Gå til innhold

NASA kunngjør banebrytende og stor oppdagelse

WubWub

Anbefalte innlegg

På mandag gikk NASA ut med en pressemelding hvor det ble sagt at de i løpet av onsdag skal arrangere en konferanse der medier og forskere + astrofysikere fra verden over er invitert. 

De har vært veldig sparsommelige med informasjon men det de faktisk har sagt er ;

- Vi vil bli sjokkert

- Det dreier seg om opptil flere exoplaneter som kretser en sol utenfor vårt solsystem

- Funnet er som science-fiction

Alle de store mediene har kjørt saker på dette og på reddit har det blitt opprette tråder med over 5000 innlegg hvor det diskuteres heftig rundt hva funnet kan være; https://www.reddit.com/r/space/comments/5v5hy6/nasa_to_host_news_conference_on_discovery_beyond/

En teori er at det er blitt oppdaget opptil flere beboelige planeter i et solsystem - problemet er at det tidligere har blitt oppdaget exoplaneter med stor sannsynlighet for å være beboelig. Siden Kepler teleskopet ble operativ i 2009 med et mål får øyet ; å avdekke exoplaneter og beboelige planeter så har det allerede blitt gjort en rekke funn i disse retningen så denne nyheten må være noe mer. 

En annen teori er at vi har funnet en planet som er identisk med vår jordklode - men denne teorien holder heller ikke vann da det sies at oppdagelsen er som "science-fiction" ; det er ikke noe science-fiction med å finne en klode lignende vår egen.

Så hva tror du det er? 

For de som er interessert i å følge med på NASA sin live stream så er det informasjon om hvordan du kan gjøre dette her ; http://www.express.co.uk/news/science/770147/Nasa-live-stream-how-to-watch-announcement-major-press-conference-exoplanets-space

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nå googlet meg opp om hovedaktørene som skal holde konferansen og de er alle eksperter på atmosfærisk data. Min magefølelse og spekulasjon er at det er blitt observert oksygen i atmosfæren (og dermed fotosyntese/liv) i en til flere planeter som kretser en sol.

Uten fotosyntese ville det ikke være noe fritt oksygen i atmosfæren. Det var ikke før cyanobakterier kom til jorden at vi hadde fritt oksygen i atmosfæren. Oksygen elsker å reagere, og det vil det før eller siden bare reagere unna (forsvinner) med mindre det er en jevn produksjon. 

Hvilket betyr at hvis vi finner en en planet med mengder atmosfærisk oksygen, så kan vi også være ganske sikker på å ha funnet fotosyntese, og dermed liv da vi til dags dato bare vet om en prosess som skaper oksygen og det er liv.

Vann har vi funnet på mange planeter i verdensrommet men vi vet bare om en planet med store mengder atmosfærisk oksygen og det er jordkloden - kanskje dette forandres imorgen?

Jeg er klar som et egg - ikke skuff meg NASA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de har funnet noe ut om de sorte hullene? Jeg tror det.

De har sikkert funnet et hull som drar andre veien. :fnise:

Endret av Evilposelos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Evilposelos skrev:

Kanskje de har funnet noe ut om de sorte hullene?

Nei det handler om et par exoplaneter som kretser rundt en sol utenfor vårt solsystem og store funn som har blitt gjort vedrørende dette.

Grunnen til at folk tenker at dette vil være noe stort er fordi NASA har aldri pleid gjøre noe show eller hype rundt oppdagelser av exoplaneter - historisk sett har NASA bare lagt ut dataen og oppdagelsen sin rundt exoplaneter på nett og ferdig med den saken uten å lage en stor deal ut av det. Men nå har de gått ut å slått med stortromma for media , folket og forskere. Nå er det noe i gjære! 

Jeg tenkte først at de muligens hadde oppdaget radiobølger fra en planet men det ville medført at aktørene og teamet på konferansen ville vært radiologer og eksperter på radio teleskop - men det er ikke tilfelle. Aktørene er eksperter på atmosfærisk data - dette får meg til å tenke i de baner at de har observert atmosfærisk oksygen!

NASA arrangerer også AMA på Twitter og Reddit etter konferansen hvor den jevne mannen i gata kan sende inn spørsmål om det store funnet.

https://www.nasa.gov/press-release/nasa-to-host-news-conference-on-discovery-beyond-our-solar-system

NASA will hold a news conference at 1 p.m. EST Wednesday, Feb. 22, to present new findings on planets that orbit stars other than our sun, known as exoplanets. The event will air live on NASA Television and the agency's website.

Details of these findings are embargoed by the journal Nature until 1 p.m.

Limited seating is available in the NASA TV studio for media who would like to attend.

A Reddit AMA (Ask Me Anything) about exoplanets will be held following the briefing at 3 p.m. with scientists available to answer questions in English and Spanish.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avis har fått tilgang til en "forhåndssmak" på oppdagelsen (men de har forbud mot å dele dette til etter konferansen er over). Avisen beskriver oppdagelsen som sci-fi

https://www.cnet.com/au/news/nasa-space-exoplanet-preview-sara-seager/

This week NASA will announce new findings about planets orbiting other stars that look to be the biggest exoplanet news since last year's announcement of a potentially habitable exoplanet around our closest stellar neighbor, Proxima Centauri.

The space agency has set a news conference for 10 a.m. PT Wednesday to officially share the science. The news, which will also be published in the journal Nature, is officially embargoed until the start of the news conference. We've seen the research, and while we can't share details yet, let's just say it could very easily provide us with new settings for many future works of science fiction.

NASA clearly feels that this is big news, too, because it's bringing in some heavy hitters from the world of astronomy and planetary scientist like MIT's Sara Seager, one of the rock stars of the field. NASA astronomers and lead author Michael Gillon from the University of Liege in Belgium will also be on hand, and a Reddit Ask Me Anything session with the scientists will follow at noon Wednesday.

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg leser om dette jo mer tenker jeg at magefølelsen min har rett. En av hovedaktørene på konferansen er en forsker ved navn Michael Gillon - han er leder av SPECULOOS prosjektet. Et prosjekt hvor universiteter verden over har gått sammen for å analysere atmosfæriske kvaliteter hos andre jordklode lignende planeter - det de leter etter er spor etter biologisk aktivitet aka oksygen. 

http://www.speculoos.ulg.ac.be/cms/c_3272698/en/speculoos-portail

The exoplanets discovered by SPECULOOS should thus provide mankind with an opportunity to study the atmosphere of extrasolar worlds similar in size to our Earth, notably to search for traces of biological activity. 

En av de andre forskerne som kommer er også ekspert på atmosfærisk data;

Sara Seager is a leading exoplanet scientist who, among other things, is working on the problem of how to identify bio signatures in exoplanet atmospheres

Endret av WubWub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte oksygen med én gang kun basert på rykte om stor oppdagelse/eksoplaneter (har ikke lest artiklene enda) At det er eksperter i atmosfære bekrefter (foreløpig!)  min første innskytelse, spennende. 

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står 1 pm eastern på NASAs sider at selve kunngjøringen starter :) 

Endret av Frøkensina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frøkensina skrev:

Ja det står 1 pm estern på NASAs sider at selve kunngjøringen starter :) 

Det er vel klokken 07:00 for oss imorgen tidlig? Est er -6 timer fra oss om jeg ikke husker helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frøkensina skrev:

Det blir 7 pm i Oslo, altså kl 19 i kveld :nordvesta:

http://www.worldtimebuddy.com/edt-to-norway-oslo

Takk! Dette blir det spennende å følge med på :) Ser spekulasjonene tar helt av i reddit tråder :yvonne: NASA skyter seg selv i foten her om de lager så mye hype men ikke følger det opp med noe saftig! Av erfaring så vet jeg som følger med på romfartsnyheter at NASA sjelden til aldri lager store saker rundt exoplaneter så her har de nok noe mer på lur enn det vanlige :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, dette kunne ikke kommet på et verre tidspunkt.

Jeg sitter med eksamenslesing og kan ikke "stikke" fra arbeidet for å følge med, selv om dette er mye mer spennende. Leste litt på Reddit i går kveld, og det gjorde vel egentlig bare forventningene mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mjauritz skrev:

Åh, dette kunne ikke kommet på et verre tidspunkt.

Jeg sitter med eksamenslesing og kan ikke "stikke" fra arbeidet for å følge med, selv om dette er mye mer spennende. Leste litt på Reddit i går kveld, og det gjorde vel egentlig bare forventningene mye større.

Jeg ville nok nedjustert forventningene, tipper at dette bare er "nok en" exoplanet. Det skal mye til for at dette er en jordliknende nok planet med størrelse, atmosføre, trykk, klima, avstand til sola, riktig helning mot sola etc. nesten helt lik vår egen.

Anonymkode: 42d71...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok nedjustert forventningene, tipper at dette bare er "nok en" exoplanet. Det skal mye til for at dette er en jordliknende nok planet med størrelse, atmosføre, trykk, klima, avstand til sola, riktig helning mot sola etc. nesten helt lik vår egen.

NASA legger ut informasjon om nye oppdagede exoplaneter ukentlig på sine nettsider uten at de lager noe big deal deal rundt det.

Også som allerede nevnt i tråden her så er det en journalist som allerede har fått en informasjon av NASA  om denne saken ;

https://www.cnet.com/au/news/nasa-space-exoplanet-preview-sara-seager/

We've seen the research, and while we can't share details yet, let's just say it could very easily provide us with new settings for many future works of science fiction.

