Gå til innhold

Meditasjon for dummies

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har så lyst til å starte med meditasjon men jeg har ingen peiling. Det nærmeste meditering jeg har vært er yogatime på Elixia liksom :fnise: 

Noen som kan noe om dette? Ser ut som at det finnes en haug av tilnærminger...

Hvordan starter man med noe sånt? 

Noen? :)

Anonymkode: a43f0...ffe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken type meditasjon? 

Og hva er målet?

Det er nemlig to hovedgrunner her -

1. Å glemme seg selv. Altså selvutslettelse. Den typisk religiøse meditasjonen. Målet er å lære vor uviktig selvet er og å sette andre/gud først.

2. Å fremheve seg selv. Den typiske vestlige formen for meditasjon. En går inn i eget sinn og bearbeider traumer etc. 

De bør ikke blandes sammen, for folk har fått psykiske problemer av å velge feil type. En bør heller ikke meditere mer enn noen minutter av gangen. Og dersom en har alvorlige traumer: ikke i der hele.

Anonymkode: 8dca0...677

Skrevet

Jeg bruker en app som heter headspace den er fantastisk og guider deg gjennom alt:)

• Liker 1
Skrevet

Last ned Insight Timer. Der finnes det mange flotte, guidede meditasjoner. Også noen på norsk dersom engelsk ikke passer

Og når du prøver å meditere så ikke fokuser så mye på å klare og meditere. Sett deg heller komfortabelt og la deg flyte med, uansett om du ikke klarer å "tømme hodet" eller ikke. 

Alle jeg snakker med som sier de ikke klarer å meditere og gir opp, sier det er pga at de tenker på så mye og ikke klarer å slutte. Men det handler ikke om å klare å ikke tenke på noe, men hvordan man håndterer tankene som faller inn 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken type meditasjon? 

Og hva er målet?

Det er nemlig to hovedgrunner her -

1. Å glemme seg selv. Altså selvutslettelse. Den typisk religiøse meditasjonen. Målet er å lære vor uviktig selvet er og å sette andre/gud først.

2. Å fremheve seg selv. Den typiske vestlige formen for meditasjon. En går inn i eget sinn og bearbeider traumer etc. 

De bør ikke blandes sammen, for folk har fått psykiske problemer av å velge feil type. En bør heller ikke meditere mer enn noen minutter av gangen. Og dersom en har alvorlige traumer: ikke i der hele.

Anonymkode: 8dca0...677

Takk! Ante ikke at det var slik. Havner nok i kategori 2 jeg også.. Jeg er ikke religiøs, men har ikke noe imot litt åndelighet. Tips til type meditasjon?

ts :-) 

Skrevet
5 timer siden, davis skrev:

Jeg bruker en app som heter headspace den er fantastisk og guider deg gjennom alt:)

Tusen takk, skal sjekke ut!! 😊👌

Skrevet
5 timer siden, Wenda skrev:

Last ned Insight Timer. Der finnes det mange flotte, guidede meditasjoner. Også noen på norsk dersom engelsk ikke passer

Og når du prøver å meditere så ikke fokuser så mye på å klare og meditere. Sett deg heller komfortabelt og la deg flyte med, uansett om du ikke klarer å "tømme hodet" eller ikke. 

Alle jeg snakker med som sier de ikke klarer å meditere og gir opp, sier det er pga at de tenker på så mye og ikke klarer å slutte. Men det handler ikke om å klare å ikke tenke på noe, men hvordan man håndterer tankene som faller inn 

Tusen takk for gode tips! Både mtp app og mindset!! 👌

Gjest Froning
Skrevet

Den beste tilnærmingen er å dra fokuset ut av hodet og inn i kroppen/nået. Dette er det vanskeligste, mest nyttige og hovedpoenget i de fleste meditasjonsteknikker jeg har prøvd.

Har du forresten gjort deg noen tanker om medtiasjon, TS? Finnes mye forskjellig der ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...