AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Hei! Jeg har så lyst til å starte med meditasjon men jeg har ingen peiling. Det nærmeste meditering jeg har vært er yogatime på Elixia liksom Noen som kan noe om dette? Ser ut som at det finnes en haug av tilnærminger... Hvordan starter man med noe sånt? Noen? Anonymkode: a43f0...ffe
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Hvilken type meditasjon? Og hva er målet? Det er nemlig to hovedgrunner her - 1. Å glemme seg selv. Altså selvutslettelse. Den typisk religiøse meditasjonen. Målet er å lære vor uviktig selvet er og å sette andre/gud først. 2. Å fremheve seg selv. Den typiske vestlige formen for meditasjon. En går inn i eget sinn og bearbeider traumer etc. De bør ikke blandes sammen, for folk har fått psykiske problemer av å velge feil type. En bør heller ikke meditere mer enn noen minutter av gangen. Og dersom en har alvorlige traumer: ikke i der hele. Anonymkode: 8dca0...677
davis Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Jeg bruker en app som heter headspace den er fantastisk og guider deg gjennom alt:) 1
Wenda Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Last ned Insight Timer. Der finnes det mange flotte, guidede meditasjoner. Også noen på norsk dersom engelsk ikke passer Og når du prøver å meditere så ikke fokuser så mye på å klare og meditere. Sett deg heller komfortabelt og la deg flyte med, uansett om du ikke klarer å "tømme hodet" eller ikke. Alle jeg snakker med som sier de ikke klarer å meditere og gir opp, sier det er pga at de tenker på så mye og ikke klarer å slutte. Men det handler ikke om å klare å ikke tenke på noe, men hvordan man håndterer tankene som faller inn 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken type meditasjon? Og hva er målet? Det er nemlig to hovedgrunner her - 1. Å glemme seg selv. Altså selvutslettelse. Den typisk religiøse meditasjonen. Målet er å lære vor uviktig selvet er og å sette andre/gud først. 2. Å fremheve seg selv. Den typiske vestlige formen for meditasjon. En går inn i eget sinn og bearbeider traumer etc. De bør ikke blandes sammen, for folk har fått psykiske problemer av å velge feil type. En bør heller ikke meditere mer enn noen minutter av gangen. Og dersom en har alvorlige traumer: ikke i der hele. Anonymkode: 8dca0...677 Takk! Ante ikke at det var slik. Havner nok i kategori 2 jeg også.. Jeg er ikke religiøs, men har ikke noe imot litt åndelighet. Tips til type meditasjon? ts :-) Anonymkode: a43f0...ffe
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 5 timer siden, davis skrev: Jeg bruker en app som heter headspace den er fantastisk og guider deg gjennom alt:) Tusen takk, skal sjekke ut!! 😊👌 Anonymkode: a43f0...ffe
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2017 #7 Skrevet 21. februar 2017 5 timer siden, Wenda skrev: Last ned Insight Timer. Der finnes det mange flotte, guidede meditasjoner. Også noen på norsk dersom engelsk ikke passer Og når du prøver å meditere så ikke fokuser så mye på å klare og meditere. Sett deg heller komfortabelt og la deg flyte med, uansett om du ikke klarer å "tømme hodet" eller ikke. Alle jeg snakker med som sier de ikke klarer å meditere og gir opp, sier det er pga at de tenker på så mye og ikke klarer å slutte. Men det handler ikke om å klare å ikke tenke på noe, men hvordan man håndterer tankene som faller inn Tusen takk for gode tips! Både mtp app og mindset!! 👌 Anonymkode: a43f0...ffe
Gjest Froning Skrevet 21. februar 2017 #8 Skrevet 21. februar 2017 Den beste tilnærmingen er å dra fokuset ut av hodet og inn i kroppen/nået. Dette er det vanskeligste, mest nyttige og hovedpoenget i de fleste meditasjonsteknikker jeg har prøvd. Har du forresten gjort deg noen tanker om medtiasjon, TS? Finnes mye forskjellig der ute.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå