AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #1 Skrevet 27. februar 2017 Jeg bare lurer på om det er umoralsk å begå selvmord. Og hvorfor. Trenger noen synspunkter i forhold til en oppgave jeg skal skrive. Takk! Anonymkode: e259a...c72
Antoinette Skrevet 27. februar 2017 #2 Skrevet 27. februar 2017 Nei, å påstå at selvmord er umoralsk avslører grunnleggende manglende forståelse av både begrepet *umoralsk og den menneskelige psyken. 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #3 Skrevet 27. februar 2017 Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 3
EvaLena Skrevet 27. februar 2017 #4 Skrevet 27. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 5
Gjest Snuppi Skrevet 27. februar 2017 #5 Skrevet 27. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 Da snakker du garantert om nettroll! Så flott at du viser oss hvordan en ikke skal oppføre seg på forumet!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #6 Skrevet 27. februar 2017 Hva er moral? Hvem bestemmer at moral eksisterer? Hvem bestemmer at det er noe mennesker i det hele tatt skal bry seg om? 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 lol Anonymkode: 8220e...df9 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #7 Skrevet 27. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 Hvis de er en stor ressurs og bidrar på alle mulige måter samfunnsmessig, har barn og familie som det går hardt utover hvis de dør, og det ikke er annet enn et stort tap for alle på alle mulige måter, da? Gjør en sånn person det moralsk riktige hvis den plutselig hadde tatt livet sitt en dag? Anonymkode: 5ea7d...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #8 Skrevet 27. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som er en bylle og en pest på samfunnet, folk som suger energi ut av andre, gjør det moralsk riktige hvis de opphører å eksistere. Anonymkode: c665b...b03 Snakker du om deg selv? Anonymkode: e57aa...0b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #9 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis de er en stor ressurs og bidrar på alle mulige måter samfunnsmessig, har barn og familie som det går hardt utover hvis de dør, og det ikke er annet enn et stort tap for alle på alle mulige måter, da? Gjør en sånn person det moralsk riktige hvis den plutselig hadde tatt livet sitt en dag? Anonymkode: 5ea7d...4e4 Ja, for da plager ikke den personen andre, da suger den personen ikke energi ut av andre. Da har den personen aldri gjort andre vondt i en egotrippet selvmedlidenhet. Da har den personen avsluttet sitt liv før det gikk så langt. Det er omtanke og god moral. Anonymkode: c665b...b03
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 14 minutter siden, Antoinette skrev: Nei, å påstå at selvmord er umoralsk avslører grunnleggende manglende forståelse av både begrepet *umoralsk og den menneskelige psyken. Påstår du det motsatte? I alle tilfeller? Hvis ikke, kan du forklare hva du mener? Jeg er altså kun nysgjerrig og interessert her, ikke ute etter å krangle. Anonymkode: 5ea7d...4e4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakker du om deg selv? Anonymkode: e57aa...0b5 Nei, jeg snakker om slike som går rundt og forventer selvmedlidenhet hele tiden. Anonymkode: c665b...b03
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, for da plager ikke den personen andre, da suger den personen ikke energi ut av andre. Da har den personen aldri gjort andre vondt i en egotrippet selvmedlidenhet. Da har den personen avsluttet sitt liv før det gikk så langt. Det er omtanke og god moral. Anonymkode: c665b...b03 Du baserer det om handlingen er moralsk riktig på hva du tenker ville skjedd i fremtiden, ikke på hva som har skjedd hittil eller hva som skjer som følge av selvmordet? Hvorfor i så fall? Anonymkode: 5ea7d...4e4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Hvis du har barn eller dyr som er avhengige av deg så vil jeg si det er umoralsk. Anonymkode: 85cc2...fa0 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg snakker om slike som går rundt og forventer selvmedlidenhet hele tiden. Anonymkode: c665b...b03 Ok, deg