Gå til innhold

Forlenge finansieringsbeviset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har fått brev fra husbanken om innvilget lån. Denne er satt 3mnd. Fristen går ut nå i februar. Boliger som ble lagt ut i desember i den prisklassen min er 1 og i januar 3stk. Jeg har ikke funnet noe frem til nå. Har noen søkt om forlengelse av "finansieringsbeviset"? Er det mulig? Forutsett at hverken inntekt eller kostnad har endret seg. Vurderer å snakke med saksbeh i kommunene,men vil høre om erfaringer fra andre.

Anonymkode: 46a08...6b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg fikk finansieringsbevis i annen bank, sa hun bankmedarbeideren til meg at det bare var å ringe om det var så at jeg ikke fant noe innenfor fristen. De forlenger det ved at du tar en telefon og ber om det.

Nå fant jeg noe innenfor fristen, så jeg behøvde ikke forlenge det, men de SA iallfall at det bare var å ta en tlf :)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var banken. Her fikk jeg lån fra husbanken.vet ikke om det er samme policy?

Anonymkode: 46a08...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Husbanken fikk jeg beskjed om at det var gyldig i 6 mnd. I og med at de hadde lang behandlingstid, søkte jeg på nytt ca 2 mnd før det gikk ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er for husbanken, men hos min vanlige bank gikk finansieringsbeviset ut. Var på visning og skulle plutselig by dagen etter, så sendte bare e-post angående det utgåtte f.beviset og spurte om å få det fornyet. Ble fornyet samme dag eller dagen etter og kunne derfor brukes i budrunden samme dag:) 

Fant forøvrig dette etter et kjapt google-søk: 

"Gyldigheten av forhåndsgodkjenningen bør ikke være for kort. Søkeren må få tilstrekkelig tid til å finne seg en egnet bolig. Gyldigheten må heller ikke være for lang, slik at kommunen binder startlånsmidlene over for lang tid. Erfaringsmessig er det passe med en forhåndsgodkjenning med varighet på tre måneder. Kommunen kan etter tre måneder enten forlenge eller oppheve forhåndsgodkjenningen."

(https://husbanken.no/startlaan/kommune/veileder-for-saksbehandling-av-startlaan/ovrige-vilkaar-krav-til-dokumentasjon/)

Håper det løser seg for deg!:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke finansieringsbevis fra Husbanken, men min bank ga meg tre måneder i slengen, og kontaktet meg for fornyelse før det gikk ut. På et tidspunkt måtte jeg sende inn ny lønnsslipp (fornya i over et år før jeg fant bolig, kanskje det var derfor). Ellers var fornyelse helt kurant.

Anonymkode: 3ad11...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed om at man får 3 måndter om gangen fra husbanken og kunne forlengelse i 1 år. Etter det året måtte man søke på nytt. Men mulig det er forskjellige regler i forskjellige kommuner. Ville ringt å snakket med dem.

Anonymkode: 030fe...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...