ene truet og forsøkte det flere ganger. Var hun en belastning for de pårørende? Absolutt. Var hun også noens tante, noens barn, noens søster? Ja. Var hun også en som trøstet, en som var der for andre, en som brydde seg- rett og slett en ressurs? Ja. Fikk de pårørende det bedre etter at hun tok livet sitt? Nei. 

Trodde hun at hun gjorde omgivelsene en tjeneste ved å ta sitt eget liv? Ja. Så utifra den (forvridde) tankegangen så var ikke handlingen hennes egoistisk. Hun gjorde det hun syntes var det riktige, det hun trodde var det beste for alle. MEN- det hun valgte kan ikke reverseres. Hun tok fra seg selv muligheten til å komme på bedre tanker- hun var farget av depresjonen.

Det blir så feil å si at noen bare er en pest og en bylle og suger energien ut av andre. For uansett om så skulle være tilfelle (det tror jeg ikke, - folk er mer enn det du ser!), så er ikke det ensbetydende med at folk ikke kan forandre seg eller få det bedre. Men det klarer de bare om de fortsetter å leve! 

Anonymkode: 2ba7a...ad7

Skrevet
På 27.2.2017 den 16.07, WeirdAlien skrev:

Jeg føler det er egoistisk å tro man kan ta en avgjørelse for et annet menneske på et så vanskelig spørsmål, spesielt hvis de lider.

Det kommer også an på situasjonen. Hvis man er lam i hele kroppen, lever med uutholdelige konstante smerter og man ønsker å dø synes jeg det ville vært egoistisk å tvinge vedkommende til å holde seg i live bare fordi menneskene rundt ville blitt triste av å ikke ha personen i livet sitt lenger. 

Hvis jeg for eksempel hadde blitt lam i hele kroppen (trenger ikke engang ha store smerter) så hadde jeg ønsket å heller dø så jeg slapp å leve resten av livet ute av stand til å gjøre noe som helst. Ja, det mener jeg helt genuint og oppriktig at jeg ville ha ønsket. Det hadde vært veldig egoistisk av noen andre å bestemme at jeg skulle leve da. 

Sliter man med depresjon eller lignende så er det mulig å få hjelp. Samtidig er det et spørsmål om hvilken rett man har til å ta en sånn avgjørelse for andre. Helt ærlig synes jeg mange oppfører seg egoistisk når de har suicidale mennesker i livet sitt. Samtidig ville jeg aldri i verden latt bestevennen min ta livet sitt hvis jeg kunne stoppe dem. Så det er en helt ekstremt vanskelig situasjon å befinne seg i.

Har du selv vært så psykisk syk at du har vurdert selvmord? Virkelig ønsket og trudd at alle rundt deg vil få det bedre uten deg?

Jeg har opplevd det, har også prøvd å ta livet mitt en gang. Helt ærlig, så gjorde jeg ikke det pga egoisme. Jeg var 100% sikker på at barna mine og alle jeg kjente ville få ett bedre liv uten en psykisk syk Eva-Lena. 

Den dagen du virkelig ikke ser ett eneste lyspunkt i livet ditt og alle tankene dine dreier seg om å få slippe fordi alt i livet er trist, så kan vi snakke igjen.

Enkelte ting må faktisk oppleves før man kan forstå hva andre snakker om.

Aldri i verden vil jeg anse ett  som en egoistisk handling, men jeg kjører ikke noen til det høyeste treet og hjelper de med å feste tauet heller.

Gjest WeirdAlien
Skrevet
6 timer siden, EvaLena skrev:

Har du selv vært så psykisk syk at du har vurdert selvmord? Virkelig ønsket og trudd at alle rundt deg vil få det bedre uten deg?

Jeg har opplevd det, har også prøvd å ta livet mitt en gang. Helt ærlig, så gjorde jeg ikke det pga egoisme. Jeg var 100% sikker på at barna mine og alle jeg kjente ville få ett bedre liv uten en psykisk syk Eva-Lena. 

Den dagen du virkelig ikke ser ett eneste lyspunkt i livet ditt og alle tankene dine dreier seg om å få slippe fordi alt i livet er trist, så kan vi snakke igjen.

Enkelte ting må faktisk oppleves før man kan forstå hva andre snakker om.

Aldri i verden vil jeg anse ett  som en egoistisk handling, men jeg kjører ikke noen til det høyeste treet og hjelper de med å feste tauet heller.

Ja, jeg har faktisk opplevd det. Jeg tror egentlig ikke du leste det jeg skrev så nøye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...