selv da. Anonymkode: e57aa...0b5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du baserer det om handlingen er moralsk riktig på hva du tenker ville skjedd i fremtiden, ikke på hva som har skjedd hittil eller hva som skjer som følge av selvmordet? Hvorfor i så fall? Anonymkode: 5ea7d...4e4 Det er feil. Jeg baserer det på hva som er skjedd så langt. Jeg baserer det på at folk som går rundt og prater om selvmord bare suger energien ut av andre, aldri gjør annet enn å synes synd på seg selv. Gjør aldri noe for å ta tak i seg selv, for å ta seg sammen. Da er det bedre at disse gjør sitt for å få en slutt på at de suger energien ut av andre enn at de gjør situasjonen verre for folk. Anonymkode: c665b...b03
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg snakker om slike som går rundt og forventer selvmedlidenhet hele tiden. Anonymkode: c665b...b03 Okei, så det er greit å ta selvmord om man ikke forventer selvmedlidenhet? Anonymkode: 8220e...df9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #17 Skrevet 27. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er feil. Jeg baserer det på hva som er skjedd så langt. Jeg baserer det på at folk som går rundt og prater om selvmord bare suger energien ut av andre, aldri gjør annet enn å synes synd på seg selv. Gjør aldri noe for å ta tak i seg selv, for å ta seg sammen. Da er det bedre at disse gjør sitt for å få en slutt på at de suger energien ut av andre enn at de gjør situasjonen verre for folk. Anonymkode: c665b...b03 Personen i mitt eksempel hadde ikke gått rundt og snakket om selvmord eller sugd energien ut av folk, ei heller syntes synd på seg selv. Mener du fortsatt det samme i en sånn situasjon? Anonymkode: 5ea7d...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Det er jo sjeldent noen går rundt og snakker om å ta livet av seg i en slik grad at det suger energien ut av omgivelsene, i hvert fall ikke blant reelle selvmordskandidater. I de tilfellene der det faktisk finnes forvarsler så er de oftest ganske subtile. Uansett synes jeg det er absurd å fokusere på at disse menneskene suger energi av en framfor å være takknemlig for at man får anledning til å bry seg om og hjelpe en person som ikke har det noe bra. Anonymkode: 85cc2...fa0 2
fjærestein Skrevet 27. februar 2017 #19 Skrevet 27. februar 2017 (endret) https://snl.no/moral http://definisjoner.no/moral Bare for å ha det klart. Noe upresis den siste da. Endret 27. februar 2017 av fjærestein 1
fjærestein Skrevet 27. februar 2017 #20 Skrevet 27. februar 2017 (endret) Så normativt å ta livet av seg er det vel ei. Altså det anbefalte. Når det gjelder riktig og galt går det vel kanskje å se på den som vurdere selvmord sitt forskjellige perspektiv og i tillegg perspektivet til omgivelsen, pårørende og samfunn ? Om vi da altså her snakker om en oppgave. Vil f.eks sykdom med dødelig utgang være en grei grunn for selvmord ? Nei ? ja? Plagsom sykdom ? Økonomisk uføre ? Kjedsomhet ? Lyst ? Når blir ulempen på omgivelse større enn hva en kan forsvare ? Hvordan er det med det når en er en mor/far ? Eier en sitt eget liv ? Hvordan blir det i ett samfunn hvor mange tar livet av seg. Hva med om f.eks 4 av 10 i ett samfunn, for å sette det på spissen. Du må stille en masse spørsmål først. Finn spørsmålene. Om vi da altså snakker om en oppgave. Til slutt skal sies at min overbevisning er at folk som vurderer selvmord veldig ofte er syke av depresjon. Depresjon er en alvorlig sykdom som kan være dødelig. Og er en da utenfor å stilles moralsk ansvarlig når en er syk, av en sykdom som har som symptom at en vil dø ? Men nå kommer jo depresjon i forskjellig styrke. Som ytterliger kompliserer moral delen. Personlig syns jeg det er en tragedie når en sykdom får noe til å ta ett valg de mulig ikke ville tatt om noen hadde hjulpet dem med å bli friske igjen før de valgte. Men siste setning er kun en mening fra meg. Men det er relevant at en må ta med i oppgaven at mange av de som velger ta livet av seg er syke (deprimerte) og ikke ser klart. Min påstand. Endret 27. februar 2017 av fjærestein 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå