AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #1 Skrevet 24. februar 2017 Jeg sliter veldig med enormt dårlig selvtillit og veldig lav selvfølelse. Liten eller ingen tro på egne evner. Jeg er arbeidsledig/ arbeidssøker og dette ødelegger mye for mestringsfølelsen. Jeg har heller ingen venner , føler ikke at jeg fortjener det. Og føler ikke at noen har behov for meg som venn. Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre. Sitter for det meste inne for å unngå å møte på folk som spør åssen det går?! Møter jeg på folk prøver jeg å unngå de så langt det lar seg gjøre og jeg møter aldri blikket til noen. Jeg skammer meg så over meg selv og livssituasjonen. Økonomien er helt elendig og jeg har massevis av inkasso gjeld. Hva kan jeg gjøre for å få det bedre? Anonymkode: e7755...71c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #2 Skrevet 24. februar 2017 Tror du du sliter med depresjon? Du kan i alle fall få noen til å hjelpe deg med å lage en plan for økonomien. Overhengende økonomiske problemer er drepen for initiativlysten og energien. Ellers ta tak i selvfølelsen din og selvtilliten, den kommer ikke av seg selv. Og ofte kommer den ikke en gang av å være flink. Den kommer av at man jobber med den, og er trygg på seg selv. Det er litt som en muskel, eller som kondis, man må stadig jobbe med den. Og er den rævva i utgangspunktet kan det være skikkelig tungt å jobbe med det til å begynne med, så blir det bedre, og så får man jobbet med det og vedlikeholdt det over tid. Jeg hadde skikkelig dårlig selvfølelse, og alt, all motgang alle vonde ting som skjedde ble så vanskelig å takle. Men nå som jeg er tryggere på min egen verdi, blir jeg selvsagt såret når noe vondt skjer, men jeg blir ikke så satt ut og det sitter ikke i like lenge. Kan anbefale boken Selvfølelse nå av Mia Tornblom. Prøv også å komme med ut! Enten det er for å gå tur alene eller hva det er. Fysisk aktivitet er også veldig bra for psyken og generell velvære. Ellers kan du ringe krisetelefon hvis du bare virkelig trenger noen å snakke med. Det er ikke greit å ha det sånn her, og jeg håper virkelig du får til å ta tak i ting slik at du slipper å ha det vondt lengre! Anonymkode: 7fc3f...17f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #3 Skrevet 24. februar 2017 Ts: Takk for svar. 😊 Føles skummelt å skrive dette her og være så åpen og ærlig. Ingen vet om alt dette. Mange vet at jeg ikke har jobb, og noen vet at jeg ikke har venner, og at økonomien er så som så,men ingen vet hvor hardt dette går inn på meg. Om jeg er deprimert er ikke godt å si. Jeg gråter ikke ofte og prøver å holde motet oppe, men jeg har jo mye negative tanker. Er veldig kritisk til meg selv og ser på meg selv som mindre verdt enn andre. Jeg vil jo ikke bry noen med problemene mine , vil ikke føle meg til bry. Klarer heller ikke si noe om dette til fastlegen. Anonymkode: e7755...71c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2017 #4 Skrevet 24. februar 2017 Hvis du synes dette er skummelt, så er jo dette et steg i riktig retning. Å bare skrive ned anonymt og innrømme overfor andre hvor mye det går innpå en kan hjelpe en å innrømme det overfor seg selv. Og bare det kan være vanskelig! Det er ikke noe galt med å skrive dette anonymt på nett, for her kan ingen vite hvem du er! Og selv om de visste det, tenker jeg ikke du har noe å skamme deg over. Følelsen av å være til bry er veldig sterkt knyttet til det å føle seg verdiløs (eller mindreverdt) og ha lav selvfølelse, og man føler jo nesten at uansett hva man gjør, eller sier, så er man i veien, og det er skikkelig vondt å ha det sånn. Det er jo ikke sikkert at man er deprimert, men det virker som du har det vondt og vanskelig likevel, og jeg anbefaler deg å prøve å ta tak i det og jobbe med det nå, før det evt. blir verre. Dessuten så unner jeg deg virkelig å føle deg bedre enn det her. Jeg husker det var helt forferdelig for hver minste lille kommentar, og hvert minste lille blikk lure på om det var meg det var noe galt med, siden jeg tok det som kritikk. Å føle at hele verden er i mot deg, er ikke noe godt. Du kan jo prøve å ta en slik enkel depresjonstest på nettet hvis du lurer på om du kan ha en mild depresjon. Men virkelig prøv å ta tak i selvfølelsen din. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for å hjelpe deg. Anonymkode: 7fc3f...17f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå