Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er så naivt med å mene at hver og en må ta ansvar for sitt eget liv? For noen ganger må man faktisk skjerpe seg. Hvem ellers skal gjøre det? Man kan ikke bruke diagnoser som en unnskyldning til å gi fullstendig faen i alt ansvar. Narkomane ødelegger ikke bare for seg selv. De ødelegger også livet til altfor mange rundt seg. Det er hjelp å få, og man klarer det man vil. Men mange narkomane saboterer og gir opp behandlingen underveis, og da kommer man selvsagt ikke videre, det sier seg selv. Vi må slutte å synes synd på dem, og begynne å stille strengere krav til disse folkene. Jeg har forresten bitt meg merke i at folk med ADHD er mestere i å bruke denne diagnosen som en unnskyldning i alle sammenhenger. Det er forbasket irriterende.

Anonymkode: 3c514...972

Jeg er enig i at ADHD ikke skal brukes som "unnskyldning" for vold og annet fanteri, men du skal vite at mange mennesker med ADHD har et litt mer komplisert sinn enn du muligens har. Det er for noen lettere å falle utenfor samfunnet, spesielt siden det kan være en del av diagnosen å føle at ingen forstår deg. Siden denne jenta i tillegg hadde en personlighetsforstyrrelse, så er det klart at saken blir enda verre. Jeg synes ikke det er noe rart at hun begynte med stoff, men det er min mening! Det betyr ikke at jeg synes det er smart, for det var jo mer som spikeren i kista for et normalt liv. 

Anonymkode: 5cb1f...553

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om programmet? Jeg kjenner bare at jeg blir så jævla provosert. Som søsken til en rusmisbruker som har tvinnet foreldrene våre rundt lillefingeren i årevis, tror jeg ikke at jeg orker å se flere programmer. Jeg har NULL sympati for den rusavhengige, som kun ser seg selv, seg selv og så seg selv.

Anonymkode: 3c9c7...867

Akkurat det har jeg faktisk hørt fra en som har jobbet med rusmisbrukere i mange år. Selv har jeg ikke noen erfaring med det.

Skrevet
18 timer siden, antbug skrev:

Ja, de blir sparket ut for sidemisbruk, og nesten alle har jo det. Jeg har ikke sett tall på det, men det må da være et fåtall som greier å gå over til Metadon helt uten problemer? De som virkelig er motiverte og følger programmet får både tett oppfølging og samtaler. Kommunene stiller med ruskonsulenter og annet personale, og Kirkens bymisjon og andre tilbyr hjelp, også økonomirådgivning og hjelp til å finne og følge til meningsfulle aktiviteter som du nevner. De som virkelig vil får faktisk alt dette mange steder i landet, men veldig mange roter det til uansett hvor mye som gjøres fordi de likevel ikke er motiverte nok akkurat nå. Jeg har lite tro på drop-in for en gruppe som vingler, er ubestemmelige og er så lette å lede tilbake i misbruk. De trenger ofte vite at det er nå som gjelder for å orke å ta seg sammen nok til å komme, så det tror jeg vil skli helt ut selv om mange av dem sikkert synes det høres ut som en god idé.

Jeg mener det beste vi kan gjøre for de som har fått flere sjanser og misbrukt dem er å la dem få stoffet sitt på lovlig vis, og gi dem helsehjelp og brukerutstyr. Da kan de i alle fall leve anstendige liv fram til de eventuelt har motivasjon nok til å komme ut av det, og mange søsken, foreldre og barn av misbrukere vil få mye bedre liv. 

Jeg jobber i rusomsorgen i en middels stor by, og har aldri hørt om at noen har blitt kastet ut fra LAR grunnet sidemisbruk. 99% av LAR-brukerne som også er i min tjeneste har et sidemisbruk. Det som skal til for at de blir kastet ut er at de ikke har tatt medisinen sin på 5 dager. At brukerne videreselger sin medisin til mindreårige er heller ikke god nok grunn til å bli kastet ut. For å være ærlig så er LAR moden for fornying, da systemet ikke fungerer i det hele tatt slik det er nå.

Skrevet
18 timer siden, mikrobe skrev:

Det får de jo, det kalles Metadon. Men det lovlige dopet er visst mer giftig for kroppen på lang sikt enn heroin i tilpassede doser, ironisk nok. Så vidt jeg har fått med meg blir de sparket ut av LAR-programmet om de har sidemisbruk, en tåpelig regel... Hvorfor tror de folk ruser seg? Ofte for å glemme, for ikke å føle osv. Hvis de da må trappes ned fra det ene og opp på det andre, er det ikke rart om de har behov for beroligende eller liknende. 

