Gå til innhold

Drittungenes foreldre måte punge ut!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nuvel. Pr i dag er det bare sendt ut regning og ingen har betalt.

Tviler nok på at dette blir betalt heller, når man ser på hvem som har gjort det.

Anonymkode: e6d13...d83

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nuvel. Pr i dag er det bare sendt ut regning og ingen har betalt.

Tviler nok på at dette blir betalt heller, når man ser på hvem som har gjort det.

Anonymkode: e6d13...d83

Forhåpentligvis stilles det litt makt bak kravet. Det er selvsagt alltid en mulighet for at de klarer å sno seg unna, men jeg håper virkelig ikke det.

Anonymkode: 77511...442

• Liker 1
Skrevet

Bra, de må lære å ta ansvar, og når foreldrene må betale tar de kanskje hintet og lærer barna å oppføre seg.

Anonymkode: 365df...dd2

• Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet
1 minutt siden, Skallmann skrev:

La meg gjette, du er en Fremskrittspartivelger, ikke sant?

Hvis det er typisk Fremskrittsparti-politikk å la foreldre til pøbelunger rundt tenåringsalder ta ansvar for pøblene sine - ja, så er jeg også en frp-velger. :)

Skrevet
22 minutter siden, Skallmann skrev:

Jeg tenkte mer på mentaliteten. Ansvar for sine handlinger også videre. Hvilket bare er pisspreik.

Typisk sosialistisk tankegang, ingen skal ta ansvar for egne handlinger eller egne liv, bare overlat alt til andre eller til staten. Pisspreik er det dere kommer med.

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Skallmann skrev:

Ja, det er sosialistisk tankegang, at ingen har ansvaret for sine handlinger, men på den annen side glimrer høyresiden med sitt fravær av bevis for at enkeltindividet faktisk har et personlig ansvar for sine handlinger.

Vi trenger ikke bevise dette, det er slik det har vært siden tidenes morgen. Dummet du deg ut ble du jaget ut av flokken, i nyere tid blir man straffet om man tar livet av noen andre, og i dette tilfellet blir drittungene som ødelegger andres eiendom straffet. Slik det bør være.

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Skallmann skrev:

Ja, det er sosialistisk tankegang, at ingen har ansvaret for sine handlinger, men på den annen side glimrer høyresiden med sitt fravær av bevis for at enkeltindividet faktisk har et personlig ansvar for sine handlinger.

Du skjønner ikke at du motsier deg selv her eller? Først mener du at man MÅ være FrP velger hvis man mener at folk har et personlig ansvar for å gjøre opp for sine handlinger, for at du så sier at høyresiden glimrer med fravær av akkurat dette.

Anonymkode: a9e84...728

• Liker 6
Skrevet
12 timer siden, chisandra skrev:

Hvis det er typisk Fremskrittsparti-politikk å la foreldre til pøbelunger rundt tenåringsalder ta ansvar for pøblene sine - ja, så er jeg også en frp-velger. :)

Jeg tenkte det samme som Skallmann, men pga uttrykket "pestbasiller" som vitner om mangelfulle retoriske evner. Et kjapt blikk på hvordan frp-sympatisører uttrykker seg i kommentarfelt og SoMe antyder at akkurat det er ganske utbredt, og frp-politikere er ofte ikke stort bedre.

Jeg synes det er helt riktig at barnas familier skal betale i dette tilfellet, men at det kanskje hadde vært enda mer virkningsfullt om barna hadde måttet "gjøre opp for seg" via dugnadsarbeid i tillegg slik at de lærer sammenhengen mellom det de har gjort og hvordan det skaper uønsket merarbeid for andre (som feks skolens vaktmester). Det er absolutt ikke unormalt at barn gjør slike ting og det gjør dem ikke til "pestbasiller". I overgangen fra barn til ungdom går man gjennom en hel masse hormonforandringer som gjør at destruktiv atferdig naturlig forekommer hvis man ikke får utløp for all den ekstra energien. Det viktige er at de lærer å takle dette uten å gå løs på eiendom eller hverandre, og da kan det å måtte ta i et tak på fritiden lære dem å velge bedre neste gang. Det skal også sies at vi får minimalt med informasjon fra den artikkelen, det kan også ligge mer under overflaten her.

Anonymkode: 1018c...f07

Skrevet

....
(mines pøbel dagene man ikke ble tatt) :) 

Skrevet
På 17.2.2017 den 20.32, AnonymBruker skrev:

Jeg fryder meg over å se at hærverket fikk konsekvenser for de små pestbasillene.

Skader man andres eiendom er det selvsagt at de også skal ta ansvaret for det. Rett skal være rett.

• Liker 2
Skrevet
21 timer siden, Skallmann skrev:

Jeg gråter fordi barna og foreldrene blir kollektivt holdt ansvarlig. 

Hvem mener du så skal betale?   Og gjelder dette voksne også.  Hvis jeg knuser vinduene i alle husene i gata her jeg bor, skal jeg da ikke stilles personlig ansvarlig?   Hvem skal betale?  Skattebetalerene? 

Syns unger som driver på slik skulle fått samfunnstraff i tillegg til å betalt for hærverket. 

• Liker 3
Skrevet
På ‎17‎.‎02‎.‎2017 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Forhåpentligvis stilles det litt makt bak kravet. Det er selvsagt alltid en mulighet for at de klarer å sno seg unna, men jeg håper virkelig ikke det.

Anonymkode: 77511...442

Det er da åpenbart at foreldrene må dekke barnas skadeverk så lenge barna er under den kriminelle lavalder. Ved kriminelle handlinger som ellers ville gitt grunnlag for fengselsstraff, burde foreldrene måtte sone dommen.

Anonymkode: 1bf52...ad7

Gjest Cartman
Skrevet
På ‎26‎.‎02‎.‎2017 den 3.37, Skallmann skrev:

Jeg gråter fordi barna og foreldrene blir kollektivt holdt ansvarlig. 

Noen må betale for hærverket. Siden barna er mindreårige, så havner regninga hos foreldra. De blir holdt ansvarlige, da de er ansvarlige. Barna er ansvarlige for sine handlinger og foreldra er ansvarlige for sine barn. Hvor vanskelig er det å forstå?

Gjest Cartman
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da åpenbart at foreldrene må dekke barnas skadeverk så lenge barna er under den kriminelle lavalder. Ved kriminelle handlinger som ellers ville gitt grunnlag for fengselsstraff, burde foreldrene måtte sone dommen.

Foreldre bør sone dommen for sine umyndige barn? Jeg regner med at du troller, men likevel. I en rettsstat kan du ikke fengsle mennesker som ikke har gjort noe galt. Hva blir det neste? Hvis en psykisk syk person blir tvangsmedisinert, så tvangsmedisinerer man foreldrene også? Hvorfor ikke? De er sikkert syke de også

Skrevet (endret)

Vel, hadde det vært min unge, så er det ikke verre enn at jeg hadde betalt regningen, tatt vare på den og når poden i ung voksen alder fikk sin første lønningssjekk så hadde jeg stått på døra hans/hennes med den gamle regningen og ville hatt pengene mine tilbake. Alternativt betalt ut fra den håpefulles sparekonto, hvis det var noe penger der til å dekke skadene. 

Endret av O.G.
Skrevet
26 minutter siden, Cartman skrev:

Foreldre bør sone dommen for sine umyndige barn? Jeg regner med at du troller, men likevel. I en rettsstat kan du ikke fengsle mennesker som ikke har gjort noe galt. Hva blir det neste? Hvis en psykisk syk person blir tvangsmedisinert, så tvangsmedisinerer man foreldrene også? Hvorfor ikke? De er sikkert syke de også

Som du selv sier, er foreldrene ansvarlige for misgjerningene til sine barn, iallfall så lenge disse er under den kriminelle lavalder. En logisk konsekvens av dette er at foreldrene må sone i fengsel når barna begår kriminalitet som etter loven skal medføre fengselsstraff. Dersom en 13-åring begår et forsettlig drap, synes det ikke urimelig at foreldrene må sone opptil 21 år i fengsel for dette. Det er likevel ikke rimelig at foreldrene dømmes til forvaring etter dette, selv om podens oppførsel gir grunn til å anta risiko for gjentagelse av den kriminelle handlingen.

Skrevet

Her bør barnevern/sosialetaten inn i bildet og synd skolene ikke er like på pletten når det gjelder å ta tak i mobbing.

Anonymkode: 1f2aa...e94

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her bør barnevern/sosialetaten inn i bildet og synd skolene ikke er like på pletten når det gjelder å ta tak i mobbing.

Anonymkode: 1f2aa...e94

Dersom foreldrene fengsles, vil barnevernet uansett koples inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...