Gå til innhold

Stoffskiftesykdom

Fremhevede innlegg

Skrevet

:laugh:hjelp har hatt stoffskifte sykdom siden æ va tretten år.har  gått på 225 mg levaxin helt til før jul 2016.da fant en lege ut at jeg var overmedisinert.men sjøl merka jeg ingenting.gikk ned til 150 om dagen,nu plages æ med hjertebank høy puls skjelven dårlig matløst og løs mage,har sjekka magen og den er fin😊Er det noen som vet ka dette er ?er det stoffskifte som går amok?kan si det sånn att æ har ett stoff som e høyt som dem vil ha ned og ett som dem vil ha opp hos meg😊

Anonymkode: 87732...3e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nrå du endrer medisindose så skal dette følges opp med blodprøver, vanligvis så skal heller ikke en så stor medisinendring gjøres så dramatsik at du endrer fra stor dose den ene dagen til lavere den neste dagen. Her bør du tilbake til den legen som har endret medisindosen din. 

Vær og klar over at dersom du tar Levaxin sammen med melk til å skylle ned mesinen med, eller bruker Tranebær, Granateple eller Grapefruit i tablett eller juiceform, så risikerer du at dette nedsetter virkningen av Levaxin. 

Anonymkode: 6f225...ff8

Skrevet

Takk for svaret😊Men det som e problemet her er at tre leger sier forskjellige ting,en sier jeg har høyt en sier jeg har lavt og en sier ingenting,har time neste uke og da ber æ om att dem sender mæ til spesialist til tromsø😊Æ som va så fin før jul,men så sa det pang i kroppen

Skrevet (endret)

Gått på levaxin lenge? For rask nedtrapping? Det skal skje gradvis med blodprøve oppfølging

noen får rebound effect.

snakk med legen din

Endret av Joia
Skrevet
20 minutter siden, Bonny skrev:

Takk for svaret😊Men det som e problemet her er at tre leger sier forskjellige ting,en sier jeg har høyt en sier jeg har lavt og en sier ingenting,har time neste uke og da ber æ om att dem sender mæ til spesialist til tromsø😊Æ som va så fin før jul,men så sa det pang i kroppen

Å regulere stoffskiftet pleier være fastlegeoppgave. Om du får fastlegen til å henvise deg, er det stor sannsynlighet for at søknaden blir avvist. 

Når du har vært til tre leger og ingen er enige med hverandre, så er her "for mange kokker og for mye søl". Blodprøvene dine kan du selv få svar og kontrollere. Ved bruk av Levaxin eller andre medikamenter, skal TSH ligge på mellom 0,5 og 1,5. (Plutselig ble jeg usikker på om det er TSH eller T4 verdien - såør legen om ingen andre korrigerer meg her inne.) 

Vær obs på at referanseverdien på disse blodprøvene er annerledes når du går på stoffskiftemedisiner enn når du ikke bruker medisiner. Vær og klar over at det tar nærmere 12 uker fra dosen er regulert og til dette gir stabil og riktig verdi på blodprøvene. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å regulere stoffskiftet pleier være fastlegeoppgave. Om du får fastlegen til å henvise deg, er det stor sannsynlighet for at søknaden blir avvist. 

Når du har vært til tre leger og ingen er enige med hverandre, så er her "for mange kokker og for mye søl". Blodprøvene dine kan du selv få svar og kontrollere. Ved bruk av Levaxin eller andre medikamenter, skal TSH ligge på mellom 0,5 og 1,5. (Plutselig ble jeg usikker på om det er TSH eller T4 verdien - såør legen om ingen andre korrigerer meg her inne.) 

Vær obs på at referanseverdien på disse blodprøvene er annerledes når du går på stoffskiftemedisiner enn når du ikke bruker medisiner. Vær og klar over at det tar nærmere 12 uker fra dosen er regulert og til dette gir stabil og riktig verdi på blodprøvene. 

TSH skal ligge på mellom 0.5 og 1.

Forøvrig bør ungen regulere stoffskiftet ditt selv, og dersom det ikke stabiliserer seg innen en viss tid/medisin hjelper etc,  så kan en spesialist på sykehuset faktisk være en idè.

