Gå til innhold

Barn, allergi og hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har for en måned siden fått et nytt barn. Vi har nå to barn hvor en har astma, og mest sannsynlig har andremann det også. Alt tyder på at hunden gjør saken verre. Vi vasker, støvsuger og holder hunden utenfor alle soverom og bad, men likevel blir barna syke gang på gang. Eldstemann er friskere i perioder der hunden er borte og vi har vasket ut eller er hos andre som ikke har hund. Det å omplassere hunden sitter langt inne. Da vi skaffet oss hund var det for livet, ikke for noen år. Hunden er 6 år gammel. Legen anbefalte omplassering, og sa dette ville være til det beste for barna. Det er ikke akkurat et enkelt valg å ta. 

Hva gjør vi?

Anonymkode: cc1b7...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har for en måned siden fått et nytt barn. Vi har nå to barn hvor en har astma, og mest sannsynlig har andremann det også. Alt tyder på at hunden gjør saken verre. Vi vasker, støvsuger og holder hunden utenfor alle soverom og bad, men likevel blir barna syke gang på gang. Eldstemann er friskere i perioder der hunden er borte og vi har vasket ut eller er hos andre som ikke har hund. Det å omplassere hunden sitter langt inne. Da vi skaffet oss hund var det for livet, ikke for noen år. Hunden er 6 år gammel. Legen anbefalte omplassering, og sa dette ville være til det beste for barna. Det er ikke akkurat et enkelt valg å ta. 

Hva gjør vi?

Setter du hunden foran barna helse? Når selv legen ikke klarer å snakke vett i deg, hvem andre skal du kunne få deg til vett og forstand? 

Eller forventer du at vi skal snakke deg etter munnen og gi deg støtte, mens du ser på at barna dine sin helse gradvis ødelgges for resten av deres liv? 

Anonymkode: 03662...16c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Setter du hunden foran barna helse? Når selv legen ikke klarer å snakke vett i deg, hvem andre skal du kunne få deg til vett og forstand? 

Eller forventer du at vi skal snakke deg etter munnen og gi deg støtte, mens du ser på at barna dine sin helse gradvis ødelgges for resten av deres liv? 

Jeg tenkte kanskje noen her hadde kunnskap om astma og hundehold eller kunne vise til forskning. Jeg tenker også at astma ofte er noe barna vokser av seg, så hvis barna er kvitt det i 4-5 års alder så blir det dumt å omplassere hunden. Eldstemann er også veldig glad i hunden så det er ikke bare-bare å omplassere den. 

• Liker 3
Gjest gunnar72
Skrevet (endret)

Har selv hund og skjønner at det er vanskelig. 

Men når det er sagt, så har du ikke mye valg. Start og leit etter ett nytt hjem til vovsen , dine barn må komme først i rekken. 

Er veldig glad i hundrn min, men om mine barn ikke hadde tålt den måtte eg omplassert han. 

Endret av gunnar72
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner tydeligvis ikke at for mange av oss så er hundene fullverdige familiemedlemmer! Det blir som å velge mellom 2 medlemmer i en familie

Anonymkode: 92ece...263

• Liker 9
Skrevet

Kan hunden være på mer avgrensede områder uten at det går utover friheten?

Anonymkode: 9f9d0...293

Skrevet

Man setter barnas helse over en hund selvsagt. Eller er det greit at barna dine har dårlig helse på grunn av hunden?

• Liker 2
Skrevet

Og det kan godt hende at dine barn ikke vokser av seg astmaen.

Når du har så tydelig bevis på at barnet blir bedre når hunden er borte og dere har vasket, vil jeg anbefale å omplasere hunden, selv om det er veldig sårt.

Hilsen en med astma

Anonymkode: 8bf61...e9f

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte kanskje noen her hadde kunnskap om astma og hundehold eller kunne vise til forskning. Jeg tenker også at astma ofte er noe barna vokser av seg, så hvis barna er kvitt det i 4-5 års alder så blir det dumt å omplassere hunden. Eldstemann er også veldig glad i hunden så det er ikke bare-bare å omplassere den. 

Barn vokser ikke av seg påvist lungesykdom som astma er. Astma er allergi i nedre luftveier, en permanent skade i hudlaget i bronkiene, sammenlignes ofte med eksem i huden, for å gjøre det folkelig forståelig. Å tro at barna vokser dette av seg er temmelig naivt. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner tydeligvis ikke at for mange av oss så er hundene fullverdige familiemedlemmer! Det blir som å velge mellom 2 medlemmer i en familie

Jeg skjønner utmerket godt hva dette innebærer da jeg selv har måttet velge mellom helse og husdyr. Enten må manmomplassere barna eller så må hunden omplasseres, der er ikke noe midt i mellom alternativ når astma og eller allergi er et faktum, særlig hos barn. 

I verste fall, dersom ts ikke fatter alvor risikererer hun faktisk at legen kontakter barnevernet. Så spørs det da om hun velger barnas helse eller hunden. Asmta og barn som konstant er syke og i tillegg har fått beskjed om sammenhengen hos barnas lege, er barnemishandling. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skriver du "jeg skaffet hund for livet, ikke for noen år" som om du er stolt av det? Ja, det får deg til å høres ut som en god hundeeier, full score der, men når du samtidig mistenker at barna dine blir syke av hunden får det deg også til å høres ut som en elendig forelder.

Da mine barn var små var jeg livredd for at de var allergiske samtidig som jeg eksponerte dem for hund, katt, hest og kanin. Hver gang de var syke trodde jeg de var allergiske, og som alle andre små barn var de ofte syke. Men etter å ha testet dem for allergier tre år på rad innså jeg at jeg kunne senke skuldrene. Hadde jeg vært i tvil hadde jeg omplassert!

Kontakt fastlegen og be om allergiutredning, men husk at når barna dine, eller ett av dem, allerede har astmadiagnose er det et tegn på hypersensibilitet og man er ekstra utsatt for å utvikle allergier. Du bør ha lav terskel for å omplassere dersom du erfarer at barnet blir syk av hunden ts, noe annet er nærmest omsorgssvikt.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker hunden min som om det skulle vært barnet mitt, en bestevenn og en soulmate, vi er ett og han er skyggen min. Men ingen ting i hele verden kommer foran barnas helse, det kunne jeg aldri levd med! Som forelder bør man være utstyrt med en viss prioriteringskode. 1.plass: barnet.

Skrevet

Omplasser barna :)

Anonymkode: 651f4...84f

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn vokser ikke av seg påvist lungesykdom som astma er. Astma er allergi i nedre luftveier, en permanent skade i hudlaget i bronkiene, sammenlignes ofte med eksem i huden, for å gjøre det folkelig forståelig. Å tro at barna vokser dette av seg er temmelig naivt. 

Jeg skjønner utmerket godt hva dette innebærer da jeg selv har måttet velge mellom helse og husdyr. Enten må manmomplassere barna eller så må hunden omplasseres, der er ikke noe midt i mellom alternativ når astma og eller allergi er et faktum, særlig hos barn. 

I verste fall, dersom ts ikke fatter alvor risikererer hun faktisk at legen kontakter barnevernet. Så spørs det da om hun velger barnas helse eller hunden. Asmta og barn som konstant er syke og i tillegg har fått beskjed om sammenhengen hos barnas lege, er barnemishandling. 

Sammenlignet ofte med eksem i huden? Da burde du vel også vite at typisk barneeksem (atopisk) er noe som NESTEN ALLTID vokses av med alderen.

Anonymkode: 5a62d...148

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville iallfall tatt allergiprøver osv av barna for å utelukke at det er andre årsaker først.

Anonymkode: c8f1e...177

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sammenlignet ofte med eksem i huden? Da burde du vel også vite at typisk barneeksem (atopisk) er noe som NESTEN ALLTID vokses av med alderen.

Anonymkode: 5a62d...148

Når du skal vri og vrenge på ting, så blir dette helt riv ruskende feil. Astma er en permanent skade i hudvevet i bronkier. Dersom du har problemer med å forstå denne sykdommen så anbefales Amund Gulsvik sin bok, Lungesykdommer en lærebok. 

Skrevet

Wow, akkurat når man trodde man hadde lest det meste på kg så ser jeg dette her. Foreldre som faktisk velger å prioritere dyr foran sine egne barn...At det er mulig...utsetter barna for varige helseskader. Stakkars barn, håper legen tar affære.

Anonymkode: 7a2ff...f7a

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde påvist astma som barn og vokste det av meg. Det er ganske vanlig http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/astma-hos-barn-2815.html?page=6

Vokste det ikke av meg før puberteten da.

Anonymkode: 5dcee...a00

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde påvist astma som barn og vokste det av meg. Det er ganske vanlig http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/astma-hos-barn-2815.html?page=6

Vokste det ikke av meg før puberteten da.

Anonymkode: 5dcee...a00

Samme her...og så fikk jeg det igjen når jeg tippet 30. Noe som heller ikke er uvanlig.

Anonymkode: 7a2ff...f7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...