Gå til innhold

Mørkredd 11-åring

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går så han trailer på Miss Peregrines home for pecular  og hele natten var jeg oppe. Han ropte, kom i sengen min.... Det er verre i perioder. Det hjelper ikke å ha lyset på. Han sovner og er så engstelig at han våkner flere ganger. 

Jeg må dekke tv-en sånn at han ikke ser skygge, ha nattlampe på og lys i gangen. Lys i gangen må vi ha på hver natt. 

I kveld har han på lydbok så får vi se om det hjelper. Jeg snakker med han og prøver å forklare at det er ikke noe å være redd for, at det er bare filmer og hvis han er redd så må han tenke på alle kamerafolkene som står rundt og tuller mens de spiller skumle scener.

Han var en gang hos en venn og så Gutten i den strippete pyjamas. Han holdt på i flere dager med å være oppe og var helt forskrekket.

Vær så snill gi meg tips! Har vurdert å søke hjelp hos en psykolog eller noe. Det kan ikke være kjekt å være så mørkredd.

Anonymkode: c8bd9...5d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du/dere snakket med ham ordentlig om redslene hans slik at han kan forklare litt mer? Jeg husker forøvrig selv at jeg var fryktelig mørkredd til oppi tenårene, sov alltid med døren åpen. 

Det hjelper ikke å forklare at han ikke trenger være redd, han må få anledning til å snakke ordentlig om det. Jeg ser heller ikke en stor utfordring med nattlampe sålenge han sovner greit.

Anonymkode: 8a1a0...41f

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette er helt normalt. Han trenger ikke psykolog, han trenger at dere slutter å vise ham/lar ham se filmer han tydeligvis ikke takler selv om han i følge aldersgrensen er gammel nok. La ham ha nattlys, spør ham hva som kunne gjøre at han føler seg tryggere om natten og la ham snakke om det han evt er redd for.

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg tenker at dette er helt normalt. Han trenger ikke psykolog, han trenger at dere slutter å vise ham/lar ham se filmer han tydeligvis ikke takler selv om han i følge aldersgrensen er gammel nok. La ham ha nattlys, spør ham hva som kunne gjøre at han føler seg tryggere om natten og la ham snakke om det han evt er redd for.

Enig! Var selv veldig mørkredd, og filmer/bøker sitter fortsatt i årevis om det er for skummelt.

Har en tolvåring som ikke vil se skumle ting, f eks Harry Potter. Jeg har ikke sett Miss Peregrine.... men har inntrykk av den som altfor skummel for mitt barn hvertfall. Dere må bare skjerme ham for sånt - hjelp ham f eks med en unnskyldning han kan bruke om han er hos andre og ser noe som blir for skummelt. For meg satt altså sånne skrekkopplevelser i i mange år....

Anonymkode: aee91...f1b

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også fryktelig mørkeredd, våknet ofte om nettene med hjertebank, klarte ikke å bevege meg osv. Den ene datteren min viser lignende tendenser, hun er 5 år. Hun får ha lyset på og vet at hun kan komme inn til meg når som helst. Eller rope på meg. Vi må passe veldig på hva hun ser på tv.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I går så han trailer på Miss Peregrines home for pecular  og hele natten var jeg oppe. Han ropte, kom i sengen min.... Det er verre i perioder. Det hjelper ikke å ha lyset på. Han sovner og er så engstelig at han våkner flere ganger. 

Jeg må dekke tv-en sånn at han ikke ser skygge, ha nattlampe på og lys i gangen. Lys i gangen må vi ha på hver natt. 

I kveld har han på lydbok så får vi se om det hjelper. Jeg snakker med han og prøver å forklare at det er ikke noe å være redd for, at det er bare filmer og hvis han er redd så må han tenke på alle kamerafolkene som står rundt og tuller mens de spiller skumle scener.

Han var en gang hos en venn og så Gutten i den strippete pyjamas. Han holdt på i flere dager med å være oppe og var helt forskrekket.

Vær så snill gi meg tips! Har vurdert å søke hjelp hos en psykolog eller noe. Det kan ikke være kjekt å være så mørkredd.

Dette du beskriver her er så langt over "normalen" at det er på sin plass å søke hjelp. Bestill time hos fastlegen for fremlegging av problemet. 

Anonymkode: 1d630...5ce

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette du beskriver her er så langt over "normalen" at det er på sin plass å søke hjelp. Bestill time hos fastlegen for fremlegging av problemet. 

Anonymkode: 1d630...5ce

Det er helt unødvendig å komme med slikt tull. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke, hvorfor i allverden insisterer folk på å skru av lys i hytt og pine? Jeg personlig har ovner med termostater, så da kan jeg la lysene stå på hele døgnet uten at det koster noe ekstra. Har du ikke ovner med termostater? Er det en annen fordel med å skru av lysene?

Jeg ville ikke sendt han til psykolog men du må slutte å vise han så skumle filmer. Dette burde jo være åpenbart. 

Skrevet

Da jeg var på den alderen var jeg i følge mamma helt lik, og hun tok fra meg omtrent alt som kunne oppfattes som det minste skummelt. Hun nektet meg til å med å se på den såpeoperaen som hun fulgte med på, bold and the beautiful eller hva nå den heter. Grunnlaget for mørkeredselen derimot, var skrekkfilmer beregnet på voksne som jeg og en venninne så på hjemme hos henne. Jeg unnlot å informere om dette og jattet med når hun prøvde å finne årsaken i harmløse barnebøker.

Skrevet

Herregud - denne gutten trenger ikke psykolog! WTF!   Jeg også har en gutt som er 11 år - og er mørkeredd.  Han har noe helt forskrekkelig mareritt som han kan ikke kontrollere selvfølgelig.  Det eneste som har fungert nå er at døren hans står åpen (alltid lys på i gangen uansett) og nå har vi satt på tven i stuen utenfor rommet hans på et kanal med mye prat slik at han hører lave stemmer.  Dette er bare en periode!  De vokser ut av det når de er klare - Mulig det også hjelper for dere å kjøpe sann lampene å ha på veggen (ikea har - måner og stjerner tror jeg) - alt hjelper! 

Anonymkode: 06b09...ced

• Liker 1
Skrevet

Han trenger ikke psykolog! Var gjennom det samme med min, pluss at han var veldig husredd (dagtid) i tillegg. 

Plutselig gikk det over etter 1 års tid og nå elsker hab å være alene og er aldri mørkredd lengre. 

Anonymkode: f9cce...731

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...