Glød Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Sønnen min har over 50 000 på sparekonto, og fikk i fjor 364 kr i renter. Det er helt latterlig lite utbytte av å spare på vanlig sparekonto (barnesparekonto i dette tilfellet, uten at det hjelper så mye). Hvordan sparer dere til barna, for å få god avkastning?
j86 Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Aksjefond og indeksfond Sønnen min er bare 1,5 år, men har fått rett over 2000 i avkastning så langt på investeringen. Setter inn barnetrygd som fast trekk hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 Hva sparer du til? Når trenger avkommet pengene? Anonymkode: 2c988...87b 1
Glød Skrevet 17. februar 2017 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva sparer du til? Når trenger avkommet pengene? Anonymkode: 2c988...87b Barnetrygden går inn på hans konto for at han skal få rentene, men selve barnetrygden er tiltenkt større utgifter som neste bilsete, sykkel, evnt. konfirmasjon, sertifikat osv. Pengene som vi i tillegg sparer til ham, bursdagspenger osv. blir mer med tanke på når han trenger det. Så langsiktig sparing, men mulighet til å ta ut til de større utgiftene innimellom.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Jeg sparer til barnet, håper å klare å spare til egenkapital til bolig men må jeg bruke av pengene, så får jeg bare gjøre det. Barnets gaver ville jeg selvsagt ikke rørt. Sparer i aksjefond. Anonymkode: eab06...330
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 Jeg har kjøpt en leilighet jeg håper jeg har økonomi til å gi til han når det trengs. Så sparer jeg til han skal et år til USA på videregående på en "høyrentekonto". (Han er 15) Anonymkode: fec0b...f27
Zienna Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 Vi har spart til barna ved å holde hus og eiendom vedlike, og samtidig betalt ned boliglån. Da de begynte å studere var verdien på huset langt høyere enn lånegjelden. Slik kunne vi, med pant i huset, kjøpe en leilighet da de begynte studier. I dag er barna voksne og har egne boliger. Verdiøkningen på vårt hus og leiligheten gjorde det mulig for oss å hjelpe barna med tilstrekkelig egenkapital for å få gunstige lånebetingelser. Slik boligmarkedet har utviklet seg i mange år nå, er det ingenting som har gitt mer avkastning så langt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 Betaler ned huslånet vårt, sparer ellers bare småpenger (barna har konti med 5-20 000 stående med gaver osv). Ser ingen hensikt i å sette av penger så lenge vi skylder penger, så fort barna er store nok til å flytte hjemmefra er det enkelt for oss å hoste opp en egenkapital når vi ikke har lån på huset :-) Anonymkode: 33220...efd 5
Trolltunge Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 Jeg sparer til barna ved å øke egen boligverdi ved oppussing, og betale ned boliglån. Bedre "rente" enn jeg får i bank. Planen min er å få så god egenkapital i bolig at når ungene blir større og skal etablere seg kan jeg øke opp mitt lån igjen, og gi dem egenkapital, fremdeles uten å ha for mye lån. På denne måten sparer jeg nå renter, og kan se an når barna har behov for støtte. "Pengene" sitter trygt i veggene til det skjer. Det lønner seg ikke å bli helt gjeldfri i dette landet, så dersom dette innebærer at jeg aldri blir helt gjeldfri er det ok. Allerede nå har jeg såpass lite gjeld at om første skulle etablere seg, så er mor klar. Det ser imidlertid ut som det kan drøye noen år til. 2
Arkana Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 Vi sparer ikke til barna utover det de får i pengegave fra andre. Så lenge utlånsrenten er høyere enn sparerenten, og det er den jo alltid, er det lite smart å putte penger på sparekonto som heller kan brukes på å betale ned boliglånet. Vi velger å heller styrke familiens økonomi som helhet og så kan vi hjelpe dem økonomisk når den tid kommer at de skal kjøpe egen bolig (og da sørger vi også for at pengene våre går til noe fornuftig framfor at de får servert en saftig sparekonto på 18-årsdagen som de teoretisk sett kan kaste bort på tull). 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 Mine får150 i mnd pluss rente. De er 6 år og 9 år. Syns det er misbruk av barnetrygd å sette alt på konto. Da har man ikke behov for barnetrygd. Jeg kjøper klær til barna for penger. Prioriterer å betale ned på boluglån. Er gjeldsfri til konfirmasjon. Anonymkode: e7d1b...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #12 Skrevet 18. februar 2017 7 timer siden, Arkana skrev: Vi sparer ikke til barna utover det de får i pengegave fra andre. Så lenge utlånsrenten er høyere enn sparerenten, og det er den jo alltid, er det lite smart å putte penger på sparekonto som heller kan brukes på å betale ned boliglånet. Vi velger å heller styrke familiens økonomi som helhet og så kan vi hjelpe dem økonomisk når den tid kommer at de skal kjøpe egen bolig (og da sørger vi også for at pengene våre går til noe fornuftig framfor at de får servert en saftig sparekonto på 18-årsdagen som de teoretisk sett kan kaste bort på tull). Man sparer jo uansett ikke i barnas navn. Kommer man da over 2 G, tar overformynderiet over forvaltningen av barnets penger. På den måten unngår man også at barna for råderett over pengene på 18-årsdagen. Og at dersom det skulle bli samlivsbrudd, at man må være enige om eventuelle uttak/endringer i forvaltning av pengene. Sparer Anonymkode: eab06...330
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå