Henna Skrevet 28. juli 2002 #1 Del Skrevet 28. juli 2002 Noen som har noen gode bøker å anbefale? Hva er deres favoritter? Blandt mine favoritter *tenke tenke* er bla: American Psyko (temmelig motbydelig, ikke sett filmen) Beatles av Saabye Christensen(the best of the best) Hvite Niggere av Ambjørnsen (også the best of the best) Å være ung er for jævlig av Christiane F (sann historie) Naiv.Super av Erlend Loe (temmelig naiv og barnslig bok, men morsom) Anne Karin Elstad-bøker (Innhaug-folket) Blandt noen...Ble ganske så forskjellige bøker det her. Og forresten, noen som har lest noen av disse bøkene og fortelle meg hva de synes??? Henning Mankells:hundene i Riga, den hvite løvinnen,Karin Fossum:elskede poona, John Irving:enke for et år og Unni Lindell:slangebæreren og sørgekåpen. Også Halvbroren av Saabye Christensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 28. juli 2002 #2 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei Henna, har lest endel av de bøkene du navngir. Gode bøker - gi full gass. Mine favoritt bøker i voksen alder er Hamsun bøkene. Eller rettere sagt han er min favoritt forfatter. :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. juli 2002 #3 Del Skrevet 28. juli 2002 Jeg forstår at særlig kvinner er storbrukere av populærlitteratur, dvs hva massene liker. Dere bør søke det sjeldne, det gjør jeg. Jeg bryr meg ikke om slikt lettsvelgende produkter dere velger, selv om jeg har skumlest gjennom dem også, for å analysere deres væremåter og tankesinn. Waco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aquarius Skrevet 28. juli 2002 #4 Del Skrevet 28. juli 2002 Leser ikke mye. Men bok som jeg husker vi leste på skolen for leeenge siden var Anne Franck`s Dagbok. Den gjorde inntrykk på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 28. juli 2002 #5 Del Skrevet 28. juli 2002 Ringenes Herre - J.R.R. Tolkien Harry Potter (alle sammen) - J.K. Rowling Det angår også deg - Herman Sachnowitz Como agua para chocolate - Laura Esquivel (tror den heter Hjerter i chili på norsk...?) Naiv. Super. - Erlend Loe Hapi - Elvegudinnen - Wilbur Smith (altså...jeg elsker Egypt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 28. juli 2002 #6 Del Skrevet 28. juli 2002 Ikke uten min datter er en bok jeg liker veldig godt. Der får vi på en sakelig og objektiv måte, betrakte disse muslimene innenfor deres fire vegger. Hva kunne vært bedre om vi skulle forstått dere levesett og tenkemåte? Å gå hjem til muslimene, da forstod jeg straks hvordan dem tenker. Waco Ikke uten min datter, bør leses av sannhetssøkere..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 28. juli 2002 Forfatter #7 Del Skrevet 28. juli 2002 Helt enig i at slike bøker, hvor du får en innsikt i andre kulturer og andre folks tenkemåter er fasinerende- og lærerikt. Selv om det ikke nødvendigvis trenger å bety at man blir enig i deres meninger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 28. juli 2002 #8 Del Skrevet 28. juli 2002 Mine favoritter er: -Bøkene til Frid Ingulstad (spesielt seriene Ildkorset og Kongsdøtrene) -Folket på Innhaug - Anne Karin Elstad -Harry Potter-bøkene - J.K. Rowling -Bøkene om Elsi Lund - Bjørg Vik -Phoolan Devi, Bandit Queen (gjorde forøvrig sterkt inntrykk på meg og spesielt da jeg leste i Henne at hun nå er død! Artikkel i Dagbladet.) -Ikke uten min datter - Betty Mahmoody -Men tankene mine får du aldri - Sverre Asmervik Elsker å lese bøker og leser veldig gjerne de virkelig gode bøkene mange ganger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2002 #9 Del Skrevet 28. juli 2002 Her er noe av det bedre jeg har lest i det siste: En komikers oppvekst av Jonas Gardell. Anbefales virkelig. Lettlest, morsom og rørende. Trilogien om Dina av Herbjørg Wassmo: Dinas bok, Lykkens sønn og Karnas arv. Filmen om Dina kan ikke måle seg med bøkene. Her blir du godt kjent med menneskene og miljøet. Jeg likte dem veldig godt. Ellers har jeg veldig lyst til å lese bøkene til Liza Marklund. Har sett filmen "Sprengeren", men har ikke lest noen av bøkene hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 28. juli 2002 #10 Del Skrevet 28. juli 2002 Ellers har jeg veldig lyst til å lese bøkene til Liza Marklund. Har sett filmen "Sprengeren", men har ikke lest noen av bøkene hennes. Gjør det! Både de tre bøkene om Annika Bengtzon (Sprengeren, Studio Sex, Paradiset) og På flukt, som er en historie fra virkeligheten, er velskrevne og med et godt persongalleri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Verdande Skrevet 28. juli 2002 #11 Del Skrevet 28. juli 2002 Noen som har noen gode bøker å anbefale? Hva er deres favoritter? Hjelpes, det er så mange at jeg antakelig kunne skrevet tidenes lengste posting på kvinneguiden, hehe. Jeg har derfor i stedet sett på hva du liker, og prøvd å anbefale noe som matcher det. Håper det faller i smak. Blandt mine favoritter *tenke tenke* er bla: American Psyko American psycho er en ekkel, men interessant bok. Jeg ble spesielt fascinert av det kalde, kjølige og detaljerte fortellerspråket, som er det samme enten han beskriver klær eller tortur. Den neste boka hans, Glamorama, er jeg litt ambivalent i forhold til. Ellis kan helt klart skrive, men jeg tror historien hadde tjent på å kuttes ned litt. Beatles av Saabye Christensen Hvis du liker denne, liker du sannsynligvis også Roy Jacobsens Seierherrene. Har du lest Bly, oppfølgeren til Beatles? Jeg synes ikke den er like god, men absolutt lesverdig likevel. Hvite Niggere av Ambjørnsen Ambjørnsens bøker om Elling (Utsikt til paradiset, Fugledansen, Brødre i blodet og Elsk meg i morgen) er også verdt å få med seg. Ambjørnsen skriver generelt veldig godt, og jeg kan ikke huske at jeg har blitt skuffet over noen av bøkene hans. Har til og med lest hele Pelle & Proffen-serien som voksen, jeg Å være ung er for jævlig av Christiane F (sann historie) Ida Halvorsen: Hard asfalt (sann historie) og Sverre Asmervik: Men tankene mine får du aldri (roman) er innenfor samme tema, og antakelig noe du vil like. Naiv.Super av Erlend Loe Tatt av kvinnen går i omtrent det samme sporet (men ikkeno bankebrett der, så vidt jeg kan huske). Anne Karin Elstad-bøker (Innhaug-folket) Elstads serie om Julie og Herbjørg Wassmos Dina-bøker er slektshistorier som kan minne om Innhaug-bøkene. Det er også mulig du vil like Wassmos Tora-trilogi. Om du vil ha lettlest kiosklitteratur i lignende stil, er ikke May Grethe Lerums Livets døtre så verst. Og forresten, noen som har lest noen av disse bøkene og fortelle meg hva de synes??? Henning Mankells:hundene i Riga, den hvite løvinnen, Karin Fossum:elskede poona [...] Unni Lindell:slangebæreren og sørgekåpen. Alle disse tre forfatterne er noe jeg så absolutt kan anbefale. Handlingen er hentet fra samtiden, persongalleriet består av tredimensjonale mennesker med både gode og dårlige sider -- de er rett og slett menneskelige, handlingen er realistisk, men ikke kjedelig, og selv om det er krimbøker er de etter min mening i like stor grad skjønnlitterære historier. Mellommenneskelige forhold er viktigere enn blod, gørr og action. Liker du disse vil du antakelig også like Anne Holts bøker om Hanne Wilhelmsen, og Liza Marklunds bøker om Annika Bengtzon. Også Halvbroren av Saabye Christensen. Det lurer jeg også på. Jeg har ikke kommet så langt til å kjøpe den (med det forbruket jeg har av bøker lønner det seg å prøve å holde seg til paperbacks og bruktbøker), men jeg har sett alt fra skamros til slakt fra lesere. Mest av det første, dog. Noen som har synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henna Skrevet 29. juli 2002 Forfatter #12 Del Skrevet 29. juli 2002 Har Glamorama-boken, men har aldri giddet å lese den.Har lest Bly, Elling-bøkene, Hard Asfalt, Men tankene mine får du aldri (selv om jeg ikke helt husker hva den handler om). Holder på med Marklunds Studio Sex. Har lest På flukt. Synes den er litt kjedelig( Studio Sex), men skal fullføre den. Har Anne Holts bøker, men er ikke overbegeistret. Har heller ikke lest dem ut da. Takk for gode forslag ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klips Skrevet 29. juli 2002 #13 Del Skrevet 29. juli 2002 Toni Morrisons bøker. Liker også "Livet, Bruksanvisning" Og så liker jeg John Irwing, spesielt "En bønn for Owen Meany" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olivia Skrevet 29. juli 2002 #14 Del Skrevet 29. juli 2002 waco: kom med noen eksmpler på såkalt sjeldne bøker som du søker etter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tove10 Skrevet 29. juli 2002 #15 Del Skrevet 29. juli 2002 Her er noen av mine favoritt bøker: Tarzan kysser jente: baby, baby, baby av Ethan Hawke Geisha av Arthur Golden High Fidelity av Nick Hornby Stranden av Alex Garland (synes boken var mye bedre enn filmen) Ellers liker jeg bøker av Erlend Loe, Stephen King og Ken Follett. Og bøkene om Bridget Jones var jo morsomme da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 29. juli 2002 #16 Del Skrevet 29. juli 2002 Sitat: Også Halvbroren av Saabye Christensen. Det lurer jeg også på. Jeg har ikke kommet så langt til å kjøpe den (med det forbruket jeg har av bøker lønner det seg å prøve å holde seg til paperbacks og bruktbøker), men jeg har sett alt fra skamros til slakt fra lesere. Mest av det første, dog. Noen som har synspunkter? Kan absolutt anbefales. Jeg slukte de förste 80%, hang meg opp litt i en del jeg ikke likte, men likte slutten like godt som resten da jeg endelig fikk somlet meg til å lese den! Ellers leser jeg litt av alt og alle, men for tiden blir det mest lette krimböker som Mankell, Minette Walters o.l. for jeg leser så mye tungt på jobben for tiden at hodet trenger litt hvile på fritiden! Jeg vil dessuten henge meg på anbefalingene av triologien om Dina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Augustbrud02 Skrevet 30. juli 2002 #17 Del Skrevet 30. juli 2002 Og bøkene om Bridget Jones var jo morsomme da.. Det er faktisk noen av de absolutt kjedeligste bøkene jeg har lest noen gang. Gjeeeeesp! Aldri om jeg skal lese dem igjen nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olivia Skrevet 30. juli 2002 #18 Del Skrevet 30. juli 2002 jeg elsker alle bøkene til John Grisham, med juryen som favoritt ellers liker jeg Stephen King, Nicci French (det er egentlig to stykker da) Tess Gerritsen, Jostein Gaarder - hestehviskeren og I ulvenes nærhet av Nicholas Evans.. - Sherlock Homes fortellingene +++ elsker å lese, har lest bøker nesten så lenge jeg kan huske :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silje =) Skrevet 30. juli 2002 #19 Del Skrevet 30. juli 2002 Mine favoritter er blant annet Anne Holt sine bøker om Hanne Wilhelmsen og "Det som er mitt". Og Asbjørnsens bøker Hvite Niggere og Elsk meg i morgen er utrolig bra. Anne Franks Dagbok er også en utrolig bra bok. Kommer ikke på flere akkurat nå... -Silje 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nathalie Skrevet 30. juli 2002 #20 Del Skrevet 30. juli 2002 Hvis du skal lese en stund fast så anbefaler jeg deg å hoppe på de 47 bøkene i Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo... Men hvis du ikke orker det, så har jeg noen frittstående bøker å anbefale også: - "Han stjal mine barn" av Patsy Heymans. Denne boken er i samme "kategori" som "Ikke uten min datter" - "Min elskede, min morder" av Nicci french. Spennende, spennende! - Hvilken som helst du vil av Mary Higgins Clark. Utrolig bra spenning/krimforfatter.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå