Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan forventer du at vi skal kunne finne ut av dette når ikke du selv har tilgang til din egen (deres) økononi engang?

Du skal selvfølgelig kunne disponere felleskontoer, sett deg ned med mannen din og få en fullstendig oversikt, så blir det lettere å få råd om hvor dere kan spare penger.

Anonymkode: 11906...ba0

• Liker 7

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva?! Hvordan vet du da at ikke mannen din lurer deg? 

Anonymkode: 3a195...922

Vel, han tjener 87% av pengene, så de er jo uansett strengt tatt ikke mine 😉 Han er vel redd for at jeg  kjøper oss en ferie og pengene våre blir borte hehe😛

Anonymkode: 9cd2c...3f1

• Liker 1

Ca 8000 i drivstoffutgifter per måned høres fryktelig mye ut.(Hvis jeg skjønte deg riktig?) Jeg bor selv på bygda og kjører mye - opptil 4000 km i måneden men er ikke i nærheten av de summene.

Jeg byttet selv ut stor bensinbil med en mindre dieselbil  med halvparten så stort drivstofforbruk. Her ville jeg definitivt undersøkt om det kan lønne seg å bytte bil. El-biler gir enda større besparelse.

Anonymkode: e2f2f...a2d

• Liker 1
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, han tjener 87% av pengene, så de er jo uansett strengt tatt ikke mine 😉 Han er vel redd for at jeg  kjøper oss en ferie og pengene våre blir borte hehe😛

Men hvordan veit du at dere har så dårlig råd hvis du ikke har innsyn i hva pengene går til? 

Anonymkode: 40b59...f8c

• Liker 10

Jeg hadde ALDRI funnet meg i å være utestengt fra felles økonomi på den måten! Dere lever i sammen og får da faktisk ha oversikten sammen også over økonomien!

Han kan jo bruke penger på all mulig dritt og kjøpe seg dyr lunsj hver dag f.eks, mens du går der og ikke aner hvor pengene renner ut hen. Be om passord og tilgang til nettbanken hans og sjekk alle kontoer og transaksjoner, sjekk hvor pengene går i hverdagen. De fleste nettbanker i dag har funksjoner som letter sporingen av hva pengene går til, de kategoriserer automatisk hver transaksjon i riktige grupper. F.eks. "mat" og "transport" og "helse" og "sparing" pluss mange flere. I min nettbank, Dnb, står det over kontooversikten "Hva bruker du pengene til?". Klikker man på den, kommer man inn på oversikten som viser alt.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du slutter å vandre rundt i uvitenhet om deres egen felles økonomi, og krever å få innsyn og tilgang! Du er da voksen, menneske!? Unnskyld at jeg sier det, men jeg skjønner meg faen ikke på en del kvinnfolk altså... gå rundt og overlate all økonomi til mannen på den måten? TA KONTROLL SELV!

Endret av Million
  • Liker 12
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan veit du at dere har så dårlig råd hvis du ikke har innsyn i hva pengene går til? 

Anonymkode: 40b59...f8c

Har sett det over skulderen hans 😜

• Liker 1

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 8000 i drivstoffutgifter per måned høres fryktelig mye ut.(Hvis jeg skjønte deg riktig?) Jeg bor selv på bygda og kjører mye - opptil 4000 km i måneden men er ikke i nærheten av de summene.

Jeg byttet selv ut stor bensinbil med en mindre dieselbil  med halvparten så stort drivstofforbruk. Her ville jeg definitivt undersøkt om det kan lønne seg å bytte bil. El-biler gir enda større besparelse.

Det går mest på bom avgifter som kommunen har satt...

13 minutter siden, Million skrev:

Jeg hadde ALDRI funnet meg i å være utestengt fra felles økonomi på den måten! Dere lever i sammen og får da faktisk ha oversikten sammen også over økonomien!

Han kan jo bruke penger på all mulig dritt og kjøpe seg dyr lunsj hver dag f.eks, mens du går der og ikke aner hvor pengene renner ut hen. Be om passord og tilgang til nettbanken hans og sjekk alle kontoer og transaksjoner, sjekk hvor pengene går i hverdagen. De fleste nettbanker i dag har funksjoner som letter sporingen av hva pengene går til, de kategoriserer automatisk hver transaksjon i riktige grupper. F.eks. "mat" og "transport" og "helse" og "sparing" pluss mange flere. I min nettbank, Dnb, står det over kontooversikten "Hva bruker du pengene til?". Klikker man på den, kommer man inn på oversikten som viser alt.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du slutter å vandre rundt i uvitenhet om deres egen felles økonomi, og krever å få innsyn og tilgang! Du er da voksen, menneske!? Unnskyld at jeg sier det, men jeg skjønner meg faen ikke på en del kvinnfolk altså... gå rundt og overlate all økonomi til mannen på den måten? TA KONTROLL SELV!

Det kan jeg ikke kreve. Han er ikke typen til å sløse på seg selv, stoler på han. Litt kjipt for meg bare siden jeg har minimal budsjett, men jeg kan leve med det. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke kreve. Han er ikke typen til å sløse på seg selv, stoler på han. Litt kjipt for meg bare siden jeg har minimal budsjett, men jeg kan leve med det. 

Så lev i uvitenhet da. Skjønner ærlig talt ikke at du orker.

Ønsker du virkelig ikke se tallene svart på hvitt selv??? Jevnlig?

• Liker 8
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det lukter kvinnefella her.... :(

Du sier han har 87% av inntekten, av 1 mill. Du har altså kun 150 000 året?

Anonymkode: 1a590...eb2

Jepp det er ikke mye nei... men jeg får til å betale studielånet mitt. Prøver å finne jobb som er bedre betalt. 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har knapt klær, og får ikke kjøpt klær fordi du tjener så lite? Og han tjener kjempemye, og gidder ikke å spandere noen plagg på deg, fordi det er hans penger?

Anonymkode: 7c8f4...f2a

• Liker 7

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tjener du så lite når du har studielån? 

Anonymkode: 79730...66e

Fordi jeg sliter med å få jobb! 😑 Har jobbet som renholder stortsett etter ferdig utdanning. Men som sagt søker.

Og jeg skjønner ikke hvorfor jeg nødvendigvis har krav til hans penger. Får jo jevnlige rapporter om situasjonen da han klager over at vi har dårlig råd. Han betaler jo også det meste. Jeg betaler kun 5000 av boliglånet mobilregningen til meg og barna og studielånet. Alt får jo selvfølgelig....

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du har knapt klær, og får ikke kjøpt klær fordi du tjener så lite? Og han tjener kjempemye, og gidder ikke å spandere noen plagg på deg, fordi det er hans penger?

Anonymkode: 7c8f4...f2a

Han spanderer ikke på seg selv heller, så hvorfor på meg? 

Er dere gift eller bare kjærester? Har dere felles barn eller er det kun dine barn? Har dere egentlig felles økonomi? Hvor stor del av din lønn brukes på fellesutgifter? Hvor mye lommepenger har dere hver? Er det sånn at han betaler omtrent like mye i fellesutgifter som du gjør, slik at han sitter igjen med flere tusen kroner i lommepenger mens du ikke har igjen noe? 

Anonymkode: 3a195...922

• Liker 2
Annonse
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han spanderer ikke på seg selv heller, så hvorfor på meg? 

Det er noe som ikke stemmer med regnestykket - dere burde ikke hatt så dårlig råd som du beskriver med den inntekten husholdningen har. Du burde for din egen del be om en samtale og spørre om å få en mer inkludert rolle i familiens økonomi.

Er dere gift? Da har du faktisk lovmessig krav på det.

• Liker 4
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, kjører opptil 7000km i mnd, og utgiftene er langt mindre. Dieselbil med lavt forbruk. Spesielt om dere betaler 7000 i kvartalet for bom, så tenker jeg kanskje at el-bil er bedre (frem til noen får fullstendig panikk på stortinget så klart). Så lurer jeg også på hvordan dete forsåvidt klarer å få til en såpass høy bomregning? Jeg kjører igjennom 24 (!) bomstasjoner på en mnd, og aldri i verden betalt mer enn 3000kr i kvartalet. (Joda, oslo-bom er medregnet) 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva??? Hjemme hos meg har jeg innsyn i mannens økonomi og omvendt. Han tjener mer enn meg og må tvinges til å kjøpe nye klær til seg selv når de gamle er hullete. Han gir meg penger når jeg trenger det uten problemer. Fordi jeg er kona hans og jeg er det VERDT!  Jeg kjøper jo ingenting uten å trenge det og er sparsom. Men herregud om han ikke gadd å sørge for å jeg hadde det jeg trengte så ville jeg ta farvel

• Liker 5
6 minutter siden, Kittlingur skrev:

Hva??? Hjemme hos meg har jeg innsyn i mannens økonomi og omvendt. Han tjener mer enn meg og må tvinges til å kjøpe nye klær til seg selv når de gamle er hullete. Han gir meg penger når jeg trenger det uten problemer. Fordi jeg er kona hans og jeg er det VERDT!  Jeg kjøper jo ingenting uten å trenge det og er sparsom. Men herregud om han ikke gadd å sørge for å jeg hadde det jeg trengte så ville jeg ta farvel

Spørsmålet er jo litt hva er det man faktisk trenger. Jeg har slitte vintersko, men før det faktisk er hull i de så kan jeg vel ikke si at jeg trenger vintersko?  Jeg eier fire par bukser, men trenger jeg flere?  Han betaler jo selvsagt lege og tannlege om jeg trenger det, for det trenger jeg jo. Mn mannen min er også slik, han kjøper seg lite og må tvinges. 

Poenget med innlegget mitt var egentlig ikke å gå igjennom min personlige økonomi bare at jeg skjønner ikke hvordan folk har råd til at mulig... men har forsåvidt kommet frem til at vi burde ha råd, så vi bruker for mye penger... sannsynligvis på reparasjoner på huset, som dessverre er nødvendige. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...