Gå til innhold

IBS kan ikke bevises?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det slik at IBS gir rene og normale blodprøver? Er alt normalt når man sjekkes for IBS, og hvis man finner noe så er det ikke IBS men noe annet? Stemmer det?
For cøliaki, ulcerøs colitt, Crohn sykdom, og tarmkreft har jo lignende symptomer som IBS. Disse sykdommene kan diagnotiseres ved å få positive og "bevis" via prøver og undersøkelser. Så hvis alt er normalt og man finner ingenting, men man har fortsatt de fysiske plagene så er det IBS? 
Har jeg forstått det riktig?

Anonymkode: c98b5...4b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp

Anonymkode: 9b173...c5b

Skrevet

Ja... beklageligvis nok... :P Skulle gjerne funnet noe galt med meg slik at jeg kunne repareres! 

Anonymkode: a777f...9df

Skrevet

Samme opplegg som kolikk

Anonymkode: 024a4...e3d

Skrevet

Jeg skal til legen i morgen fordi jeg mistenker dette.

Er det noe jeg burde be dem sjekke e.l.? 

Anonymkode: 172ca...f18

Skrevet

Hvis du ikke har vert gjennom koloskopi og gastroskopi, så må du vel henvises dit.

Anonymkode: a1e8a...799

• Liker 1
Skrevet

Ok. Takk for svar!

Anonymkode: 172ca...f18

Skrevet

Jupp.

Dette er fordi IBS ikke er en sykdom. Det er en samlebetegnelse. Som betyr noe ala "tarmsystemet ditt er rævva, og det finnes det en grunn til, men moderne medisin aner ikke hva denne grunnen kan være og vi gidder ikke finne det ut"

Etter overveiende sannsynlighet heller eksperter til at IBS og matintoleranse to sider av samme sak.  Og årsak er en kombo av feil tarmflora og galt matinntak. Eller eventuelt at tarmfloraen din ikke takler maten du spiser. Det fines kun en kjent kur: tarmfloratransplantasjon. Og man er uenige om den har effekt. 

Anonymkode: 30efb...6f8

• Liker 1
Skrevet

Ok takk for svar. 
Da har jeg forstått det riktig. Det er altså ingen prøver eller undersøkelser som viser at man har en betennelse f.eks. Selv om at man har symptomene på en betennelse. 

TS

Anonymkode: c98b5...4b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...