AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Er så fortvila her jeg sitter. Jeg har siden 10 års alderen hatt store plager med munnsår (sånne hvite inni munnen). De varer i 3-4 uker og kommer tilbake i hytt å pine. Har prøvd alt apoteket kan tilby, vært hos en lege som sendte meg til tannlegehøyskolen i Oslo. De tok masse blodprøver for å undersøke alt fra munn-tenner-spytt-mage og tarm sykdommer osv. Ikke noe funn på prøver og "konkluderte" med at jeg bare er uheldig. Kunne få et legemiddel som kosta nesten 1500kr, men kunne ikke være åpen mer enn 1 uke og er derfor uaktuelt å betale så mye. Har nå hatt helt syke smerter i munnen i en ukes tid å har knapt spist og drukket på 4 dager. Bør jeg gå til legevakt i Helgen eller drøye det til mandag? Eller bare leve med disse smertene? Hadde uvi 15 ganger i fjor og nyrebekken betennelse 3 ganger hvor 2 av gangene endte med innleggelse pga dehydrering. Redd dette skal skje igjen.. Anonymkode: 63c27...ca0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Ring til legevakten og hør, det er det beste. Koster ikke noe det. Håper du blir bedre snart! Anonymkode: 68be7...eb9 1
Marimba Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 En tur til legen hadde sikkert ikke vært dumt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du har ventet til nå som det er helg og bare legevakten er åpen. Du kunne jo ringt fastlegen din i dag tidlig, fremlagt problemstillingen din og fått en vurdering på om du trengte time i dag eller kunne drøye det. Men lindrer ikke kald drikke (vann) det litt, sånn at du hvertfall får i deg væske? Også kan du jo hvertfall ringe legevakten og høre hva de sier, heller det enn ukjente folk på et forum
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så fortvila her jeg sitter. Jeg har siden 10 års alderen hatt store plager med munnsår (sånne hvite inni munnen). De varer i 3-4 uker og kommer tilbake i hytt å pine. Har prøvd alt apoteket kan tilby, vært hos en lege som sendte meg til tannlegehøyskolen i Oslo. De tok masse blodprøver for å undersøke alt fra munn-tenner-spytt-mage og tarm sykdommer osv. Ikke noe funn på prøver og "konkluderte" med at jeg bare er uheldig. Kunne få et legemiddel som kosta nesten 1500kr, men kunne ikke være åpen mer enn 1 uke og er derfor uaktuelt å betale så mye. Har nå hatt helt syke smerter i munnen i en ukes tid å har knapt spist og drukket på 4 dager. Bør jeg gå til legevakt i Helgen eller drøye det til mandag? Eller bare leve med disse smertene? Hadde uvi 15 ganger i fjor og nyrebekken betennelse 3 ganger hvor 2 av gangene endte med innleggelse pga dehydrering. Redd dette skal skje igjen.. Anonymkode: 63c27...ca0 Du kjenner hvor skoen trykker som har skoen på. Jeg vil anta at du har fått sopp i munnen på grunn av mange uvi og derpå antibiotikabruk. Anonymkode: 3cd26...0ee
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 7 minutter siden, Marimba skrev: En tur til legen hadde sikkert ikke vært dumt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor du har ventet til nå som det er helg og bare legevakten er åpen. Du kunne jo ringt fastlegen din i dag tidlig, fremlagt problemstillingen din og fått en vurdering på om du trengte time i dag eller kunne drøye det. Men lindrer ikke kald drikke (vann) det litt, sånn at du hvertfall får i deg væske? Også kan du jo hvertfall ringe legevakten og høre hva de sier, heller det enn ukjente folk på et forum Har ventet tilbudsvarer fordi jeg har vært bortreist på hytta til idag 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner hvor skoen trykker som har skoen på. Jeg vil anta at du har fått sopp i munnen på grunn av mange uvi og derpå antibiotikabruk. Anonymkode: 3cd26...0ee Har ikke soppinfeksjon. Har hatt munnsår gjevlig i 15 år så er nok ikke antibiotika som er grunnen Anonymkode: 63c27...ca0 1
