Gå til innhold

Stoffskifte og blodprøvesvar

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Legen sier jeg har fått høyt stoffskifte og har henvist meg til sykehus for videre oppfølging.

Jeg ba om å få med meg blodprøvesvar og skjønner ikke helt...

blodprøvesvar viser jeg har normal t3 og t4, men høyt tpo (>1300) og lavt tsh (0,01) tras var også litt høy(1,06) Trudde t4 og t3 må være forhøyet for at stoffskifte er høyt?

Er forøvrig sliten, lei, lat, trøtt. Fått betablokker for høy puls og blodtrykk.

Flere som er slitne? er det vanlig? 

Endret av frkmia
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

:ac:

Endret av frkmia
Skrevet

Jeg har vært betydelig mer stoffskiftesyk enn deg, men syns det er voldsomt p skulle be om sykemelding for alt. Det kan ta svært lang tid før ting stabiliserer seg, er tanken din at du skal gå sykemeldt all den tiden? Du har fått henvisning, la sylehuset ta seg av diagnostiseringen.

Anonymkode: 74ccf...41d

Skrevet

TSH "måler" mengden stoffskiftehormon i blodet. TSH gir videre beskjed til kjertelen om hvor mye stoffskiftehormon den skal produsere. Jo lavere TSH jo mindre skal kjertelen produsere. Så med en TSH på 0,01 sier kroppen at den har nok stoffskiftehormon i blodet og at kjertelen ikke skal produsere mer. Siden du har normal mengde hormoner i blodet betyr det at kjertelen ikke hører på TSH og allikevel produserer T4. Selv om verdiene ikke er forhøyet i forhold til referanseverdiene er de tydeligvis for høye for deg. TPO og TRAS er antistoffer som dannes når kroppen angriper kjertelen. Håper det forklarte det greit :) 

Skrevet

Jeg var sykemeldt 100% i over 6 mnd da jeg fikk for høyt stoffskifte. Jeg var ikke i stand til å fungere. Totalt utslitt av å sto opp og drikke morgenkaffen. Taklet ikke mange mennesker, kjøpesenter og stor dagligvarebutikk. Måtte droppe å kjøre bil lenger enn få km. Den tiden husker jeg mer som at jeg sto opp og glodde i veggen til jeg la meg igjen. Det var det jeg orket. Litt mer da siden jeg hadde ansvar for store barn, men mer fordi jeg måtte og ikke at jeg hadde krefter til det. 

Anonymkode: e8e9a...308

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært betydelig mer stoffskiftesyk enn deg, men syns det er voldsomt p skulle be om sykemelding for alt. Det kan ta svært lang tid før ting stabiliserer seg, er tanken din at du skal gå sykemeldt all den tiden? Du har fått henvisning, la sylehuset ta seg av diagnostiseringen.

Anonymkode: 74ccf...41d

Jeg har vært som TS i verdier, og varierte mellom å fungere i jobb til at det ettervern ikke funket overhodet. Hadde flere symptomer da, men likevel; jeg klarte faktisk ikke gjøre jobben min normalt. Var dog ikke sykemeldt lenge, siden jeg trappet ned dosen min.

Men stoffskiftet kan definitivt gjøre en arbeidsufør, og verdiene alene bestemmer ikke symptomene. Det burde jo du vite som har stoffskifteutfodringer. 

Anonymkode: 3f815...f3d

Skrevet

Hei!

takk for utfyllende svar! Godt å høre det ikke er bare meg det er noe galt med. Syns det er slitsomt i seg selv å gå sykemeldt, føler liksom jeg burde klart mer. 🙈

Takk Blablab for god forklaring! 😃 Var godt å få en forklaring på noe jeg ikke skjønte noe av. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært som TS i verdier, og varierte mellom å fungere i jobb til at det ettervern ikke funket overhodet. Hadde flere symptomer da, men likevel; jeg klarte faktisk ikke gjøre jobben min normalt. Var dog ikke sykemeldt lenge, siden jeg trappet ned dosen min.

Men stoffskiftet kan definitivt gjøre en arbeidsufør, og verdiene alene bestemmer ikke symptomene. Det burde jo du vite som har stoffskifteutfodringer. 

Anonymkode: 3f815...f3d

Jeg har også lang liste med flere symptomer, tenkte bare ikke de var relevant å ta alle nå 😊 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...