NASA clearly feels that this is big news, too, because it's bringing in some heavy hitters from the world of astronomy and planetary scientist like MIT's Sara Seager, one of the rock stars of the field. NASA astronomers and lead author Michael Gillon from the University of Liege in Belgium will also be on hand, and a Reddit Ask Me Anything session with the scientists will follow at noon Wednesday.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

NASA har gått ut til 10 aviser og de har sagt at de har en stor nyhet på lur, de har også samlet inn et kobbel av opptil 10 ledende forskere for å informere verden om funnet. Dette har aldri skjedd før når nye exoplaneter har blitt oppdaget (kepler teleskopet oppdager flere tusen støtt og stadig) så det må være noe mer og det sier national geographics seg enig i ;

http://natgeobloggen.no/2017/02/21/nasa-kaller-inn-til-pressekonferanse-stor-nyhet-pa-vei/

I morgen kveld klokken åtte skal NASA holde en stor pressekonferanse og kanskje dra lakenet av en stor forskningsnyhet.

Slike pressekonferanser holdes stort sett bare i forbindelse med større hendelser, så noe må de ha funnet.

Akkurat hva som skal avsløres er det kun et lite knippe smartinger som vet, men NASAs egne kanaler gir noen interessante ledetråder:

Pressekonferansen dreier seg rundt nye forskningsfunn knyttet til eksoplaneter, og mer konkret, planeter som går i bane rundt andre stjerner enn vår egen.

Illustrasjonsbildet som NASA har valgt å bruke kan også skjule et annet hint. Filnavnet er «1kepler452b.jpg» – nemlig mystisk likt «kepler452b».

Kepler 452b er en eksoplanet i bane rundt stjernen Kepler-452. Planeten ble identifisert av Keplerteleskopet i 2015.

Mer interessant: Dette er den første planeten med jordlignende størrelse som er funnet å gå i bane innenfor den beboelige sonen til en stjerne som ligner på solen.

Etter Kepler-438b, er kepler452b den planeten som ligner mest på jorden av alle eksoplaneter som vi vet om.

De dårlige nyhetene: Kepler 452b ligger cirka 1 400 lysår fra vårt solsystem, og selv med romsonden New Horizons’ hastighet på nesten 15 kilometer i sekundet, vil det ta rundt 26 millioner år å reise én vei.

Kan det tenkes at NASAs store nyheter vil dreie seg om Kepler 452b? Absolutt. Det kan også være en tilfeldighet og at pressekonferansen handler om noen helt andre eksoplaneter.

Uansett blir det fryktelig spennende, så følg med her på NatGeo, eller klikke deg inn på NASAs egne livesendinger i morgen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være noe mer enn en planet i rett avstand til liv etc, vi har jo allerede "Earth 2.0" Kepler 452b funnet i 2015. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, WubWub skrev:

NASA har gått ut til 10 aviser og de har sagt at de har en stor nyhet på lur, de har også samlet inn et kobbel av opptil 10 ledende forskere for å informere verden om funnet. Dette har aldri skjedd før når nye exoplaneter har blitt oppdaget (kepler teleskopet oppdager flere tusen støtt og stadig) så det må være noe mer og det sier national geographics seg enig i ;

http://natgeobloggen.no/2017/02/21/nasa-kaller-inn-til-pressekonferanse-stor-nyhet-pa-vei/

I morgen kveld klokken åtte skal NASA holde en stor pressekonferanse og kanskje dra lakenet av en stor forskningsnyhet.

Slike pressekonferanser holdes stort sett bare i forbindelse med større hendelser, så noe må de ha funnet.

Akkurat hva som skal avsløres er det kun et lite knippe smartinger som vet, men NASAs egne kanaler gir noen interessante ledetråder:

Pressekonferansen dreier seg rundt nye forskningsfunn knyttet til eksoplaneter, og mer konkret, planeter som går i bane rundt andre stjerner enn vår egen.

Illustrasjonsbildet som NASA har valgt å bruke kan også skjule et annet hint. Filnavnet er «1kepler452b.jpg» – nemlig mystisk likt «kepler452b».

Kepler 452b er en eksoplanet i bane rundt stjernen Kepler-452. Planeten ble identifisert av Keplerteleskopet i 2015.

Mer interessant: Dette er den første planeten med jordlignende størrelse som er funnet å gå i bane innenfor den beboelige sonen til en stjerne som ligner på solen.

Etter Kepler-438b, er kepler452b den planeten som ligner mest på jorden av alle eksoplaneter som vi vet om.

De dårlige nyhetene: Kepler 452b ligger cirka 1 400 lysår fra vårt solsystem, og selv med romsonden New Horizons’ hastighet på nesten 15 kilometer i sekundet, vil det ta rundt 26 millioner år å reise én vei.

Kan det tenkes at NASAs store nyheter vil dreie seg om Kepler 452b? Absolutt. Det kan også være en tilfeldighet og at pressekonferansen handler om noen helt andre eksoplaneter.

Uansett blir det fryktelig spennende, så følg med her på NatGeo, eller klikke deg inn på NASAs egne livesendinger i morgen!

Jeg leste nettopp at det enda vil ta lang tid før vi har nøyaktige nok instrumenter til å anslå mer om kepler 452b, så jeg tror det dreier seg om noe mye nærmere enn 1400 lysår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...