Gå til innhold

Forstøverapparat hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Astmaanfall kommer for øvrig ikke av slim, men av opphovnet luftrør. Da vil saltvann ikke hjelpe stort - hevelsen må dempes.

Og også slim kan være livstruende om det blir for mye. Det kan fullstendig blokkere luftrøret slik at man blir kvalt.

Anonymkode: 86fb6...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår guttunge på 16 måneder har fått konstatert astma og har forstøverapparat hjemme. Vi har nettopp laget bak oss en kraftig forkjølelse med mye slim, men jeg føler dessverre at både ventoline og saltvann i forstøverapparatet ga lite til ingen effekt. 

Anonymkode: 5c91c...563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, 

jeg forstår meget godt dine bekymringer.

Når barnet ikke får puste (!) så er det klart man vil gardere seg mot fremtidige hendelser! De som ikke haropplevd dette selv vet ikke hva de snakker om,

Dette kan være et virus som angrep lungene. Det kan ta tid å komme tilbake til normalen. For alt man vet kan selvsagt dette være barneastma. 

Du bør sikre deg på følgende måte: 

1) Bestill/bli henvist til rask time hos lungespesialist/barneastmalege

2) Be sykehuset om å få låne forstøvermasken med tilhørende flytende medisiner frem til barnet er "friskt": det er snakk om pulmicort/bricanyl, eller andre tilsvarende korttids- og langtidsvirkende flytende medikament:leveres tilbake når barnet er "utenfor fare".

3) Nødløsning: be om blå resept på astmamedisiner hvis faren skulle oppstå-og en maske der medisinene kan sprayes inn i.

4) Oppsøk spesialisten i ett år etter denne hendelsen og bekreft/avkreft astma 

5) Selvsagt ikke røyk, ikke ha tepper, ikke ha dyr (eller midd/støv mer enn absolutt livsnødvendig som eroveralt samme hvor rent det er), ha et godt inneklima og bra ventilasjon.

Anonymkode: d3e3a...839

Du trekker konklusjonen at jeg ikke har opplevd dette fordi jeg oppfatter det som hysteri å skulle gå til innkjøp av apparatet. Da er du for rask!

Jeg har flere vonde sykdomsopplevelser og har trygt kunnet lene meg på profesjonelles vurderinger. Me den diagnosen TS fremlegger så er innkjøp av forstøverappatat tullete. Det finnes mer moderate håndteringer av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: saltvann gjennom forstøver er intet annet enn en mer høyteknologisk  (og unektelig mer praktisk) versjon av det man på normalen gjør når en får slimhoste - fyller vasken med varmt vann, har i salt (noen lar være, funker det og) og lener seg over det til slimet løsner så en får hostet det opp. Du gjør det hver gang du er forkjøla, men det er selvsagt ikke så lett å få en 5-åring til å forstå konseptet (å sette henne i salt vann i badekaret funker oftest best).

Litt unødvendig innkjøp? :vetikke: Det er dine penger og alt sånn. Jeg har kjøpt meg mye unødvendig som hever livskvaliteten min, så jeg skal ikke dømme. 

Anonymkode: 87e15...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
På 19.2.2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok ikke...?! I forstøverapparat er det medikamenter!Astma eller pustevanske tilsvarende astma behandles med astmamedisiner, flytende, i apparat/maske til små barn, som ser ut som damp men det er selvsagt ikke vann, 

Jeg har fått med meg forstøver apperat av sykehuset med bare saltvann, det hjelper veldig på minste dattera mi! Trenger absolutt ikke bruke medikamenter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2017 den 16.44, AnonymBruker skrev:

TS, 

jeg forstår meget godt dine bekymringer.

Når barnet ikke får puste (!) så er det klart man vil gardere seg mot fremtidige hendelser! De som ikke haropplevd dette selv vet ikke hva de snakker om,

Dette kan være et virus som angrep lungene. Det kan ta tid å komme tilbake til normalen. For alt man vet kan selvsagt dette være barneastma. 

Du bør sikre deg på følgende måte: 

1) Bestill/bli henvist til rask time hos lungespesialist/barneastmalege

2) Be sykehuset om å få låne forstøvermasken med tilhørende flytende medisiner frem til barnet er "friskt": det er snakk om pulmicort/bricanyl, eller andre tilsvarende korttids- og langtidsvirkende flytende medikament:leveres tilbake når barnet er "utenfor fare".

3) Nødløsning: be om blå resept på astmamedisiner hvis faren skulle oppstå-og en maske der medisinene kan sprayes inn i.

4) Oppsøk spesialisten i ett år etter denne hendelsen og bekreft/avkreft astma 

5) Selvsagt ikke røyk, ikke ha tepper, ikke ha dyr (eller midd/støv mer enn absolutt livsnødvendig som eroveralt samme hvor rent det er), ha et godt inneklima og bra ventilasjon.

Mange gode råd, men ikke alt som er like fornuftig...

1. Henvisning for en gangs tilfelle med infeksjonsutsløst tetthet hos en 4-åring? Hvorfor det? Og rask time? Hvis alle barn som blir tette av luftveisinfeksjoner skal til rask time ville de ikke fått gjort annet... 

2. Dette gjøres ja, men her ble HI sin datter mye bedre av saltvann på legevakten. Hi kan uansett ikke be om dette direkte, barnet må henvises og det ble tydeligvis ikke vurdert som så syk at dette ikke var nødvendig. Som HI fornuftig foreslår kan hun kjøpe forstøverapparat selv, og bruke saltvann. Trenger ikke nødvendigvis inhalasjonssteroider og astmamedisiner. 

3. Det er krav for hvem som kan få medisiner på blå resept. Hi sin datter har tydeligvis ikke astma, dvs ingen blå resept. Hun kan jo få det på vanlig resept da hvis det vurderes som nødvendig. 

4. Et tilfelle av infeksjonsutsløst tetthet som ble bedre av saltvann (og ikke gitt astmamedisiner, så legen har tydeligvis ikke ment at dette var veldig astmasuspekt), krever definitivt ikke spesialist ett år etter hendelsen.. 

5. Fornuftig med renhold, resten er en liten smule overdrevet. Husk at dette er ei frisk jente! 

HI, ikke hør på alle som åpenbart ikke har helt peiling (hun jeg har sitert har forsåvidt gode råd, men de er mer passende for dem som har hatt barn med astmaanfall). 

Klart du kan kjøpe forstøver! De selges uten resept på apoteket, koster jo litt, men særlig hvis dere bor et stykke fra legevakten kan det være fint (så lenge det ikke fører til at dere dropper å kontakte legevakten selv om barnet trenger det ;)) saltvann kan også kjøpes reseptfritt, og det er jo ikke noe farlig å gi! Og hvis det ikke fungerer er det jo bare å kontakte legevakten :)

Anonymkode: 6de15...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Booba skrev:

Jeg har fått med meg forstøver apperat av sykehuset med bare saltvann, det hjelper veldig på minste dattera mi! Trenger absolutt ikke bruke medikamenter! 

Tråden er ett år gammel.

Anonymkode: 5c5a2...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...