Marimba Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ventet tilbudsvarer fordi jeg har vært bortreist på hytta til idag Har ikke soppinfeksjon. Har hatt munnsår gjevlig i 15 år så er nok ikke antibiotika som er grunnen Anonymkode: 63c27...ca0 Tilbudsvarer . Da skjønner jeg, ring legevakten du og hør hva de sier.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, Marimba skrev: Tilbudsvarer . Da skjønner jeg, ring legevakten du og hør hva de sier. Wooops Takk for tips Anonymkode: 63c27...ca0
Kontormus Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 Kan det være After? Min sønn hadde stor nytte av såpefri tannkrem, f.eks Zendium. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, Kontormus skrev: Kan det være After? Min sønn hadde stor nytte av såpefri tannkrem, f.eks Zendium. Ja, after er det latinske ordet eller no tror jeg. Har byttet tannkrem, bytta ut matvarer som er syrlige, sterke, prøvd glutenfritt (etter tips fra tannlegehøyskolen) og alle blod prøver er fine. Tror jeg har prøvd alle råd som finnes Anonymkode: 63c27...ca0
Honnikorn Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 Kutt ut tannkrem med såpe (sodiumlaurylsulfat), denivit og zendium er fine. Og kutt ned på sukker i en periode. Har ikke hatt noen plager etter at jeg gjorde dette og var svært plaget før. Det kan hjelpe å pensle sårene med ufortynnet vedemecum, svir som ville helvete men de blir borte på en dag eller to.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ring til legevakten og hør, det er det beste. Koster ikke noe det. Håper du blir bedre snart! Anonymkode: 68be7...eb9 En ringer legevakten KUN hvis det er noe akutt. Det må hun ta med fastlegen sin Anonymkode: 42602...efa
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 1 time siden, Honnikorn skrev: Kutt ut tannkrem med såpe (sodiumlaurylsulfat), denivit og zendium er fine. Og kutt ned på sukker i en periode. Har ikke hatt noen plager etter at jeg gjorde dette og var svært plaget før. Det kan hjelpe å pensle sårene med ufortynnet vedemecum, svir som ville helvete men de blir borte på en dag eller to. Takk for gode tips, har allerede bytta tannkrem og munnskyllevann vann til såpefri og vademekum. Har prøvd å ha ufortynnet vademekum på q-tips og ta dette på såret. Smertene jeg har i hele kjeven og innholdet pga annspennelse er like ille som å pensle vademekum på. Men takk for gode tips! 😊 Anonymkode: 63c27...ca0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ringer legevakten KUN hvis det er noe akutt. Det må hun ta med fastlegen sin Anonymkode: 42602...efa Å ikke få i seg mat å drikke er innenfor i mine lyne ihvartfall! Til sammen de siste dagene har jeg spist 3 yoghurt, drukket 2 glass vann og spist 2 skåler med Is. Idag har jeg kun fått i meg is Anonymkode: 63c27...ca0
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 Men lindrer hverken Afta-med eller Oralmedic? Anonymkode: 34076...568 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode tips, har allerede bytta tannkrem og munnskyllevann vann til såpefri og vademekum. Har prøvd å ha ufortynnet vademekum på q-tips og ta dette på såret. Smertene jeg har i hele kjeven og innholdet pga annspennelse er like ille som å pensle vademekum på. Men takk for gode tips! 😊 Anonymkode: 63c27...ca0 After heler fortere (som det meste annet) med god almennhelse og god blodsirkulasjon. Strakstiltak: ta en paracet. Spis mat (ikke meieri -det forverrer saken - spis ekte mat. Du skal uansert ikke ha i deg melk om du har betennelser.. Grønnsaker av noe slag). Puss tenna. Puss afteren. Få vekk den gule /hvite hinna. Skyll. Desinfiser (vodka). Gjennta ved behov. Langtidstiltak: legg om kostholdet. Totalt. Hva du nå enn spiser nå ødelegger helsa di. Kutt ut sukker og hurtige karbohydrater og kutt animalsk fett. Glem kunstoge søtningsmidler og junk. After er en ting man har. Og da får man det igjen. Og igjen. Med mindre en holder seg frisk, har god tannhygiene og spiser sunt. Jeg plagdes selv av sånne. Etter sunt kosthold i over 10 år tok det 4(!) omganger av årets vintersyke før jeg fikk 1 after. Trikset er tannpuss, tannpuss, sunn mat og om afteren kommer: å gni løs på den og få den u-betent så hurtig som tenkelig mulig. Går over om 2-3 dager. Anonymkode: 7efcf...7b5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå