Gjest Madam Felle Skrevet 10. desember 2004 #21 Skrevet 10. desember 2004 Tenker noen på at det for mange kan være en økonomisk side av saken? Bare lure jeg..... Det er vel ikke det som er problemet i denne saken. Men det at han var gift da han møtte venninnen.
Scaramouche Skrevet 10. desember 2004 #22 Skrevet 10. desember 2004 Jeg har også litt av det samme problemet. Er nemlig med i en "forening" med fem jenter som jeg gikk sammen med på høgskolen. Alle disse er gifte. Jeg har egentlig lyst til å invitere disse jentene selv om vi ikke er "bestevenninner" fordi vi alltid har det så hyggelig sammen, og har kjent dem noen år nå. Men hvis vi også må invitere mennene deres blir dette ganske dyrt, litt trangt om plassen, og pluss at vi ikke kjenner dem. Er det frekt å bare invitere jentene? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #23 Skrevet 10. desember 2004 Da krever du faktisk at folk skal være som deg. Nemlig seriøse når de er samboere eller gifte. : Når har jeg krevd noe som helst?? Jeg bare forholder meg til andres valg, jeg.. Hva med de som føler at de aldri vil bo sammen' date=' men som har et like seriøst forhold som det du har?:[/quote'] Mulig det finnes sånne mennesker, men ikke i min omgangskrets, så det er ikke spesielt relevant for mine bryllupsinvitasjoner
Bokalven Skrevet 13. desember 2004 #24 Skrevet 13. desember 2004 Vi forlovet oss faktisk flere måneder før vi flyttet sammen. Da vi flyttet sammen hadde vi lenge hatt et seriøst forhold (noen år), men det var mange praktiske ting som gjorde at vi ikke flyttet sammen før. Vet ikke hvordan du definerer "seriøst forhold", jeg, men vi var seriøse lenge før vi flyttet sammen...
Arwen Skrevet 13. desember 2004 #25 Skrevet 13. desember 2004 Vi forlovet oss faktisk flere måneder før vi flyttet sammen. Da vi flyttet sammen hadde vi lenge hatt et seriøst forhold (noen år), men det var mange praktiske ting som gjorde at vi ikke flyttet sammen før. Vet ikke hvordan du definerer "seriøst forhold", jeg, men vi var seriøse lenge før vi flyttet sammen... Sambos ene tante har en kjæreste hun ikke bor sammen med rett og slett fordi de ønsker å bo forskjellige steder i landet. Det var selvfølgelig helt uaktuelt for oss å bare be henne. Det hadde blitt rart. Det er derfor jeg også lure rpå hvordan andre løser det med kun å invitere samboere eller gifte i praksis, hos oss ble det litt håpløst.
Caramba Skrevet 13. desember 2004 #26 Skrevet 13. desember 2004 Jeg synes du skal be han, særlig siden dette er en god venninde av deg. Det at deres forhold begyner med en skillsmisse er strengt tatt ikke din business. Ikke alle har en flott A4- start på et forhold. Siden du ikke hadde noen økonomiske begrensinger, så er det vel strengt tatt ikke så farlig for deg om han er der eller ikke. For din venninde, derimot, betyr det sikkert masse å få ta ham med. Jeg ville også syntes at det var helt fjernt å ikke få lov til å ta med kjæresten min i bryllup, selv om vi ikke bor sammen (enda). Da tror jeg nesten jeg ville droppet å gå selv. Festen hadde blitt temmelig stusselig for meg uten ham.
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2004 #27 Skrevet 13. desember 2004 Dere som bare inviterer samboere/gifte' date=' hva gjør dere med par som har vært sammen i mange år, men hvor likevel dere kun kjenner denene godt?[/quote'] Har ingen "sånne" venner, så for oss var ikke dette noen problemstilling. Hadde vi kjent noen som hadde vært kjærester lenge og som også var vår venn, hadde vi nok invitert partneren også, nettopp fordi denne også var vår venn. Ellers ikke. Går ut fra at de andre med kun kjæreste som ikke ble invitert hadde forstått dette, og om noen syntes dette var urettferdig får de bare synes det. Synes det er opp til brudeparet å bestemme. Digresjon: Har selv hatt en gift venninde som åpenlyst hadde en elsker (mannen visste også om denne). Hun dukket opp over alt med ham (fester ol), og da sa jeg ærlig til henne at det var jeg ikke så bekvem med, i og med at mannen hennes var kjempelei seg. Nå er de skilt, og hun må gjerne ta med sin forlovede (tidl. elsker) til meg. Skjønner godt hovedinnleggers dilemma.
Gjest Melk Skrevet 13. desember 2004 #28 Skrevet 13. desember 2004 Jeg har også litt av det samme problemet. Er nemlig med i en "forening" med fem jenter som jeg gikk sammen med på høgskolen. Alle disse er gifte. Jeg har egentlig lyst til å invitere disse jentene selv om vi ikke er "bestevenninner" fordi vi alltid har det så hyggelig sammen' date=' og har kjent dem noen år nå. Men hvis vi også må invitere mennene deres blir dette ganske dyrt, litt trangt om plassen, og pluss at vi ikke kjenner dem. Er det frekt å bare invitere jentene? :klø:[/quote'] Nei, jeg synes ikke det er frekt. Vet om flere som har hatt denne problemstillingen. De har samlet sine venninder og forklart at de ønsker å ha dem der, men at de ikke har råd/plass til mennene. Er det greit at de blir invitert uten mann? Uten unntak har de svart at det er helt greit. Noen har hatt barn, og da har mannen vært med i kirken først (for han visste jo hvem de som giftet seg var). Og alle jentene har hatt en super vennindekveld.
Vendelin Skrevet 13. desember 2004 #29 Skrevet 13. desember 2004 Vi skal kun ha de nærmeste vennene våre og da er det er selvfølge for meg at deres respektive også blir bedt. ER ikke noe stort problem siden det ikke er snakk om fler enn 3 par som har følge. 3 mennesker er liksom ikke noe kostnadsproblem. Hadde syntes det hadde vært forferdelig ekkelt å ikke be partnerene dems. Selv hadde jeg blitt skuffet dersom jeg hadde blitt bedt til en av dem uten følge.(De ALLER nærmeste venninnene da selvsagt.) MEN det er jo bare meg...
Lullu Skrevet 13. desember 2004 #30 Skrevet 13. desember 2004 Vi skal kun ha de nærmeste vennene våre og da er det er selvfølge for meg at deres respektive også blir bedt. ER ikke noe stort problem siden det ikke er snakk om fler enn 3 par som har følge. 3 mennesker er liksom ikke noe kostnadsproblem. Hadde syntes det hadde vært forferdelig ekkelt å ikke be partnerene dems. Selv hadde jeg blitt skuffet dersom jeg hadde blitt bedt til en av dem uten følge.(De ALLER nærmeste venninnene da selvsagt.) MEN det er jo bare meg... Helt enig!
Delfia Skrevet 14. desember 2004 #31 Skrevet 14. desember 2004 De som er singel når invitasjonene sendes ut blir bedt som singel uansett om de får kjæreste iløpet av tiden til bryllupet. Ellers inviteres alle med partner. Jeg kjenner jo de samme folkene som samboeren min,noen ikke så godt som han,men hadde nok blitt litt snurt om jeg ble utelatt fra en slik invitasjon.
Snutus Skrevet 14. desember 2004 #32 Skrevet 14. desember 2004 Vi satte opp en liste med hvem vi ville invitere ganske tidlig. Lokalet vi skal ha tar max 80 og vi har 83 på lista. Jeg regner med at noen sier nei så det går vel bra. Problemet er at en venninne av meg nettop har fått seg kjæreste. Skulle gjerne ha invitert han, men vi er nødt å se om noen takker nei først. Det vil si at vi ikke har plass selv om hun møtte han før vi sendte ut invitasjonene. Er det dårlig gjort å ikke invitere denne kjæresten? :klø:
smilepia Skrevet 14. desember 2004 #33 Skrevet 14. desember 2004 Jeg opplevde å bli innvitert alene i bryllupet til noen venner, selv om jeg og min forlovede hadde vært sammboere i et halvt år (var sammboere da invitasjonen ble sendt ut). Deres begrunnelse, var at de ønsket flere venner de kjennte selv framfor noen med følge de ikke kjennte så godt. Det må man selvagt respektere, men jeg må også innrømme at det var faktisk sårende å måtte reise alene. Og ja, jeg vurdere et øyeblikk å ikke reise i det hele tatt. Men komm fram til at jeg heller ville være der alene, enn å sitte å være furten på en annen kant... Men å innse mine egne reaksjoner i den situasjonen har påvirket meg når vi skulle sette opp invitasjonslistene. Jeg velger konsekvent å innvitere med følge. Selv følge som jeg overhode ikke liker (min søsters nye kjæreste f.eks av lignende grunner som trådstarter) Har noen single venner som jeg vet kan få kjæreste mellom invitasjonene sendes og bryllupet. Disse vil jeg i utgangspunktet ikke innvitere i etterkant, da det er en noe annen situasjon. Hadde jeg vært i trådstarters sko... ville jeg innvitert han dersom han er fraskilt/separert når invitasjonene sendes ut. Fordi det er din besteveninne. Men jeg ville kanskje også hatt en liten prat med henne og fortalt mine synspunkter om situasjonen.
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #34 Skrevet 15. desember 2004 Jeg hadde også blitt svært såret om jeg hadde blitt invitert i et bryllup uten min mann. Før vi ble gift hadde jeg hatt større forståelse for å bli invitert allene, men fremdeles foretrukket å bli invitert sammen med han. Da vi var "bare kjærester" (før vi flyttet sammen) hadde jeg regnet med å bli invitert allene (det tilsier i alle fall all etikette jeg kjenner til)
Cajsa Skrevet 15. desember 2004 #35 Skrevet 15. desember 2004 Vi inviterer gifte/samboere, og de som har vært sammen lenge.. Alle disse kjenner vi jo naturligvis også godt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå