AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #1 Skrevet 17. februar 2017 Hvordan er reglene for det? Kan psykologen min si hva han vil til fastlegen min uten at jeg har godkjent det? Fikk vite i dag at han har ringt fastlegen min, fastlegen min har også da utlevert informasjon om meg til psykologen min og psykologen har sagt ting om meg til fastlegen, men burde han ikke spurt meg på forhånd om det er greit? Kan ikke huske at jeg har skrevet under noe samtykkeskjema. Anonymkode: 7f175...505
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #2 Skrevet 17. februar 2017 Samarbeidende helsepersonell kan utveksle informasjon, så er det fastlegen din som har henvist deg til psykologen så kan de snakke sammen ja. Psykologen vil også sende epikrise til fastlegen når behandlingen avsluttes (der står for øvrig ikke alt dere har snakket om, men f.eks at du har vært plaget med deprsjon grunnet mobbing, fått behandling med slik og sånn metode, har godt kontakt nettverk å støtte seg på , god elelr dårlig effekt av behandling, hva dere er enig om videre, og om og når fastlegen kan henvise tilbake). Anonymkode: beb24...141 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #3 Skrevet 17. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samarbeidende helsepersonell kan utveksle informasjon, så er det fastlegen din som har henvist deg til psykologen så kan de snakke sammen ja. Psykologen vil også sende epikrise til fastlegen når behandlingen avsluttes (der står for øvrig ikke alt dere har snakket om, men f.eks at du har vært plaget med deprsjon grunnet mobbing, fått behandling med slik og sånn metode, har godt kontakt nettverk å støtte seg på , god elelr dårlig effekt av behandling, hva dere er enig om videre, og om og når fastlegen kan henvise tilbake). Anonymkode: beb24...141 Det er ikke fastlegen som har henvist meg. Men er det ikke normal folkeskikk at psykologen hvert fall sier i fra til meg før han ringer. Jeg synes det er ubehagelig at de snakker om meg uten at jeg har sagt at det er greit. Anonymkode: 7f175...505
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #4 Skrevet 17. februar 2017 Ja å det verste er at helsesekretærene har også tilgang til journalen din. Det hater jeg for min del, her jeg bor. Anonymkode: 8b5a0...f0e 1
ajarRun Skrevet 17. februar 2017 #5 Skrevet 17. februar 2017 Mine psykologer har alltid spurt om de fikk lov til å snakke med fastlegen min. Noe jeg selvsagt sa de gjerne måtte gjøre med en advarsel om at hun er en hurpe.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #6 Skrevet 17. februar 2017 I mitt tilfelle ble ikke diagnose fra psykolog sendt til lege en gang. Jeg måtte selv få dem til å sende den da det var relevant for veien videre Anonymkode: 5a27c...45b
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #7 Skrevet 17. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja å det verste er at helsesekretærene har også tilgang til journalen din. Det hater jeg for min del, her jeg bor. Anonymkode: 8b5a0...f0e Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #8 Skrevet 17. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 Det er ikke meg du siterer men den nye helsesekretæren på legekontoret mitt mobbet meg på ungdomsskolen. Svar nok? Anonymkode: 54da8...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #9 Skrevet 17. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 (Heller ikke meg du siterte) fordi ene helsesekretæren hos oss er moren til min voldtektsmann - som jeg er i rettsak mot? Og i journalen står alt om min psykiske helse? Anonymkode: d276b...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #10 Skrevet 17. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke meg du siterer men den nye helsesekretæren på legekontoret mitt mobbet meg på ungdomsskolen. Svar nok? Anonymkode: 54da8...7b8 Svar nok. Jeg ser den, selv om de neppe snoker i journalen din Anonymkode: 79851...010
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #11 Skrevet 17. februar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 Og hvorfor skal de ha tilgang til den i det hele? De har ingen behov for det. Anonymkode: d276b...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #12 Skrevet 17. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: (Heller ikke meg du siterte) fordi ene helsesekretæren hos oss er moren til min voldtektsmann - som jeg er i rettsak mot? Og i journalen står alt om min psykiske helse? Anonymkode: d276b...ed7 Ser den også. Sånn kan det vel bli på mindre steder. Om det er mulig hadde jeg nok byttet lege/legesenter hvis jeg var deg for å slippe å forholde meg til den personen Anonymkode: 79851...010
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #13 Skrevet 17. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er reglene for det? Kan psykologen min si hva han vil til fastlegen min uten at jeg har godkjent det? Fikk vite i dag at han har ringt fastlegen min, fastlegen min har også da utlevert informasjon om meg til psykologen min og psykologen har sagt ting om meg til fastlegen, men burde han ikke spurt meg på forhånd om det er greit? Kan ikke huske at jeg har skrevet under noe samtykkeskjema. Anonymkode: 7f175...505 Her ville jeg henvendt meg til Helsedirektoratet angående regler om dette. Gode psykologer spør først. Hva reglene sier kan Helsedir svare på. Anonymkode: e3da0...532
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #14 Skrevet 17. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skal de ha tilgang til den i det hele? De har ingen behov for det. Anonymkode: d276b...ed7 Det hender ofte at sekretærene skriver i dem. F.eks prøvesvar Anonymkode: 79851...010
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #15 Skrevet 17. februar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 Bor på en liten plass der alle kjenner alle. Opplevde å ringe legekontoret for time bestilling. Der vikar sekretæren som jeg kjenner fra en klubb vi har vanket i sammen. Blir merkelig stille lenge, jeg spør hvordan det blir med timen? å hun presterer å si: åå.. jeg skrollet meg helt til apri.. øhh til august her. Å da var det i juli jeg ringte. Skjønte det ble skrollet tilbake til april da jeg hadde hatt legetime. "Visste ikke sekretærene måtte se over tidligere legetimer for å sette opp en legetime for noe som ikke har noe med hvorfor jeg var der sist." Hadde jeg bodd i en by skulle jeg ha skjønt at sekretærer ikke er nysjerrige. Men i små bygder er nok saken en annen dessverre. Voksne damer her i bygda har ymtet frem i mellom seg om det egentlig blir holdt taushetsplikt å.. Du vet om man serverer litt sladder til sin mor eller en nær venn. Så går det ikke an å ta dem på det. Anonymkode: 8b5a0...f0e 2
Bringebæra Skrevet 17. februar 2017 #16 Skrevet 17. februar 2017 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helsesekretær, kunne ikke bry meg mindre om innholdet i pasientenes journaler. Hvorfor skulle disse være så nysgjerrige på hva som sto i din? Anonymkode: 79851...010 Helsesekretærene kan vel ikke akkurat innrømme at dem liker å lese journaler. Det tar seg ikke ut.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #17 Skrevet 17. februar 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skal de ha tilgang til den i det hele? De har ingen behov for det. Anonymkode: d276b...ed7 øhhh.. tror du det er legene som sitter og svarer på prøver og svar? Hva tror du egentlig sekretærene gjør.. Sekretærene har full tilgang til både journaler og snakk på legekontoret. Anonymkode: 8b5a0...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #18 Skrevet 17. februar 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: (Heller ikke meg du siterte) fordi ene helsesekretæren hos oss er moren til min voldtektsmann - som jeg er i rettsak mot? Og i journalen står alt om min psykiske helse? Anonymkode: d276b...ed7 I slike saker vil jeg tro det er meget intressant for hun moren som er helsesekretær å lese. Anonymkode: 8b5a0...f0e 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #19 Skrevet 17. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: øhhh.. tror du det er legene som sitter og svarer på prøver og svar? Hva tror du egentlig sekretærene gjør.. Sekretærene har full tilgang til både journaler og snakk på legekontoret. Anonymkode: 8b5a0...f0e Dette er et seriøst spørsmål, fordi jeg lurer. Er det virkelig ikke legen som ser på prøvesvar og formulerer et brev til pasienten om hva som eventuelt er galt? Er det sekretærene som gjør det?? Anonymkode: 64afe...205
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2017 #20 Skrevet 17. februar 2017 Nå jobber jeg på en døgnpost i psykiatrien, men der går vi igjennom et samtykkeskjema sammen med pasienten når vedkommende kommer til oss. Der velger pasienten hvem han godkjenner at vi kontakter og ikke, samt om vi kan både gi og innhente informasjon. Samtykket gjelder så lenge personen er innlagt oss oss. Ved utskrivelse spør vi om pasienten synes det er greit at fastlege får epikrise fra oppholdet. Det å snoke i andres journaler er veldig strengt, husker ikke i farta hvilken paragraf men den går under navnet "snokeparagrafen" hos oss. Vi kan ikke søke opp hvem som helst feks naboen og lignende. Alt vi gjør blir loggført. Vi kan kun lese på pasienter som er innlagt hos oss, og de vi får meldt. Viss jeg feks tar telefonen og det er en tidligere pasient så dokumenterer jeg kun fra samtalen, jeg leser ikke det som måtte ligge av journalnotat. Anonymkode: 8ef13...537
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå