Gå til innhold

har dere taushetsplikt ovenfor kolleager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Taushetsplikt er like bindende enten man har underskrevet på et papir etter ikke. Følger taushetsplikt ut av arbeidsforholdet så er det en selvfølge for de fleste at de har taushetsplikt og om hva. 

Faktisk er svaret ja, man har taushetsplikt i forhold til dette eksempelet her.  Skal A til bruker B og de sammen drar på konsert så har A taushetsplikt overfor sin samboer om hva hun skal når hun er på jobb. Noe annet er dersom A på privatbasis ber B med seg på konsert utenfor arbeidstid og arbeidsforhold. Men kommer da A sin søster eller venninne og spør om hvem A er sammen med, så kan ikke A si at B er brukeren hun jobber hos. 

Det samme forholdet gjelder dersom man er støttekontakt for noen. 

Anonymkode: 0123b...9ce

Tror du misforstår hele saken her. 

Hvis brukeren B har to ansatte. A (TS) og C en annen ansatt. Så står det i kontrakten at A har taushetsplikt for det C forteller henne. Feks. hvis A spør C hva hun skal i helgen, og hun sier hun skal slappe av hjemme, så har ikke A lov til å si det til noen. Det er jo helt vanvittig, for ingenting av det omhandler B. Det er ikke aktiviteter med B. Du insinuere at "Julie" er brukeren, men i det tilfellet du siterer er jo Julie den andre ansatte. 

For n'te gang: Det TS spør om er samtaler mellom to ansatte som ikke omhandler brukeren i det hele tatt. Ikke aktiviteter brukeren er med på. 

Anonymkode: 2732e...b67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dette med taushetsplikt ovenfor kollegaer rett og slett med at det minimerer risikoen for at andre skal få kjennskap til brukeren, hvis noen vet at "Solveig" er en kollega?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe lunde samme jobb, og det står ingen sted at jeg har taushetsplikt ovenfor kollegaer - men jeg holder selvsagt tett om ting jeg får vite om dem via jobb (f.eks. Sykdom/graviditet/annet personlig). Kanskje din arbeidsgiver har dårlig erfaring med dette, at kollegaer sladrer om hverandre på bygda?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, boblevann skrev:

Har noe lunde samme jobb, og det står ingen sted at jeg har taushetsplikt ovenfor kollegaer - men jeg holder selvsagt tett om ting jeg får vite om dem via jobb (f.eks. Sykdom/graviditet/annet personlig). Kanskje din arbeidsgiver har dårlig erfaring med dette, at kollegaer sladrer om hverandre på bygda?

Min arbeidsgiver er Uloba og ikke den enkelte bruker.   Dette er jo den største leverandøren og de har vel mer definerte regler. Bare litt pussig at min venninne som er bruker i et annet bpa-firma ikke visste noe om dette, eller ikke tenkte at det var en aktuell problemstiling

 

 

image.jpg

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min arbeidsgiver er Uloba og ikke den enkelte bruker.   Dette er jo den største leverandøren og de har vel mer definerte regler. Bare litt pussig at min venninne som er bruker i et annet bpa-firma ikke visste noe om dette, eller ikke tenkte at det var en aktuell problemstiling

 

 

image.jpg

Anonymkode: e40e3...1ca

Dette du har limt inn her gjelder vel bare opplysninger om brukere, ikke det dere som ansatte snakker om dere imellom - som ikke handler om bruker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, applestories skrev:

Dette du har limt inn her gjelder vel bare opplysninger om brukere, ikke det dere som ansatte snakker om dere imellom - som ikke handler om bruker?

tydeligvis så er vi alle "brukere" og har gjensidig taushetsplikt :) 

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min arbeidsgiver er Uloba og ikke den enkelte bruker.   Dette er jo den største leverandøren og de har vel mer definerte regler. Bare litt pussig at min venninne som er bruker i et annet bpa-firma ikke visste noe om dette, eller ikke tenkte at det var en aktuell problemstiling

 

 

image.jpg

Anonymkode: e40e3...1ca

Tror nok du har misforstått hva "taushetsplikt overfor kollegaer" betyr. Det betyr bare at du ikke kan fortelle de andre assistentene om ting bruker har fortalt deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, likeasir skrev:

Tror nok du har misforstått hva "taushetsplikt overfor kollegaer" betyr. Det betyr bare at du ikke kan fortelle de andre assistentene om ting bruker har fortalt deg.

Hvis det stemmer, er det jo rart at Uloba ikke formulerer seg bedre. Det står ingenting om bruker her. Jeg tolket det slik at taushetsplikten inkluderte alts om skjer i hjemmet, og da alt assistentene skulle fortelle hverandre. Hvis det er som jeg tenker så har jeg heller ikke lov til å si hvem jeg jobber sammen med.

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det stemmer, er det jo rart at Uloba ikke formulerer seg bedre. Det står ingenting om bruker her. Jeg tolket det slik at taushetsplikten inkluderte alts om skjer i hjemmet, og da alt assistentene skulle fortelle hverandre. Hvis det er som jeg tenker så har jeg heller ikke lov til å si hvem jeg jobber sammen med.

Anonymkode: e40e3...1ca

Jeg tolker det som de andre i tråden har påpekt, at ting urelatert til jobben deres med bruker ikke er noe dere kan fortelle hverandre. 

Anonymkode: 4f12a...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det som de andre i tråden har påpekt, at ting urelatert til jobben deres med bruker ikke er noe dere kan fortelle hverandre. 

Anonymkode: 4f12a...542

Bryter jeg da taushetsplikten hvis jeg sier  till andre utenom arbeidstedet, som feks familie og venner at assistent og kollega "Trine" har kjøpt båt og skal reise jorden rundt neste år?

Eller at " Trine" kommer fra Målselv men er oppvokst i Bergen?

 

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg sendte en mail til Uloba for å høre hva de la i taushetsplikten. Kan man tolke svaret slik at taushetsplikten ovenfor kollega er kun relatert til bruker? Eller er det slik at jeg ikke har lov til å si til noen andre at "kristin" er min kollega?

Så skriver hun til slutt. Forøvrig så er jeg din kontaktpersonen i ordningen rundt (fornavn). Bare ta kontakt hvis det skulle dukke opp noe du lurer på.:)

Er det ikke også brudd på taushetsplikten å gå ut med fornavn på bruker?

image.jpg

Anonymkode: e40e3...1ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...