AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #1 Skrevet 23. februar 2017 Hei! Min kjære og jeg har insett at vi bruker for mye tid på telefonen. Tid vi heller burde brukt på hverandre og barna. Vi tenker derfor å begrense mobilbruken med noen grep. To barn hvor et av barna selv bruker mobiltelefon. - Ingen mobil når vi spiser. - Ingen mobil på soverommet. Kjøpet vanlig vekkerklokke. Er det realistisk at mobilene legges på et bestemt sted når vi kommer hjem fra jobb/skole og stilles på lydløs. Tas frem når man skal ringe en telefon, eller etter barna har lagt seg. Kan sjekkes før leggetid for barnet som har mobil. Er dette realistisk? Eller hvordan kan vi gjøre det? Hva hvis det ringer en telefon som er viktig? Hva er viktig? Haha. Litt usikker på hvordan vi skal gjøre det og hvordan det vil bli mottatt av barnet som har egen mobil. Har dere noen regler for mobilbruk hos dere? Hvordan gjør dere det eventuelt? Anonymkode: 5e75c...bc6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #2 Skrevet 23. februar 2017 Har innsett at jeg sitter med nesa altfor mye i mobilen jeg også. Vet også om flere kjærestepar som sitter i hver sin enda av sofaen med nesa nedi mobilen/nettbrettet hele kvelden. Litt trist synes jeg, men men.. er vel sånn samfunnet er blitt. Mine steg mot mindre mobilbruk er at jeg har deaktivert facebook kontoen min, og tar aldri fram telefonen når jeg er sammen med andre. Det går overraskende bra og jeg føler meg mer "levende" :-) Anonymkode: 6f1cb...4b1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #3 Skrevet 23. februar 2017 Dette er da helt normalt? Har dere en veldig viktig jobb kan jeg forstå at dere har behov for å sjekke mobilen før leggetid eller etter middag, men om dere har normale jobber ser jeg ingen grunn til ikke å ha mobilen på lydløs. Anonymkode: e4ba7...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #4 Skrevet 23. februar 2017 I 6 år har vi hatt mobilforbud rundt middagsbordet, for vår det var dette en nødvendighet da ungdommene fiklet mye med telefonen og bare slukte maten før de forsvant. For oss fungerer mobilforbud (ja, for det er faktisk forbudt også for far i huset) veldig bra, vi har i dag 4 ungdommer i 18-22 års alderen og middagen er eneste gangen vi sitter samlet. Vi sitter godt over en time nesten hver eneste dag, og diskuterer mye rart. Jeg ser at ungdommene synes dette er helt supert, og ingen tvinger de til å sitte etter vi har spist, men det har bare blitt sånn at vi drikker kaffe og te etter middag (rundt middagsbordet) og bare prater. Da ungdommene var yngre forsøkte vi å holde telefonene unna nattbordet slik de ikke skulle ligge i senga med telefoner, men så at dette regulerte de selv ettersom de ble eldre. Ingen telefoner står på lydløs eller, vi har pr i dag kun praktisert mobilforbud rundt middagsbordet. Er ikke så streng at de ikke kan (om de vet de skal motta en "viktig" mld eller telefonsamtale) ta frem telefonen ved behov, ser at det er egentlig er oftest når de venter på beskjed om noe som skal skje rett etter middag. Både min kjære og jeg sitter mye med telefon/ipad på kvelden, men ikke sånn at det er plagsomt for den andre. Hva ungdommene (vel, de er egentlig voksne nå) gjør styrer de selv. Anonymkode: 868ea...1a1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #5 Skrevet 23. februar 2017 Vi har og innsett at vi sitter for mye med nesen ned i telefonen. Vi blei enig om at den uken datteren hans er her, er det ingen telefon bruk før hun e lagt seg. Ringer telefonen så tar vi den, men det e sjelden at den ringer så. Mens ellers er det ingen telefon med middagsbordet eller soverommet. Og det funker veldig bra hos oss. Anonymkode: fe092...d89
makkapakka Skrevet 23. februar 2017 #6 Skrevet 23. februar 2017 Mobilen min blir plassert på samme plass hver dag jeg kommer hjem og der ligger den til neste morgen. Folk er vandt til at jeg ikke er tilgjengelig på telefon i hytt og pine. Når vi er ute på aktiviteter er også mobil hjemme. Av og til ligger det en haug med ubesvarte anrop der, men det er som oftest noen som skal ha svar på noe der og da og sorry jeg er dessverre ikke tilgjengelig for det.. Enkelt og greitt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2017 #7 Skrevet 23. februar 2017 Klart jeg begrenser mobilen i hverdagen. Har barn mellom ca. 0-4 år. Jeg bruker mobilen omtrent som en bærbar telefon med lommelykt. Installerer ikke apper som er for interessante, og slår den ofte på lydløs. Tar den heller ikke opp før leggetid, eller når jeg er sammen med andre. Passer egentlig på å ikke ta den opp når jeg venter i bilen eller lignende pauser i hverdagen. Vil ikke være en av de personene som får abstinenser hvis de ikke har en mobil i nærheten. Er godt fornøyd med at jeg roter den bort nesten hver dag. Anonymkode: b9979...a40 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Min mobil står alltid på lydløs, og jeg har telefontid to ganger om dagen. Jeg har fitbit charge 2, og får meldinger og varsel om samtaler opp på den. Da ser jeg med en gang om det er noe som må følges opp med en gang, eller om det kan vente til telefontiden. Jeg har satt opp "ikke forstyrr"-modus på mobilen til enkelte tidsrom, med unntak for nødanrop fra familie, og da får jeg heller ikke varsel fra fitbiten. Telefontiden er når "ikke forstyrr" har stått på. (Tidlig morgen og etter middag) Anonymkode: fcada...0dc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå