Gå til innhold

Sjokoladefondant

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har kokeboka til bølgen og moi og skal prøve meg på sjokoladefondant på nyttårsaften, men i kokeboka står det at steketid på porsjonsformene er 20 minutter. Er ikke det litt vel lenge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Har samme kokebok og synes også at 20 minutter er litt lenge. Har en annen oppskrift av Nina Sjøen (konditor, tidligere ansatt på bagatelle feinschmecker osv)

Disse fondantene synes jeg er de beste, og jo bedre kvalitet du bruker på sjokoladen jo bedre smak får du.

250 g smør

275 g sjokolade

5 eggeplommer

5 hele egg

200 g sukker

110 g mel

Smelt smør og smelt i fint hakket sjokolade. Rør sammen resten av ingrediensene og sikt inn melet. Tilsett sjokolade-/smørblandingen.

Formene smøres/pensles godt med smør. Røren fylles helt opp i aluminiumsformene. Formene skal kunne rives opp. Jeg bruker å lage mine egne former med litt tykk alufolie som jeg klemmer om et glass. Størrelsen er ca 1 dl pr form.

Stek kaken på 210 grader i 7 min ved varmlumft

210 grader i 10 min uten varmluft

Ta den ut av ovnen og la dem stå i ca 10 min før formen rives forsiktig av.

Kakene kan oppbevares i kjøleskap eller fryses ustekte.

Skrevet

Glemte helt å nevne at Nina Sjøens oppskrift blir til 10 kaker. Så det blir 1 dl røre som skal i hver form, eller hvis du bruker vekt så er det ca 110 gram pr kake.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har laget sjokoladefondant med flere ulike oppskrifter og alltid steketid på 6-8 min. 20 min. er garantert for lenge.

Skrevet

Den jeg lager har steketid på 12 minutter (nylaget, ikke fra kjøleskap/fryser) og det er helt perfekt.

Skrevet
Den jeg lager har steketid på 12 minutter (nylaget' date= ikke fra kjøleskap/fryser) og det er helt perfekt.

Hvor mye røre har du i formen da? Synes 1 dl hørtes så lite ut.

Skrevet

Tro meg, det holder. Sjokoladefondant er sinnsykt mektig! Jeg orker aldri hele formen, gir meg etter en halv form.

Skrevet

Men jeg spiste hele da jeg var på bølgen og moi og det må jo ha vært mer enn en dl i den kaka der? :klø:

Skrevet
Men jeg spiste hele da jeg var på bølgen og moi og det må jo ha vært mer enn en dl i den kaka der? :klø:

Kanskje det kommer litt an på oppskriften og den som spiser kaka da?? Jeg er vel ikke verden største kakemoms når jeg tenker meg om...

Skrevet

Kanskje det kommer litt an på oppskriften og den som spiser kaka da?? Jeg er vel ikke verden største kakemoms når jeg tenker meg om...

:oops: det er jeg...

...og flere av gjestene også :)

Skrevet

Det blir litt mer enn 1 dl, ca 1,5. Det er mer enn nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...