AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Jeg finner ingen info om dette på nett. Trygg trafikk skriver om at sykling anbefales fra 5.klasse og hvordan man lærer barna å se seg for når de skal over veien osv. Barnevakten gir råd til foreldre om å begrense skjermbruk og hvilken telefon osv. Ingen nevner problemer med trafikksikkerhet når barna er ute å går med nesa i mobilen. Hver dag ser jeg barn som er ute å går med telefon, jeg ser at de ikke greier å konsentrere seg, de går ut av fortauet og glemmer å se seg for men går rett ut i veien. Er det bare jeg som bekymrer meg for dette? Jeg ønsker ikke at mine barn skal gå rundt med telefon på denne måten, redd de skal bli påkjørt. Jeg har snakket med dem, men jeg vet at de likevel glemmer seg. Hva med dere andre foreldre, hvordan stiller dere dere til mobilbruk på skolevei? Anonymkode: 0fbf6...7c0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Min er tenåring og går alltid med ørepropper/headset i tillegg. Prøver å si noe, men tror ikke det når inn bestandig. Anonymkode: c72b8...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Her har mine barn dumbphones. Det holder til å ringe og sende sms med. En 7-8åring skal uansett ikke gå ukontrollert på internett med fancy telefoner. Anonymkode: 9bff6...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #4 Skrevet 18. februar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her har mine barn dumbphones. Det holder til å ringe og sende sms med. En 7-8åring skal uansett ikke gå ukontrollert på internett med fancy telefoner. Anonymkode: 9bff6...0d5 Helt enig med deg, og hadde tenkt til å kjøpe en slik til mine barn, men eldstemann fikk smarttelefon av faren. Jeg forsøkte forgjeves å si til han at han må ha den liggende i sekken hele tiden, at den skal ligge der som trygghet på at han kan kontakte oss hvis det er noe på hjemveien, glemt nøkkel el. Han respekterte reglene en stund, men da vennene fikk telefon eskalerte bruken. Jeg har oppdaget at han bruker telefonen på hjemveien, og ikke stopper, sjekker og går videre slik som voksne, barna nistirrer ned i mobilen mens de går. Jeg synes det er merkelig at det virker som foreldre flest ikke ser på dette som et problem. Mange foreldre putter mobilen oppi vogna når de er ute å triller, så barna oppdras jo til å fylle opp sine inntrykk fra skjerm fremfor å se på verden rundt seg når man er ute å går. Anonymkode: 0fbf6...7c0
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #5 Skrevet 18. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Helt enig med deg, og hadde tenkt til å kjøpe en slik til mine barn, men eldstemann fikk smarttelefon av faren. Jeg forsøkte forgjeves å si til han at han må ha den liggende i sekken hele tiden, at den skal ligge der som trygghet på at han kan kontakte oss hvis det er noe på hjemveien, glemt nøkkel el. Han respekterte reglene en stund, men da vennene fikk telefon eskalerte bruken. Jeg har oppdaget at han bruker telefonen på hjemveien, og ikke stopper, sjekker og går videre slik som voksne, barna nistirrer ned i mobilen mens de går. Jeg synes det er merkelig at det virker som foreldre flest ikke ser på dette som et problem. Mange foreldre putter mobilen oppi vogna når de er ute å triller, så barna oppdras jo til å fylle opp sine inntrykk fra skjerm fremfor å se på verden rundt seg når man er ute å går. Anonymkode: 0fbf6...7c0 Helt enig med deg. Jeg har sett hvordan vennene til mine barn er sammen, men ikke er "sammen" allikevel. De henger sammen, men alle stirrer ned i telefonene sine. Det er vanskelig med egne barn når alle de andre er fullstendig opphengt i telefonene sine også det evinnelige presset etter en splitter ny iphone/samsung.... For oss har det vært viktig med trafikksikkerhet. (barn forstår jo ikke slikt like alvorlig som voksne) samt at barna MÅ lære seg å samhandle/være sosiale med andre barn uten å ha teknologi involvert. Jeg bekymrer meg for barns sosiale utvikling. Anonymkode: 9bff6...0d5
Sølvi88 Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 Jeg fikk ei jente med sykkel rett foran bilen da hun skulle krysse vegen der det ikke var overgang. Sykkel og pokemon go hører ihvertfall ikke sammen. Heldigvis så jeg henne på 100m avstand å kjørte veldig sakte, og rett foran meg svinger hun ut i veien, ser meg, fryser til og stopper rett foran meg. Jeg ringte moren hennes og hun ble sint på barnet, sa til meg at det var flere som hadde sakt i fra.. MOBILFORBUD!!!
ajarRun Skrevet 18. februar 2017 #7 Skrevet 18. februar 2017 Jeg ville forsikret meg om at de har masse refleks på alle klærne, ikke en optimal løsning men det er til stor hjelp. Usynlige fotgjengere som ikke ser eller hører biler er livsfarlig. Sleng på ungene en refleksvest! 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå