dillyduzit Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Kleint, men jeg er så vanvittig fortvilet så nå kryper jeg til korset og spør her om; noen har opplevd å fått et plutselig (og ekstremt) utbrudd av både kviser/acne og blackheads? Og hva dere eventuelt gjorde? hudtype før dette; normal til kombinasjon (noe fet t-sone og tørre områder) Lang historie til noe kort: Ikke endret noen ting, alt av hudpleierutiner har vært som normale vinteren igjennom bortsett fra oppstart av B12-sprøyter for ca 6 uker siden. Problemene startet såvidt etter sprøyte nr 2 som nå er 2 uker siden - så sånn sett, sprøyten ble satt torsdag 3.feb og fredag 4.feb bare eksploderte det i ansiktet. Jeg ble også satt på divisun 2000 og folsyre 1mg på grunn av heftige vitaminmangler (under utredning). Jeg har aldri opplevd noe som dette, og kan ikke akkurat si at ungdomshuden min var noe særlig, men som nevnt, den har aldri vært slik. Huden ble tørr, det svei, det er sårt og alt av porer (blackheads) syntes nå igjennom sminke blant annet. Noe stress har det vært i det siste, men ikke mer enn da jeg var i full jobb og faktisk hadde en stressende jobb. Ikke gravid. Vasker sminkekoster hver uke, bytter putetrekk hver uke. Spiser sunt og variert (lite kjøtt, mye grønnsaker og frukt, noe korn - noe usundt, men aldri opplevd noe bivirkning av det) Noen ideer? Jeg skulle gjerne ha punget ut for dyre kremer, men siden jeg er blakk som faen føler jeg at jeg sitter midt i det. Snakk om et luksusproblem ey? Mamma fortalte at hun hadde samme problem når hun var på min alder, og ble da satt på antibiotika - er det virkelig så "enkelt" at problemet er genetisk?
Evee Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Har også gått på b12 sprøyter, og fikk noen heftige kviseutbrudd i den perioden jeg fikk sprøyter. Tror det er en relativt vanlig bivirkning desverre..
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, dillyduzit skrev: Kleint, men jeg er så vanvittig fortvilet så nå kryper jeg til korset og spør her om; noen har opplevd å fått et plutselig (og ekstremt) utbrudd av både kviser/acne og blackheads? Og hva dere eventuelt gjorde? hudtype før dette; normal til kombinasjon (noe fet t-sone og tørre områder) Lang historie til noe kort: Ikke endret noen ting, alt av hudpleierutiner har vært som normale vinteren igjennom bortsett fra oppstart av B12-sprøyter for ca 6 uker siden. Problemene startet såvidt etter sprøyte nr 2 som nå er 2 uker siden - så sånn sett, sprøyten ble satt torsdag 3.feb og fredag 4.feb bare eksploderte det i ansiktet. Jeg ble også satt på divisun 2000 og folsyre 1mg på grunn av heftige vitaminmangler (under utredning). Jeg har aldri opplevd noe som dette, og kan ikke akkurat si at ungdomshuden min var noe særlig, men som nevnt, den har aldri vært slik. Huden ble tørr, det svei, det er sårt og alt av porer (blackheads) syntes nå igjennom sminke blant annet. Noe stress har det vært i det siste, men ikke mer enn da jeg var i full jobb og faktisk hadde en stressende jobb. Ikke gravid. Vasker sminkekoster hver uke, bytter putetrekk hver uke. Spiser sunt og variert (lite kjøtt, mye grønnsaker og frukt, noe korn - noe usundt, men aldri opplevd noe bivirkning av det) Noen ideer? Jeg skulle gjerne ha punget ut for dyre kremer, men siden jeg er blakk som faen føler jeg at jeg sitter midt i det. Snakk om et luksusproblem ey? Mamma fortalte at hun hadde samme problem når hun var på min alder, og ble da satt på antibiotika - er det virkelig så "enkelt" at problemet er genetisk? Sorry, men her må jeg nok skuffe deg: Det er B12 sprøytene som gir deg kviser!! Selv hadde jeg masse kviser i tenårenem men tok en kur med Isotretinoin (sterkeste kvisekuren man får fra hudlege) når jeg var i midten av 20 årene, da ble jeg heeelt kvitt kviser og hudormer, huden ble som en barnerumpe. Gikk sånn i 15 år, inntil legen mente jeg var lav på B12, og fikk resept på 5 sprøyter (var da 40 år!). Kvisene og hudormene poppet ut igjen og jeg så ut som en tenåring. Googlet meg frem til at endel får kviser av B12 sprøyter. Jeg måtte ta en ny kur med Iso for å bli kvitt kvisene igjen, og var forbanna på legen, som ikke visste noe som helst om denne bivirkningen av B12 sprøyter. Anonymkode: cc6bf...43e
dillyduzit Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sorry, men her må jeg nok skuffe deg: Det er B12 sprøytene som gir deg kviser!! Selv hadde jeg masse kviser i tenårenem men tok en kur med Isotretinoin (sterkeste kvisekuren man får fra hudlege) når jeg var i midten av 20 årene, da ble jeg heeelt kvitt kviser og hudormer, huden ble som en barnerumpe. Gikk sånn i 15 år, inntil legen mente jeg var lav på B12, og fikk resept på 5 sprøyter (var da 40 år!). Kvisene og hudormene poppet ut igjen og jeg så ut som en tenåring. Googlet meg frem til at endel får kviser av B12 sprøyter. Jeg måtte ta en ny kur med Iso for å bli kvitt kvisene igjen, og var forbanna på legen, som ikke visste noe som helst om denne bivirkningen av B12 sprøyter. Anonymkode: cc6bf...43e Faen, det var det jeg fryktet. Og takk, hudormer, stod fullstendig stille på norsken i et lite øyeblikk. Kanskje jeg burde ringe legen? Spurte sist jeg var innom og neida, de hadde ikke hørt noe om at det var en bivirkning. Har jo lest selv på nettet av andre sine erfaringer og det kommer jo opp innimellom. Jeg må trolig gå på sprøyter resten av livet, siden det ikke ble plukket opp av en inkompetent lege for 10 år siden, og har allerede fått skader (legens ord). Skal ta å ringe på mandag, men da nytt spørsmål; Kan man gå på antibiotikakur samtidig som man tar b12-sprøyter?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 2 minutter siden, dillyduzit skrev: Faen, det var det jeg fryktet. Og takk, hudormer, stod fullstendig stille på norsken i et lite øyeblikk. Kanskje jeg burde ringe legen? Spurte sist jeg var innom og neida, de hadde ikke hørt noe om at det var en bivirkning. Har jo lest selv på nettet av andre sine erfaringer og det kommer jo opp innimellom. Jeg må trolig gå på sprøyter resten av livet, siden det ikke ble plukket opp av en inkompetent lege for 10 år siden, og har allerede fått skader (legens ord). Skal ta å ringe på mandag, men da nytt spørsmål; Kan man gå på antibiotikakur samtidig som man tar b12-sprøyter? Du kan gå på antibiotikakur samtidig ja, men det vil nok ikke hjelpe da det er talgproduskjonen din som har gått bananas nå, og antibiotika påvirker ikke dette. det er det kun Iso som tar. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å finne utav hvorfor du er lav på vitaminer(dette har oftest med tarmsykdommer å gjøre når man er ung, eks. cøliaki, da tar ikke tarmen opp nok næring fra maten). I tillegg kan du ta Trio-B kompleks i pilleform istedenfor B12, dersom du får orden på tarmen igjen. Jeg begynte å spise glutenfritt (ikke påvist cøliaki), og Trio-B, og da økte mine B12 verdier godt, uten kviseutbrudd, som man får på sprøyter. I tillegg bør du ta høye doser med Probiotika (helst de som står i kjøleskap fra helsekost), for å bedre tarmfunksjonen din. I tillegg til vit C, magnesium og sink + D3. Anonymkode: cc6bf...43e
dillyduzit Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå på antibiotikakur samtidig ja, men det vil nok ikke hjelpe da det er talgproduskjonen din som har gått bananas nå, og antibiotika påvirker ikke dette. det er det kun Iso som tar. Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å finne utav hvorfor du er lav på vitaminer(dette har oftest med tarmsykdommer å gjøre når man er ung, eks. cøliaki, da tar ikke tarmen opp nok næring fra maten). I tillegg kan du ta Trio-B kompleks i pilleform istedenfor B12, dersom du får orden på tarmen igjen. Jeg begynte å spise glutenfritt (ikke påvist cøliaki), og Trio-B, og da økte mine B12 verdier godt, uten kviseutbrudd, som man får på sprøyter. I tillegg bør du ta høye doser med Probiotika (helst de som står i kjøleskap fra helsekost), for å bedre tarmfunksjonen din. I tillegg til vit C, magnesium og sink + D3. Anonymkode: cc6bf...43e Ah, dette passer jo meget dårlig med tanke på hva jeg gjør på fritiden (frister ikke å sette seg forran et kamera nei) Jeg fikk påvist laktoseintoleranse for noen år siden, men har aldri reagert på gluten. Mamma (som er sykepleier innen for området med mage) tenker det er mest naturlig å foreslå ulcerøs kolitt med mindre gastroen i april finner noen resultater på cøliaki. Trio-B har jeg stående, de ble ikke tatt opp i tarmen (så noe galt er det jo). Probiotika tar jeg fra før av, samt vit C, mag, sink og d3 - så de er allerede i boks. Mer energi, mindre deprimert - men joda, kviser skal du få nok av. Det hjelper jo ikke særlig på depresjonen og selvfølelsen noe særlig. Jippi.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå