AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #21 Skrevet 16. februar 2017 13 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Temmelig drøyt, ja! Forsvaret deres var at de ville så gjerne ha meg som fadder, selv om jeg var ateist, og de visste at jeg hadde takket nei om de hadde gitt meg det papiret. Så jeg ble 50 prosent smigret, 50 prosent sur, og valgte å ikke bråke mer om det. I tillegg var det helt greit for dem at om barnet snakket om noe religiøst til meg, så kunne jeg fortelle om mitt ateistiske syn på saken. Så egentlig kuppet de jo systemet litt - bedre med en ateistisk fadder enn bare kristne... Jeg sjønner dem med at de gjerne ville ha deg som fadder, men det var en drøy måte å gjøre det på...Tror ikke jeg hadde tatt det så fint Veldig motsigende gjeng Anonymkode: 8adcf...a17 1
Maleficenta Skrevet 16. februar 2017 #22 Skrevet 16. februar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen katolikker og de er mer religiøse enn gjennomsnittet, med kors og jesus-/maria-bilder og ikoner i huset bl.a. Jeg var i dåpen til barnet deres og det var en del fokus på å bli født i synd og viktigheten av å lære opp barnet i den katolske troen. Religiøs oppdragelse av barnet var også en sentral del av bryllupsløftene deres. Så jeg hadde ikke vært komfortabel med å være fadder/gudmor for det barnet i og med at jeg ikke er religiøs. Hele opplegget med at et nyfødt barn er urent/syndig og må reddes av Jesus får jeg litt avsmak av. Er det mannen du kjenner best? Da ville jeg spurt han hva de forventer av gudmor-rollen og spesifisert at du ikke er religiøs og derfor ikke vil være så hjelpsom når det kommer til å oppdra barnet i den katolske troen, men at du ble veldig glad for å bli spurt og vil gjerne være der for barnet i en slags tante-rolle eller noe sånt. Anonymkode: 2a91a...f73 Jeg kjenner og katolikker som ikke er praktiserende i det hele tatt så folk er forskjellige. Ser for meg at denne damen ikke akkurat er blodkatolikk når hun har barn med en protestant som ikke er så religiøs.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #23 Skrevet 16. februar 2017 Fant dette fra "Asker og bærum katolske kirke", google ledet meg din ved søk "Til dåpen skal barnet ha én eller flere faddere. Oppdraget til en fadder er å føre barnet inn i troen, i samarbeid med foreldrene. I en katolsk dåp må fadderne selv være katolikk, og vedkommende må være fermet/konfirmert. Hvor mange faddere man velger, varierer fra familie til familie, men opp til to katolske faddere er skrevet inn på Dåpsattesten. Faddere som er ikke katolske er skrevet inn i Kirkeboken som Vitner og Andre Fadder." Vil da dette si (ettersom det skal være flere katolske faddere) at dette vil "gå greit"? Jeg skal såklart ta dette opp med dem uansett Jeg vet ikke om det er forskjell fra en katolsk kirke-til annen katolsk kirke..? Anonymkode: 8adcf...a17
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #24 Skrevet 16. februar 2017 19 minutter siden, Nappetass1 skrev: "Utnyttelse" av kirken? Altså hallo, her har man i all tid betalt skatt som kirken har grafset til seg en god del av. Hadde derfor vært spesielt om den da ikke var tilgjengelig for andre enn de skikkelig religiøse. Endelig er det slutt på det! Ikke at jeg selv skal bruke kirken til noe så fremt jeg kan slippe, men jeg synes det blir drøyt å kalle det dét. Skatt, eller ikke. For meg er kirken for kristne..... og jeg synes det er så rart at folk plutselig er SÅ kristne når det gjelder dåp, konfimajson, bryllup osv.... Så ja, jeg kaller det utnyttelse, når man står i kirken, hører presten tale - har kanskje laget egen kristen tale for anledningen - Ja, da føler jeg meg intet annet enn DUM!! Jeg er ikke kristen, og kunne fint ha giftet meg hvor som helst - det MÅ ikke være i kirken bra pga tradisjoner. Det bør være i kirken FORDI MAN ER KRISTEN! Såpass respekt bør man ha!! Anonymkode: ec062...19e 1
Wit Skrevet 17. februar 2017 #25 Skrevet 17. februar 2017 14 timer siden, Amawhatsnot skrev: Litt på siden: Jeg har ikke vært gudmor, men fadder, og var og er utmeldt av statskirken. Foreldrene til barnet visste godt at jeg var ateist, men det betydde ikke noe for dem - og tydeligvis ikke noe for kirken heller (trodde jeg). Jeg hadde store kvaler med å stille opp i et kristent rituale, og gikk mange runder med meg selv. Til slutt bestemte jeg meg for at foreldrenes ønske var viktigere enn religion. Senere fortalte forelderene til barnet at de hadde underskrevet på et papir med "min" signatur, altså en falsk signatur som bekreftet at jeg var kristen. Hadde jeg visst det hadde jeg aldri stillt opp som fadder. Signert for deg? Når vår datter ble døpt var en av fadderene ikke medlem av den norske kirke. Ingen av fadderene måtte signere på noe som helst. Vi som foreldre noterte opp navnet på fadderne, og det var egentlig det.
Hedy Lamarr Skrevet 17. februar 2017 #26 Skrevet 17. februar 2017 58 minutter siden, Wit skrev: Signert for deg? Når vår datter ble døpt var en av fadderene ikke medlem av den norske kirke. Ingen av fadderene måtte signere på noe som helst. Vi som foreldre noterte opp navnet på fadderne, og det var egentlig det. Dette er ca 25 år siden, og det er jo heller ikke sikkert det gjøres på samme måte i alle kirker. Og det var jo absolutt ingen grunn for foreldrene å lyve mht underskriften.
Wit Skrevet 17. februar 2017 #27 Skrevet 17. februar 2017 4 minutter siden, Amawhatsnot skrev: Dette er ca 25 år siden, og det er jo heller ikke sikkert det gjøres på samme måte i alle kirker. Og det var jo absolutt ingen grunn for foreldrene å lyve mht underskriften. Som sagt så bare lurte jeg siden vi ikke gjorde det for 13 år siden
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå