Gå til innhold

Billykter/lys


Arabella

Anbefalte innlegg

Har betegnelsene skiftet navn? Før kalte vi det nærlys og fjernlys, nå er det visst blitt kortlys og langlys. Dette leser jeg flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det tror jeg ikke. Kortlys har jeg aldri hørt om. Fjernlys er nok den riktige skriftlige betegnelsen, men mange sier også langlys i dagligtalen. Som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Arabella skrev:

Har betegnelsene skiftet navn? Før kalte vi det nærlys og fjernlys, nå er det visst blitt kortlys og langlys. Dette leser jeg flere steder.

Jeg bruker nærlys og fjernlys når jeg underviser.

Har sikkert fem teoribøker som er av nyere dato men orker ikke sjekke.

Læreplanen unngår bevisst alle begrepene.

Dog er læreplanen skrevet av noen som klart lider av diskolyksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, amativeReflection skrev:

Jeg bruker nærlys og fjernlys når jeg underviser.

Har sikkert fem teoribøker som er av nyere dato men orker ikke sjekke.

Læreplanen unngår bevisst alle begrepene.

Dog er læreplanen skrevet av noen som klart lider av diskolyksi.

Haha, du kan få sagt det. :ler: Jeg må bare fortelle (apropos betegnelser) en søt historie om hva min yngste datter, den gang ca. fem år, pleide å fortelle folk, at pappa var langsynt, mamma var kortsynt. :fnise:

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Haha, du kan få sagt det. :ler: Jeg må bare fortelle en søt historie om hva min yngste datter, den gang ca. fem år, pleide å fortelle folk, at pappa var langsynt, mamma var kortsynt. :fnise:

Vending heter nå snuing.

Snuing er noe jeg skal lære elevene mine. Hvem faen sier snuing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt noen kalle det kortlys og langlys. Det heter fremdeles nærlys og fjernlys, på samme måte som det heter nærsynt og fjernsynt ... eh? ;) (Vet at det er langsynt.) Kortsynt og kortsint og langsint og langsynt. Forvirret! 

Anonymkode: 6321d...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Vending heter nå snuing.

Snuing er noe jeg skal lære elevene mine. Hvem faen sier snuing? 

Ikke jeg i hvert fall. Ofte får jeg inntrykk av at en forandring av noe, et begrep, bare er for forandringens skyld. Ikke for at det er til noe nyttig eller mer forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arabella skrev:

Ikke jeg i hvert fall. Ofte får jeg inntrykk av at en forandring av noe, et begrep, bare er for forandringens skyld. Ikke for at det er til noe nyttig eller mer forståelig.

Nå tuller du fælt. Når NAV endret navnet fot sine stakkarslige snyltere fra klienter til brukere så endret jo alle oppfatningen sin av dem. Nå er stakkarslige snyltere sosialt akseptert og selv feiret, takket være at de ikke lengre er klienter, men heller er brukere. Brukere har ingen negative konnotasjoner. 

Endret av amativeReflection
feril ptf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, amativeReflection skrev:

Nå tuller du fælt. Når NAV endret navnet fot sine stakkarslige snyltere fra klienter til brukere så endret jo alle oppfatningen sin av dem. Nå er stakkarslige snyltere sosialt akseptert og selv feiret, takket være at de ikke lengre er klienter, men heller er brukere. Brukere har ingen negative konnotasjoner. 

Glasur ie. eufemismer, kan i lengden ikke skjule virkeligheten. Men du har rett. Brukere er et mer tiltalende ord enn klienter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere begge to. Jeg husker da jeg vaks opp på 80-tallet, da kaltes det snyltere, eller snytlera i Nord-Norge Skulle ønske folk ikke snyltet så mye, men sånn har det blitt, ungdommen nu til dags kan jo ikke snakke ordentlig engang. Ush.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...