Gå til innhold

Plassering før og i rundkjøring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så sykt forvirret her!! 

Rundkjøringer med ett felt (Ikke todelt) :

A) En rundkjøring med veiskilt hvor ingen skilt har en pil som peker mot venstre:

Scenario 1: Du skal rett frem i rundkjøringen. 

Da plasserer jeg meg så langt inntil venstre som mulig. Men jeg blinker IKKE underveis,- kun når jeg går ut av rundkjøring. 

Men når jeg da kjører ut av rundkjøringen beveger jeg meg fra min venstre side til høyre side av banen. Er det godkjent? 

 

B) En rundkjøring uten veiskilt 

Scenario: Du skal rett frem. 

Da plasserer jeg så langt inntil min høyre side som mulig. 

 

 

 

Anonymkode: 9c7c6...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første scenario: Er det en vei ut etter den du skal ut av? Da ville jeg ikke ligget helt til venstre. Om det derimot ikke er noen vei ut til venstre, og den veien som er rett frem er den "lengst til venstre", ville jeg ligget til venstre. Det var det jeg lærte da jeg kjørte opp for 15 år siden ihvertfall. 

Anonymkode: 93f02...838

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen sier høyre felt til høyre, høyre felt rett fram, og venstre felt til venstre. Hvis skiltingen sier noe annet føler man selvsagt skiltene (husk myndighetspyramiden: lover nederst, skilt, lys og så politifolk/dirigenter).

Men du kan selvsagt fravike fra dette dersom det skaper flere flyt. Det er feks en rundkjøring her der 80% av trafikken skal til høyre om morgenen, da legger jeg meg i venstre felt selv om jeg skal rett fram, for å få bedre flyt.

Når du skal til høyre blinker du til høyre i god tid før rundkjøringen.

Hvis du skal rett fram setter du på blinklyset når det ikke lengre ville vært naturlig å svinge til høyre (dvs før du passerer trafikkøyen).

Hvis du skal til venstre setter du på blinklyset til venstre i god tid før rundkjøringen. Når du snart passerer trafikkøyen i armen du ikke skal ut i blinker du til høyre.

Husk å sjekke høyre speil dersom du har lugget til venstre i rundkjøringen, det er fort gjort at det kommer noen mot deg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis venstre utkjørsel er "innkjøring forbudt", eller det ikke er noen venstre utkjørsel fra rundkjøringen, da skal du ligge til venstre om du skal rett frem.

Anonymkode: 40b2e...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...