AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #1 Skrevet 20. februar 2017 Jeg er i utgangspunktet undervektig, og har den siste tiden hatt veldig dårlig matlyst. I går innså jeg at jeg har gått en del ned i vekt, noe jeg overhodet ikke ønsker. Energien er ganske bra, men er redd den fort vil bli dårlig hvis dette fortsetter. Jeg blir mett av kanskje halvparten av det folk flest spiser til et måltid. Merker veldig godt når jeg er med andre at jeg spiser lite. Og nå føler jeg dette blir en ond sirkel, jeg orker mindre og mindre. Har noen tips? Jeg tenkte å kanskje spise varm lunsj, i tillegg til middag, for det det må jo være mer kalorier i det enn brødskiver? Ellers er jeg ikke kresen i det hele tatt, jeg bare orker så lite. Anonymkode: 984ba...223
Iguana Skrevet 20. februar 2017 #2 Skrevet 20. februar 2017 Har du sjekket deg hos legen for sykdommer som kan gi dårlig matlyst? ViKTIG! Ellers - prøv å få i deg nok proteiner. Kjøp næringsdrikker. Anbefaler proteinpuddingen de selger på Kiwi, hele 20 g per 100 g Og nydelig smak, særlig den med sjokolade. Tving deg til å spise frokost hver dag, det setter i gang matlysten. Spis masse pålegg på, siden du spiser så lite, så vær generøs med smør på skiva og fett til matlagingen. Drikk melk eller sjokomelk til frokost og kvelds, fin måte å få i seg ekstra fett og proteiner, helst helmelk siden du spiser så dårlig. Spis en proteinrik middag hver dag og spis gjerne varm lunsj, lettere å få i seg nok kalorier da. En god omlett, gjerne bondeomelett er bra.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Tusen takk for svar, gode tips der. Jeg har nok ikke sykdommer, har hatt en ganske stressende periode og er litt småforelska i en ny fyr. Proteinpuddingen har jeg aldri hørt om, men skal prøve å finne den! Anonymkode: 984ba...223
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Kunne vært meg det du beskrev. Vel, med unntak av forelskelsen da... Hvor lenge har du slitt med matlysten? Tok i hvert fall en stund før jeg oppdaget at jeg hadde gått ned jeg også, det har skjedd ganske gradvis.... var egentlig en lege som spurte i forbindelse med noe annet, følte meg rimelig dum da. Sånn, "hm, jo... før veide jeg vel mer ja. Jeg har kanskje hatt litt problemer med matlysten ja. Jo, det kan stemme..." Jeg har prøvd å gå opp noen måneder nå, men synes det er vanskelig. Jeg har ikke gått mer ned i vekt, så noe gjør jeg vel riktig. Prøver å spise oftere enn før, og peanuttsmør, avocado, sjokolade(h)melk, nøtter etc. mellom de vanlige måltidene. Tar meg en næringsdrikk eller to de dagene jeg merker at appetitten er helt på bånn, eller bare en pose chips eller noe. Det er kanskje ikke helt "etter boken", men gidder ikke risikere gå mer ned fordi man liksom skal spise så sunt. Får følge med på denne tråden. Jeg vurderer seriøst ernæringsfysiolog, som kan lage en konkret matplan til meg. Helst en med pisk og streng stemme... det er så mye lettere å bare droppe å spise nok når man ikke har lyst på noe. Anonymkode: a34fb...69a
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 ^ Hehe, jeg tror faktisk forelskelsen har hatt noe å si, for jeg glemmer helt å spise, og det resulterer i at jeg sjeldnere har sultenhetsfølelse. Men jeg har jo alltid hatt ganske dårlig apetitt, spesielt med frokost og til tider lunsj. jeg klarer nok ganske mye middag, men spiser sjelden kveldsmat, noe jeg selvfølgelig burde. Syns bare det er veldig ubehagelig å innta mat når jeg faktisk føler meg mett. Men nå merker jeg at jeg har blitt tynnere (har ikke vekt, men tror det er snakk om 3-4 kg, og det er en del når man kanskje helst skulle veid 8-9 kg mer) og jeg ønsker virkelig ikke det. Ernæringsdrikk har jeg også vurdert, og ernæringsfysiolog er vel ikke så dumt. Ganske sikker på at jeg har lav fettprosent, men har ikke helt kunnskap om hva som da er lurt å spise. Anonymkode: 984ba...223
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #6 Skrevet 20. februar 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: ^ Hehe, jeg tror faktisk forelskelsen har hatt noe å si, for jeg glemmer helt å spise, og det resulterer i at jeg sjeldnere har sultenhetsfølelse. Men jeg har jo alltid hatt ganske dårlig apetitt, spesielt med frokost og til tider lunsj. jeg klarer nok ganske mye middag, men spiser sjelden kveldsmat, noe jeg selvfølgelig burde. Syns bare det er veldig ubehagelig å innta mat når jeg faktisk føler meg mett. Men nå merker jeg at jeg har blitt tynnere (har ikke vekt, men tror det er snakk om 3-4 kg, og det er en del når man kanskje helst skulle veid 8-9 kg mer) og jeg ønsker virkelig ikke det. Ernæringsdrikk har jeg også vurdert, og ernæringsfysiolog er vel ikke så dumt. Ganske sikker på at jeg har lav fettprosent, men har ikke helt kunnskap om hva som da er lurt å spise. Anonymkode: 984ba...223 Husk at du kan drikke ganske mange kalorier uten å føle at du har hatt i deg et måltid. Og det behøver ikke å være usunt. Yoghurt og banan er min klassiker. Bedre ernæringsmessig enn kunstige drikker med næring ingen ennå har bevist du tar til deg.. for jeg ville vært mer urolig for vitamin- og mineralnivået enn vekta. Og den tullete rosabloggermoten med proteinene ville jeg gitt pokker i. Nøtter/tørket frukt er også takknemlig høyt i kalloriinnhold per vektenhet- det samme gjelder hvit ris og lys pasta/brød om du er i knipe. Anonymkode: a1479...797
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå