Gå til innhold

Adhd og medisiner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen her som har litt peiling på adhd og medisiner. Jeg har ikke diagnosen. Men har vært en del snakk om at det er sjans for at jeg har det. Og mange jeg har nær har snakket om det. Føler at jeg takler livet greit (nå i forhold til som barn). Men det er en del situasjoner som gir meg problemer og det merkes veldig godt og jeg blir helt utslitt. Noen som adhd men som kun bruker medisiner ved situasjoner som trigger problemene du har? Er det mulig, eller må den brukes jevnlig for å få effekt av den. Har skjønt det slik at adhd medisiner funker fra første pille. Så jeg lurer på om dette er mulig? 

Anonymkode: b7502...359

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet det ikke er lov med medisinråd her. Men bare lurer på om noen har erfaring og prøvd? Jeg skal snakke med legen. Men om det er vits å lufte den tanken, eller om det er helt dødfødt? 

Ts

Skrevet

Har du mistanke om at det er noe,  ta en prat med legen og få videre henvisning.  Medisiner hjelper deg,  men har du feil type eller feil dose blir du dårlig.... 

Anonymkode: 52d74...880

Skrevet

Vet jeg bør snakke med legen. Og har tenkt til det. Men spørsmålet er om noen vet om det går and å ha medisiner å ta kun ved behov og ikke hver dag

Skrevet

Du får ikke medisiner uten først å bli utredet for adhd, og event får diagnosen. Og dette er en lang prosess... Tok meg nesten et år fra jeg først ba legen om henvisning til utredning, før jeg startet opp med medisiner... Lang ventetid, grundig utredning, så ventetid for oppstart av medisiner. Fastlegen din kan ikke skrive ut slike medisiner til deg før de har blitt godkjent fra psykiateren..

Skrevet

Medisinene trenger du ikke å ta hver dag, det kan du regulere litt slik det passer inn i din livsstil..

Skrevet
49 minutter siden, bekka79 skrev:

Du får ikke medisiner uten først å bli utredet for adhd, og event får diagnosen. Og dette er en lang prosess... Tok meg nesten et år fra jeg først ba legen om henvisning til utredning, før jeg startet opp med medisiner... Lang ventetid, grundig utredning, så ventetid for oppstart av medisiner. Fastlegen din kan ikke skrive ut slike medisiner til deg før de har blitt godkjent fra psykiateren..

Fult klar over det. Vet litt hvordan en utredning foregår osv. Var ikke det som var spørsmålet mitt. 

48 minutter siden, bekka79 skrev:

Medisinene trenger du ikke å ta hver dag, det kan du regulere litt slik det passer inn i din livsstil..

Takk for svar på det jeg spurte om. Skal få bestilt time til legen og få time til utredning. Kjenner ikke behovet for medisinee hver dag. Men kun når jeg vet at stresset blie for høyt og jeg ikke takler situasjonen på en god måte.

Ts

Skrevet

Medisiner får du ikke uten disgnose. Du skal heller ikke selvmedisinere deg, men bruke dem etter oppsatt plan. Gå til fastlegen og bli henvist til utredning. 

Anonymkode: 94526...556

Skrevet

Du kan ta medisiner enkelte dager og få effekt den dagen :) 

Anonymkode: e2e5d...8b3

Skrevet

Det er veldig individuelt. Men for eksempel Ritalin har vel god effekt på konsentrasjon og å gjøre deg roligere.

Skrevet

Jeg vet at en trenger diagnose for å få adhd medisiner. Og jeg vet jeg ikke kan selvmedisinere meg. Lurte bare på om noen viste om det var en mulighet å ta kun når en trenger det. Og ikke proppe seg full med medisiner de dagene en ikke trenger det. Derfor tenkte jeg å høre her for nysgjerrighet. For om noen viste at jeg måtte ha tatt det hver dag, ville det vært unødvendig for meg å spørre om jeg seinere får diagnosen og får medisiner for det. Takk til dere som klarer å svare på det jeg spør om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...