Gå til innhold

Dere friluftsmennesker..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et dumt spørsmål. Menjeg vil gjerne ha med sønnen min inn i skogen og lage bål. Hvordan gjør dere det? Kan vel ikke drasse rundt på en vedsekk. Og å hugge ned et tre blir vel litt drastisk..?

lurer også på hvor dere gjør opp bålet hen? Vil jo gjerne unngå skogbrann! Går det bra inntill/oppå fjell eller noe stein?

Anonymkode: 8e694...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar med deg 3-4 vedkubber i sekken. Er ofte bålplasser i skogen hvor det er turstier og ferdes mye folk. Finner du ingen kan du lage selv, ved en stor stein og legg gjerne flere små rundt hvis du finner, men ingen must. Husk å slukke godt! God tur :) 

Anonymkode: f88b4...bf7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Ja du tar med deg noen vedkubber og en liten øks. Du trenger også mye smått for å tenne opp. Du kan jo lese litt på nettet om hvordan man ska lage et bål i naturen. Dersom du har en god plan kommer dette til å gå kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar :)

Hva hvis man skal overnatte? Tenkte at 3-4 kubber blir litt lite da...? Ts

Anonymkode: 8e694...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste måten jeg bruker er 4 vedkubber pluss en avis. Det er bare å tenne på så brenner det straks. 

Hvis du skal overnatte og er uerfaren bør du dra avgårde når det er gode værutsikter og det har vært tørt noen dager. Da kan du lett finne tørr ved som er lett for deg å tenne opp. Da trenger du tursag. Du kan plukke småkvist nederst på gran og furu for opptenning eller plukke løs bark fra bjørk. Men ikke skjær av en svær stripe bjørkebark, da ødelegger du trærne. Området skal oppleves uberørt for den som kommer etter deg. Du kan ha med øks, da blir det lettere for deg å brenne større kubber som kan brenne hele kvelden. 

God tur!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, kvinneguide skrev:

Det enkleste måten jeg bruker er 4 vedkubber pluss en avis. Det er bare å tenne på så brenner det straks. 

Hvis du skal overnatte og er uerfaren bør du dra avgårde når det er gode værutsikter og det har vært tørt noen dager. Da kan du lett finne tørr ved som er lett for deg å tenne opp. Da trenger du tursag. Du kan plukke småkvist nederst på gran og furu for opptenning eller plukke løs bark fra bjørk. Men ikke skjær av en svær stripe bjørkebark, da ødelegger du trærne. Området skal oppleves uberørt for den som kommer etter deg. Du kan ha med øks, da blir det lettere for deg å brenne større kubber som kan brenne hele kvelden. 

God tur!:)

Takk for veldig fint og utfyllende svar! :)

Jeg er forsåvidt uerfaren og har aldri vært ute alene før. Har vært med noen turer langt inni skogen hvor vi rett og slett har felt en død furu og saget og hugget den i vedkubber. Men er usikker på om jeg klarer det alene, pluss at jeg nok ikke tør å gå så langt at det står igjen så mye sånt. 

Tenker du at man finner tørr ved på bakken?  Ts

Anonymkode: 8e694...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettest å finne ved i en bjørkeskog. Der kan du finne gamle døde trær som det bare er å sparke litt i så detter de ned. Disse bruker du som vedkubber. Så plukker du litt tørre kvister og never.

Det kan være fint å gå en tur og se om du klarer å finne ved der du tenker å overnatte sånn at du vet du har ved. Og ta også med noen kubber sånn i tilfelle det regner og blir vått. Og mange fyrstikkesker hvis du ikke er god på å tenne bål :)

Når du skal tenne bålet lager du rett og slett en ring av stein og har bålet inni, da holder bålet seg inni steinringen. Og når du er ferdig kan du la det slukke av seg selv eller helle vann på

Anonymkode: 899ac...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...