Gå til innhold

Seriøs kritikk av sykepleiere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner ikke igjen noe av dette, men hva vet vel jeg? Har dog høyst ufrivillig vært innlagt flere ganger og vil bare si at maken til søte og omsorgsfulle mennesker som disse sykepleieren jeg har møtt på skal en lete lenge etter. Virkelig! Får ikke fullrost pleiere nok. De kommer med isbiter og vann, de sjekker og overvåker. De kommer med smertestillende og kvalmestillende akkurat når jeg trenger det, gjerne kl fire om morran, uten noe annet enn et smil. Selv om de har vært på vakt hele helga og så måtte ta en nattevakt på mandag. De fortjener søren hakke meg hver krone de får! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ikke sånn at de får prøve og prøve helt til de tilslutt klarer det. På mitt kull var det noen som ikke fikk mer etter de hadde søkt 1 eller 2 ganger etter de 3 man har som forsøk. 

Anonymkode: 68139...e34

Det finnes iallefall 10 sykepleierlinjer i Norge. Så da har du 50 forsøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amativeReflection skrev:

Det finnes iallefall 10 sykepleierlinjer i Norge. Så da har du 50 forsøk...

Det er jo ikke realistisk at noen som stryker går på alle 10 skolene da, men om de da til slutt består så forstå de da i det minste til slutt :)

Anonymkode: 68139...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luerer på hvor detta hatet mot sykepleiere kommer fra? Argumentene du bruker er ikke riktige. Litt det med lønn da, men i forhold til utdannelsen de må gjennom er ikke lønnen rettferdig, en helsefagarbeider tjener ikke så mye mindre, til tross for 4 års forskjell i utdanning. Så jeg tenker at det ligger noe annet bak disse meniningene.  Noen du ikke liker som er sykepleier/dårlig erfaring med sykepleiere? Det finnes råtne egg her og, men man kan ikke dømme alle på grunn av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mer enn 90% av tilfellene der jeg har vært i kontakt med sykepleiere har jeg møtt på kjempeflinke sykepleiere som har tatt svært godt vare på meg og også vært personlig egnet til jobben. Jeg har aldri opplevd at sykepleiere har brukt parfyme, store øredobber eller masse sminke.

De få som jeg ikke har hatt helt sansen for har enten vært ubehagelige mennesker (sure og vrange) eller så har de vært bedrevitere som har en tendens til å tro de vet både like mye og mer enn legene. Kjenner ikke igjen de punktene i HI.

Anonymkode: 6d7d0...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Honnikorn skrev:

Kjenner ikke igjen noe av dette, men hva vet vel jeg? Har dog høyst ufrivillig vært innlagt flere ganger og vil bare si at maken til søte og omsorgsfulle mennesker som disse sykepleieren jeg har møtt på skal en lete lenge etter. Virkelig! Får ikke fullrost pleiere nok. De kommer med isbiter og vann, de sjekker og overvåker. De kommer med smertestillende og kvalmestillende akkurat når jeg trenger det, gjerne kl fire om morran, uten noe annet enn et smil. Selv om de har vært på vakt hele helga og så måtte ta en nattevakt på mandag. De fortjener søren hakke meg hver krone de får! 

Tusen takk! :blomst: 

Jeg må også si at 99% av alle pasientene jeg møter er veldig glad og fornøyd for hjelpen de får. Det er så kjekt å være sykepleier fordi man møter så mange fantastiske mennesker. Det verste med å være sykepleier er egentlig når man har hatt en pasient i flere måneder og blitt så glad i det mennesket og så reiser pasienten og så skal man sannsynligvis aldri se det mennesket igjen. Det har blitt felt noen tårer fra mange pasienter flere ganger og spørsmål om jeg ikke kan komme innom på en kopp kaffe en dag når de er hjemme (det kan jeg naturligvis ikke) og når DET er det verste så må jeg vel kunne si at jeg har verdens mest givende og fantastiske yrke. 

Anonymkode: ac988...381

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hatt noen negative erfaringer med sykepleiere de gangen jeg har hatt noe å gjøre med dette yrket. Vet ikke om det er en trolletråd, eller noen som faktisk drar folk så til de grader over en kam. Like trasig er det vel kanskje uansett.

Endret av kaninen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! :blomst: 

Jeg må også si at 99% av alle pasientene jeg møter er veldig glad og fornøyd for hjelpen de får. Det er så kjekt å være sykepleier fordi man møter så mange fantastiske mennesker. Det verste med å være sykepleier er egentlig når man har hatt en pasient i flere måneder og blitt så glad i det mennesket og så reiser pasienten og så skal man sannsynligvis aldri se det mennesket igjen. Det har blitt felt noen tårer fra mange pasienter flere ganger og spørsmål om jeg ikke kan komme innom på en kopp kaffe en dag når de er hjemme (det kan jeg naturligvis ikke) og når DET er det verste så må jeg vel kunne si at jeg har verdens mest givende og fantastiske yrke. 

Anonymkode: ac988...381

Var med en venninne som lå inne leeeenge på en etterkontroll ganske lenge etterpå, og mange av pleierene kjente henne igjen og kom bort og slo av en prat. Det var så hyggelig! Og når jeg lå inne sist tok pleiere seg tid til å sette seg ned og prate litt med meg når jeg ikke hadde besøk. Det både huskes og settes stor pris på! Bare å få den kaffekoppen servert når en ikke klarer å komme seg ut av senga selv kan gjøre hele dagen fin. Jeg har bare gode minner av alle de som passet på meg sist. Å plutselig være pasient og "miste" kontroll på hverdagen er ganske traumatisk, så å bli sett i en slik situasjon en til stor trøst. Stor klem til alle pleiere der ute :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 22.47, AnonymBruker skrev:

1. Sykepleiere tror at de er verdens navle og forventer derfor noen skyhøye lønninger for en jobb som på ingen måte gjenspeiler den lønnen de får allerede i dag

2. Sykepleiere bommer og bommer og bommer på medikamentregning, likevel får de prøve igjen og igjen og igjen helt til de treffer riktig, ved en ren tilfeldighet. Det betyr at det finnes sykepleiere som tar feil på 20mg/ml og 40mg/ml morfin og ikke vet forskjell på 0.25ml og 2.5ml. Den første dreper smerte, den andre dreper pasienter.

3. Sykepleiere tror regler bare er til for andre (hei Ingelin Killengreen, hva sier uniformsreglementet om gedigne øredobber og langt hår igjen?) men ikke for dem. Derfor møter de på jobb innhyllet i parfyme og med flere lag med krigsmaling, i tillegg til gedigne øredobber som klikker og slår hver gang de beveger litt på seg.

4. Sykepleiere er overfølsomme for pasienter. Kommer det inn et lite barn som har lekt i senga og falt og slått hodet, så vil de legge barnet inn til overvåking, selv om barnet tydelig ikke har fått hjernerystelse og derfor like godt kunne vært hjemme.

Hva har du å kritisere sykepleiere for?
Kun seriøs kritikk.

Anonymkode: 3e2ea...2a5

Jeg e ikke sykepleier men radiograf (vi jobber sammen tverrfaglig på sykehus med sykepleiere)  Og DU harikke satt deg inni fakta før du har skrevet dette tåpelige innlegget.

2. Medikamentregning ha man 3 toppen 4 forsøk på bestå, om ikke er det over og ut. 4 i mitt kull røk ut på dette

3. Nå er du bare tåpelig. Det finnes sykepleiere som håbruker sminke og ørepynt, og det finnes anleggsarbeidere som driter i hjelmen selvom de skal ha det på. Det betyr ikke at det er typisk sykepleier elle typisk anleggsarbeider å gjøre det. Personer med egne tolkinger vil du alltid finne i alle yrkesgrupper. 

4. Sykepleiere legger aldri inn pasienter, det er det en lege som gjør eller bestemmer. Men legene er opptatt og da blir ofte sykepleierne budbringere. Og sett deg inn i mekanismen med hodeskade før du uttaler deg! Alvorlige ting som hjerneblødning kan gå sakte. Flere eksempel på røntgen av personer som virker helt fin og i fin form etter fall som CT viser at se likevel har hjerneblødning. Det kan også ta noe tid før det vises pp bilder. Hadde de satt hjem,  kunne de dødt eller blitt hjerneskadet av trykket.  Og du våger deg å klage over at man skal være på den sikker siden? Særlig når det gjelder BARN??? Skamme seg burde du! 

Enkelte sykepleiere er høye på seg selv og hakker på andre yrkesgrupper. Mem det er ikke alle!  Det er eneste kritikken jeg har til dem. Men det går til enkeltpersoner, og ikke yrkesgruppen 

jeg foreslår heller en kritikktråd om uvitende folk som deg som lager tråder med useriøse påstander og ute å sette seg inn i fakta 

Anonymkode: d92ea...488

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 23.00, AnonymBruker skrev:

-de fleste av dem er kunnskapsløse og klarer ikke engang ta et enkelt google søk for å tilegne seg kunnskap for å kunne svare på enkle spørsmål. I stedet blir de forbanna og svarer "det må en lege svare deg på" på alle spørsmål. For eksempel om man spør om noe så enkelt som en referanseverdi for en blodprøve. Absolutt alt henvises til leger som burde bli ultraforbanna for idiotiet deres.

-de har et helt forkvaklet syn på egen verdi og viktigheten av stillingen sin, der de færreste gidder å behandle pasientene med verdighet. Det er omsorgsyrke, der en gjeng med traktordamer står ved roret og er så brutal de bare klarer med pasienter fordi sykepleierene er hinsides bitter over at de ikke betales like bra som leger fordi de er jo "livreddere".

 

 

Anonymkode: f300e...1fb

Kommentar til det første avsnittet:

at de ikke svarer deg har ingenting med mangel på kunnskaper å gjøre, men lovverket! Vi har ikke lov å svare på noe angående sykdom, prognoser, medisiner eller lignede. Det skal legen!!!  Jeg er radiograf på røntgen og selvom beinpipene stikker ut av armen på en person, skal vi aldri svare på hva vi ser eller ikke ser på bildene.  Men si at det må røntgenlegene svare på, fordi vår rolle er å ta gode diagnostiske bilder legeme kan se på.  Uttaler man seg kan man komme i mye trøbbel. Og det samme gjelder for sykepleierne også. (både radiograf og sykepleier er bachelor utdannelse, og vi deler fag og jobber sammen på sykehus) . 

Anonymkode: d92ea...488

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Enkelte sykepleiere er høye på seg selv og hakker på andre yrkesgrupper. Mem det er ikke alle!  Det er eneste kritikken jeg har til dem. Men det går til enkeltpersoner, og ikke yrkesgruppen 

 

Anonymkode: d92ea...488

Dette gjelder alle arbeidsgrupper. Det kan og være lærere, radiografer, ergoterapeuter, fysio, leger you name it, som kan være høye på seg selv. U-utdannede kan og være høye på seg selv.

Anonymkode: f67b8...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 den 23.35, boblevann skrev:

Seriøst. Sykepleierhat er oppbrukt. Provokasjonsforsøk failet hardt, prøv igjen :) 

Jeg har ikke noe kritikk å komme med i denne tråden. Jeg har heller ikke fått med meg så mange andre sykepleier tråder, men noen har jeg sett. En gjenganger når det er kritikk på gang er at det blir kalt "hat". Hvorfor det? Er ikke det litt sånn 4.klasse - du er dum, morra di er dum - greie? Jeg bare spør. Hvis jeg skulle kommet med en irritasjon, så er det nettopp dette. En manglende evne til å ta noe innover seg. 

Vi skal ikke se bort i fra at det sitter flere skjebner der ute hvor ens eget liv har blitt ødelagt, eller at noen har mistet noen de var glad i på grunn av feilvurderinger i helsevesenet. Det skjer hver eneste dag. Klager du, risikerer du å bli møtt med den klassiske sykepleierstilen "fnis, du er dum, haha". Jeg tror mange har grunn til å være jævlig forbanna. 

Anonymkode: c88d1...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder alle arbeidsgrupper. Det kan og være lærere, radiografer, ergoterapeuter, fysio, leger you name it, som kan være høye på seg selv. U-utdannede kan og være høye på seg selv.

Anonymkode: f67b8...d14

Jeg skrev også at det ikke var "typisk sykepleier"., minnar det var det eneste jeg hadde opplevd negativt med enkeltpersoner. Og skrev i hele innlegget ar å lage en kritikk tråd uren å sette seg inn i fakta, og basere  på enkeltopplevelser er tåpelig og useriøst. Ikke akkurat seriøs kritikk 

Anonymkode: d92ea...488

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv vært mye på sykehus og har vel stort sett opplevd at de fleste sykepleiere er rene englene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe kritikk å komme med i denne tråden. Jeg har heller ikke fått med meg så mange andre sykepleier tråder, men noen har jeg sett. En gjenganger når det er kritikk på gang er at det blir kalt "hat". Hvorfor det? Er ikke det litt sånn 4.klasse - du er dum, morra di er dum - greie? Jeg bare spør. Hvis jeg skulle kommet med en irritasjon, så er det nettopp dette. En manglende evne til å ta noe innover seg. 

Vi skal ikke se bort i fra at det sitter flere skjebner der ute hvor ens eget liv har blitt ødelagt, eller at noen har mistet noen de var glad i på grunn av feilvurderinger i helsevesenet. Det skjer hver eneste dag. Klager du, risikerer du å bli møtt med den klassiske sykepleierstilen "fnis, du er dum, haha". Jeg tror mange har grunn til å være jævlig forbanna. 

Anonymkode: c88d1...90f

Det er tydelig at du ikke har fått med deg de andre trådene. Til og med denne tråden handler ikke om seriøst kritikk. Det ER som i fjerde klasse, men det går på "Åja du er sykepleiere da hater jeg deg, du tørker bare rompe og får masse penger for det". Som utrolig nok er hovedtemaene i trådene som er her på, derfor kaller de det sykepleier hat. 

Kom med konstruktiv kritikk og fleste vil ta dette innover seg, men å si man er verdiløse, kun tørkerrompe, hater hjelpepleiere, er høye på oss selv, har en jobb som hvem som helst kunne overtatt med 2 ukers kurs, lite intellektuelle osv så kommer det ikke til noe som heter konstruktiv kritikk men mer hat enn kritikk. 

Å komme med kritikk på at det er gjort en feil vurdering blir sjelden nevnt i disse trådene og om de blir nevnt så er det ikke akkurat slik at folk kaller dem dumme, jeg har lest nesten alle trådene og aldri sette dette. Det jeg da har sett er de si det til som at sykepleiere er dumme, ikke redder liv og ubrukelige uten at det finnes noe form for grunn eller forståelse for at alle er ulike :)

Anonymkode: 68139...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke noe kritikk å komme med i denne tråden. Jeg har heller ikke fått med meg så mange andre sykepleier tråder, men noen har jeg sett. En gjenganger når det er kritikk på gang er at det blir kalt "hat". Hvorfor det? Er ikke det litt sånn 4.klasse - du er dum, morra di er dum - greie? Jeg bare spør. Hvis jeg skulle kommet med en irritasjon, så er det nettopp dette. En manglende evne til å ta noe innover seg. 

Vi skal ikke se bort i fra at det sitter flere skjebner der ute hvor ens eget liv har blitt ødelagt, eller at noen har mistet noen de var glad i på grunn av feilvurderinger i helsevesenet. Det skjer hver eneste dag. Klager du, risikerer du å bli møtt med den klassiske sykepleierstilen "fnis, du er dum, haha". Jeg tror mange har grunn til å være jævlig forbanna. 

Anonymkode: c88d1...90f

Jeg har feks også opplevd snekker ødelegge noe hos meg, men det betyr ikke at jeg klandrer alle snekre for dette. Nå vet jeg liv er mye mer alvorlig selvsagt, men om en sykepleier, lege, fysioterapeut har gjort en tabbe blir det jo for dumt å skal klandre ALLE sykepleiere, leger, fysioterapeuter feks. Klage er lov, men å klage på ting som faktisk ikke er en sykepleiers jobb må de jo rekne med at de gir beskjed, som i HI som mener en med kompetanse på hodeskader vil legge inn et barn de faktisk har tatt til legen etter fall i hodet. Her er det jo ikke sykepleieren som legger inn i det hele tatt. Eller når de er sure for de ikke får svar på blodprøver, og mener dette handler om manglende kunnskap når sannheten er at man ikke har lov da dette er legen som skal gjøre feks. Da må jo de som klager tåle å høre hvordan det fungerer. 

Har de mistet noen er det selvsagt trist, men tviler på en oppegående sykepleier svarer "haha. du er dum" når noen klager på svikt i helsevesenet.

Anonymkode: 68139...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På ‎2017‎-‎02‎-‎26 den 23.00, AnonymBruker skrev:

-de fleste av dem er kunnskapsløse og klarer ikke engang ta et enkelt google søk for å tilegne seg kunnskap for å kunne svare på enkle spørsmål. I stedet blir de forbanna og svarer "det må en lege svare deg på" på alle spørsmål. For eksempel om man spør om noe så enkelt som en referanseverdi for en blodprøve. Absolutt alt henvises til leger som burde bli ultraforbanna for idiotiet deres.

-de har et helt forkvaklet syn på egen verdi og viktigheten av stillingen sin, der de færreste gidder å behandle pasientene med verdighet. Det er omsorgsyrke, der en gjeng med traktordamer står ved roret og er så brutal de bare klarer med pasienter fordi sykepleierene er hinsides bitter over at de ikke betales like bra som leger fordi de er jo "livreddere".

 

 

Anonymkode: f300e...1fb

1. det er legens ansvar. ;) Du vet, de derre med 6 års skole og der etter x antall år med spesialisering. Men referansverdien for blodprøven kan du jo jaggu google frem selv din latsabb. Om du faktisk har spurt en sykepleier og denne svarte deg slik, så tenker jeg det går under kategorien "surpomp" - noe som finnes hos ganske mange folk.

2. Innlegging: det er ikke sykepleieren som bestemmer, igjen det er legen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon

Jeg har vært borti mange sykepleiere. Og kjenner ikke igjen den kritikken som noen mener de fortjener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎03‎.‎2017 den 23.44, Daryl Dixon skrev:

Jeg har vært borti mange sykepleiere. Og kjenner ikke igjen den kritikken som noen mener de fortjener. 

Seksuell trakassering?

Anonymkode: a9d2c...d82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daryl Dixon
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seksuell trakassering?

Anonymkode: a9d2c...d82

Nei. Var det slik det framstod så var det virkelig ikke ment slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...