Det burde vært et skreddersydd opplegg til hver enkelt. Noen trenger beroligende, andre ikke. Noen trenger tett oppfølging med samtaler, andre ikke. Noen har familie som kan og vil stille opp, andre ikke. Enkelte trenger boveiledning, økonomirådgivning, meningsfulle aktiviteter å delta på for å distrahere seg. Ingenting av dette blir tatt hensyn til i dag. Det at LAR setter opp timeavtaler viser jo at de ikke forstår hvordan brukerne har det. De kunne f.eks startet med drop-in og hørt hvordan brukerne følte dét fungerte? 

Hvordan vet du at ingenting blir tatt hensyn til i dag? Jeg følger opp brukere med rusavhengighet, og både samtaler, boveiledning, økonomisk rådgivning og aktiviteter er en del av det tilbudet de får. Man er også med de på møter med blant annet fastlege/LAR for å lage et opplegg i forbindelse med enten nedtrapping av medisin eller veien mot rusfrihet. Og igjen, nei man blir ikke kastet ut fra LAR om man har et sidemisbruk. 

Timeavtaler gir en grei pekepinn på om brukeren er motivert nok/frisk nok til å holde avtaler. Om de ikke gjør det, da finner man på andre alternativer(feks å reise hjem til de eller be de komme innom når de har mulighet). Drop-in er nok det aller beste for brukerne, men ofte så er det faktisk ikke mulig fordi man ikke har anledning til å ha kontortid 8-16. 

Sett deg litt inn i hvordan tjenesteapparatet fungerer før du uttaler deg så bastant. 

Gjest Axl Rose
Skrevet

Jeg klarer faen ikke se sånne programmer som handler om rusavhengige. Har mine grunner til det. Får en klump i halsen bare av å tenke på det eller når reklamen av det programmet dukker opp på tv.  

Skrevet
19 timer siden, antbug skrev:

Et program det var vanskelig å se på, rett og slett. Jeg ble sint på både rusmisbrukeren og systemet som svikter denne gruppa. De er forbaska vanskelig å hjelpe også da. Hvordan skal man hjelpe folk som både vil og ikke vil og som stadig saboterer behandlingen? Det er jo penger rett ut av vinduet hvis de dropper ut, og de legger beslag på en plass en annen trenger og kanskje kan gjøre seg nytte av. Samtidig er det jo helt ille å bare la dem seile sin egen sjø. Hun er heldig som i alle fall har så fine og støttende foreldre, men det er synd hun ikke behandler dem bedre.

Det er avhengighet i et nøtteskal. Å la dem seile sin egen sjø kan være den beste hjelpen. At de forstår at hvis de ikke tar ansvar så mister de alt og alle. De må møte veggen selv. Så lenge de har mennesker rundt som gir dem rom for å fortsette misbruket så slutter de aldri desverre.

Anonymkode: d1989...a4e

Skrevet
På 20.2.2017 den 18.56, frk91 skrev:

Hvordan vet du at ingenting blir tatt hensyn til i dag? Jeg følger opp brukere med rusavhengighet, og både samtaler, boveiledning, økonomisk rådgivning og aktiviteter er en del av det tilbudet de får. Man er også med de på møter med blant annet fastlege/LAR for å lage et opplegg i forbindelse med enten nedtrapping av medisin eller veien mot rusfrihet. Og igjen, nei man blir ikke kastet ut fra LAR om man har et sidemisbruk. 

Timeavtaler gir en grei pekepinn på om brukeren er motivert nok/frisk nok til å holde avtaler. Om de ikke gjør det, da finner man på andre alternativer(feks å reise hjem til de eller be de komme innom når de har mulighet). Drop-in er nok det aller beste for brukerne, men ofte så er det faktisk ikke mulig fordi man ikke har anledning til å ha kontortid 8-16. 

Sett deg litt inn i hvordan tjenesteapparatet fungerer før du uttaler deg så bastant. 

Jeg vet det fordi jeg fulgte opp en rusmisbruker i familien som ble sparket ut av LAR pga sidemisbruk. H*n var så dum å være ærlig om det, kanskje derfor.

Da er det tydeligvis forskjell på kommunene, for de tre kommunene (to ulike fylker) denne personen bodde i de siste årene var i alle fall samstemte i å droppe R'en i LAR. Alt var firkantet, over hodet ikke fleksibelt, det var hånlige flir og kommentarer fra apoteket når h*n skulle hente ut Metadonen (ikke LAR sin feil, altså) og legen nektet å skrive ut smertestillende etter en operasjon fordi h*n kunne bli avhengig. Fint at rusmisbrukere ikke kjenner smerte, da. :ironi: 

Det du beskriver høres ut som visjonen da LAR ble introdusert, men det er ikke virkeligheten for de jeg kjenner/kjente til. Hyggelig at noen får hjelp, da. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...