Regner med du har en fastlege, bruk den. Ikke trapp ned på dosen for fort, 50 mcgr er nok. Og det tar noen uker før kroppen "venner"  seg til ny dose. Ta jevnlig blodprøver. Selv er jeg inne ca hver 5 uke når jeg er i justering, og ca 1-2 ganger halvåret etterpå det. Og husk at stoffskiftet endrer seg i kroppen hele tiden og hvis du nylig har begynt på medisin/fått diagnosen  så kan det ta  lang tid før du finner dosen som passer kroppen din.

Vet du om du har noe funksjon i kjertelen din? Min køddet med meg i mange år før den faktisk døde ut helt. Plutselig fungerte den og ga prøver som var helt hinsides, mens andre perioder så var den i dvale og medisinene var riktig osv. Kan være idè å få undersøkt om det kan være mulig for deg å slå den ut om så er tilfelle.

Anonymkode: 42bca...5d8

Skrevet

Mener dem sa da jeg va liten at den va dø😊Husker jeg tok seks tabeletter om dagen en periode da jeg lå på sykehuset så har jeg gått på 225mg i flere år,helt til april ifjord da fant en ut at æ va overmedisinert så da va det rett ned til 175 en liten stund så ned til 150,blir nu ikke klok på det her😊Har tatt av meg åtte kg siden jul,on nu har æ hjertebank skjelvinger høy puls ,blitt sjekka for magen sia den gikk amok for fire uker sia😊Den va fin👍

Skrevet

Har dere kilder til hvorfor TSH skal være 0.5 og 1? Jeg har hørt det jeg også, men har ikke funnet ut av hvorfor. Jeg går i tillegg på Liothyronin så min TSH er rundt 0,01. 

Hvorfor mente legen at du var overdosert? Forstår ikke hvorfor legen endret dosen din om du følte deg bra. Mulig kjertelen din fortsatt lever og har begynt å produsere igjen som respons på redusert medisinering? For nå har du jo symptomer på høyt.

Anonymkode: 9524d...369

Skrevet

Akurat det lurer jeg og på😊Va jo så fin før dem bynte og tulle😞😊regne med att ho så på prøvesvaran,syns det va tull att dem sku sette meg ned på dosen,har vært dårlig nu i tre uker,idag va æ så skjelven pulsen va i magen skikkelig uvel ringte øhjelpa men fikk til svar at han legen ikke kunne noe om stoffskiftesykdommer😂😂er det noen her som vet kordan man får kroppen til og roe sæ ned?😊

Skrevet
1 time siden, Bonny skrev:

Mener dem sa da jeg va liten at den va dø😊Husker jeg tok seks tabeletter om dagen en periode da jeg lå på sykehuset så har jeg gått på 225mg i flere år,helt til april ifjord da fant en ut at æ va overmedisinert så da va det rett ned til 175 en liten stund så ned til 150,blir nu ikke klok på det her😊Har tatt av meg åtte kg siden jul,on nu har æ hjertebank skjelvinger høy puls ,blitt sjekka for magen sia den gikk amok for fire uker sia😊Den va fin👍

Dette tyder på for høyt stoffskifte, men det er jo ikke godt å si uten at du vet hva resultatene var før og etter nedjustering.

Hva sier testresultatene dine over tid? Fører du logg?(dette kan du be om utskrift fra lege på, og du bør følge ordentlig med selv).

Jeg hadde blitt veldig dårlig av å trappe ned så raskt som deg, så jeg reagerer litt på at du har fått råd om det med mindre det var snakk om at du var solid overdosert. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere kilder til hvorfor TSH skal være 0.5 og 1? Jeg har hørt det jeg også, men har ikke funnet ut av hvorfor. Jeg går i tillegg på Liothyronin så min TSH er rundt 0,01. 

Hvorfor mente legen at du var overdosert? Forstår ikke hvorfor legen endret dosen din om du følte deg bra. Mulig kjertelen din fortsatt lever og har begynt å produsere igjen som respons på redusert medisinering? For nå har du jo symptomer på høyt.

Det har å gjøre med at lav TSH over tid gir risiko for hjerteproblemer og beinskjørhet blant annet. Det er rett og slett helsefarlig. Man kan også bli infertil, og blir du gravid på høyt stoffskifte er det risiko for hjerneskade hos barnet bl.a. Dette er ikke en risiko om du lå på 0,4 eller 0,3 nødvendigvis - det er mer snakk om lavere. Noen trenger ligge litt i grenseland på øvre eller nedre, så det tar man i samråd med lege.

TSH mellom 0,5-1 er forsvarlig ifbm graviditet, normalområdet kan ligge høyere ellers. For meg stemmer 0,5-1 overens med form - men normalen kan vel være opp til 2(eller litt høyere om jeg ikke husker feil, mulig det er 2,5).

Det har også noe å si hva T4 og T3 er i sammenlikning med TSH. De skal følge hverandre nogenlunde proporsjonalt.

Anonymkode: b7b79...61f

Skrevet
12 minutter siden, Bonny skrev:

Akurat det lurer jeg og på😊Va jo så fin før dem bynte og tulle😞😊regne med att ho så på prøvesvaran,syns det va tull att dem sku sette meg ned på dosen,har vært dårlig nu i tre uker,idag va æ så skjelven pulsen va i magen skikkelig uvel ringte øhjelpa men fikk til svar at han legen ikke kunne noe om stoffskiftesykdommer😂😂er det noen her som vet kordan man får kroppen til og roe sæ ned?😊

Har du forsvarlig vært hos endokrinolog? Virker jo helt inkompetente de du har truffet på. RIng legekontoret imorra, og be om hastetime for å sjekke stoffskiftet igjen. Husk at du ikke skal ta Levaxin før prøvene samme dag. Si at du er knalldårlig om det er tilfellet. Det er ikke farlig å være hyper/hypo i korte perioder, men om du er helt på bærtur så er det kjipt.

Jeg har vært slik som deg, og det har vært enten ved for rask oppdosering eller for høyt stoffskifte over tid. 

Skrevet

Eneste gang æ har vært hos en sånn spesialist va da det ble oppdaga hos mæ som trettenåring,da va hvilepulsen på 154😊Siden den gangen er det kun leger som har følgt meg opp😊

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har å gjøre med at lav TSH over tid gir risiko for hjerteproblemer og beinskjørhet blant annet. Det er rett og slett helsefarlig. Man kan også bli infertil, og blir du gravid på høyt stoffskifte er det risiko for hjerneskade hos barnet bl.a. Dette er ikke en risiko om du lå på 0,4 eller 0,3 nødvendigvis - det er mer snakk om lavere. Noen trenger ligge litt i grenseland på øvre eller nedre, så det tar man i samråd med lege.

TSH mellom 0,5-1 er forsvarlig ifbm graviditet, normalområdet kan ligge høyere ellers. For meg stemmer 0,5-1 overens med form - men normalen kan vel være opp til 2(eller litt høyere om jeg ikke husker feil, mulig det er 2,5).

Det har også noe å si hva T4 og T3 er i sammenlikning med TSH. De skal følge hverandre nogenlunde proporsjonalt.

Helt enig i at høyt stoffskifte er skadelig, særlig om du er gravid. Det sliter på hjertet og kan føre til hjerteinfarkt om man går med det for lenge. Så det å være overdosert/gå med hyperthyreose over lang tid er skadelig. Men jeg forstår ikke hvorfor man trekker inn TSH. Så vidt jeg vet er TSHs eneste oppgave å måle stoffskiftehormon i blodet og gi beskjed til kjertelen hvor mye den skal produsere.  Dosere etter TSH vil jo si at TSH virker direkte på bein og hjertet og ikke gjennom T3. Og dette har jeg ikke funnet noen artikler på.

Så jeg mener det er bullshit og at det er noe leger sier for å minske sannsynligheten for at pasienter går overdosert. Jo høyere TSH, jo mindre sannsynlighet for overdosering. Muligens bra sett fra et større perspektiv, men tror det fører til at mange pasienter ikke får gå på høy nok dose til at de føler seg 100 % friske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...