Gå til innhold

Smerter under føttene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er mann, og som for de fleste av sorten begrenser fotpleie seg til klipping av negler. Kunnskapen er deretter. Jeg googlet plagene mine, og leste noe som er beskrivende. Mens kvinner generelt oppsøker helsevesenet mer enn menn, var det omvendt når det gjaldt føtter. Menn går ofte til lege med problemer som kvinner selv har kunnskap om å løse selv.

Mitt problem begynte med dyptliggende klumper under føttene. Altså ingenting jeg så eller kjente på huden. Jeg prøvde etter råd en fotrulle. Dette var ganske ubehagelig, til dels smertefullt. Jeg tok problemet opp med fastlegen, og han henviste til ortoped. Der fikk jeg tilpasset en innleggsåle. Jeg har brukt denne i turskoene i to år.

En av disse klumpene har ligget på tåballen bak lilletåa. Blitt mer og mer vondt og har dannet seg hard hud. Ellers har jeg ingen fortykninger, nesten som barnehud. Jeg har stusset på liktorn, men er usikker. Jeg er også usikker på hvem jeg bør kontakte. På nettet sier noen fotpleier, mens andre sier lege.

Har du noen tips til meg?

Anonymkode: d5915...08b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke fotpleier men fotterapeut er det du bør oppsøke.

• Liker 1
Skrevet

Har du fotvorter, fotsopp eller liktorner? 

Ta en tur til lege eller fotpleier.

Anonymkode: 37189...1b7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fotvorter, fotsopp eller liktorner? 

Ta en tur til lege eller fotpleier.

Anonymkode: 37189...1b7

Fotterapeut mener du..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mann, og som for de fleste av sorten begrenser fotpleie seg til klipping av negler. Kunnskapen er deretter. Jeg googlet plagene mine, og leste noe som er beskrivende. Mens kvinner generelt oppsøker helsevesenet mer enn menn, var det omvendt når det gjaldt føtter. Menn går ofte til lege med problemer som kvinner selv har kunnskap om å løse selv.

Mitt problem begynte med dyptliggende klumper under føttene. Altså ingenting jeg så eller kjente på huden. Jeg prøvde etter råd en fotrulle. Dette var ganske ubehagelig, til dels smertefullt. Jeg tok problemet opp med fastlegen, og han henviste til ortoped. Der fikk jeg tilpasset en innleggsåle. Jeg har brukt denne i turskoene i to år.

En av disse klumpene har ligget på tåballen bak lilletåa. Blitt mer og mer vondt og har dannet seg hard hud. Ellers har jeg ingen fortykninger, nesten som barnehud. Jeg har stusset på liktorn, men er usikker. Jeg er også usikker på hvem jeg bør kontakte. På nettet sier noen fotpleier, mens andre sier lege.

Har du noen tips til meg?

Fotterapeut. En fotpleier er en sånn en som ordner at føttene ser pene ut. Altså rent kosmetisk. En lege har liten peil utover at de kan fryse bort vorter. Men da m du jo ha vorter. En fotterapeut ser på foten og vurderer hva som er galt og hva som kan gjøres. 

En bør "egentlig" rutinemessig bløtlegge og file bort hud på slitasjepunkter under foten sånn at en slipper slike problemer. Det som skjer er rett og slett ulike varianter av hard hud i skvis mellom 90kg kroppsvekt og og hardt underlag. Det du har høres ikke ut som liktorn (skarp, spiss smerte) men rett og slett som hard hud dyttet opp og inn av ren vekt.

Bløtlegg føttene i varmt saltvann 1-2 ganger i uka og fil vekk all hud som er myk. Smør på krem. Gjennta til bedring. Når bedring: gå over til 1-2 ganger per måned. Dette bør gjøres uavhengig av annen behandling. :blomst: 

Anonymkode: a1ec2...39e

• Liker 1
Skrevet

Takk for god informasjon, siste AB. Joda, jeg er tung, så det kan være årsaken. Jeg leste også om en tilstand som heter Exostoser. Stusser litt på det og.

Kan man få henvisning til fotterapeut av fastlegen?

Skrevet

Du bare søker opp fotterapeut i nærområdet ditt og bestiller time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...