Gå til innhold

Hundekjøring - dyreplageri

Fremhevede innlegg

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder som dør under Finnmarksløpet sendes til obduksjon, nettopp for å avdekke om døden skyldes "omsorgssvikt" hos kjøreren.

Angående de to hundene som døde i Finnmarksløpet i 2012:

"I fjor døde to hunder under Finnmarksløpet.
Mattilsynet konkluderte med at dette «kan være tegn på at hundene har vært utsatt for aktiviteter som ikke er dyrevernsmessig forsvarlig»"
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/veterinaer-mener-finnmarksloepet-aapner-for-dyreplageri/a/10101420/

Anonymkode: c438b...554

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Tabris skrev:

Det jeg synes er mest trist er de hundene som bor på kort kjetting utenom når de løper. For meg er kjedsomheten 22 timer i døgnet verre enn litt ekstra slitsom kjøring en kort periode i året.

Dessverre er det mange av dem ja. Som står i hundegård/bånd og som aldri får være inne med mindre de skal noe spesifikt (komme seg etter inngrep osv). En hund (til og med husky) trenger mer en å bare løpe. 

Anonymkode: da4d0...42b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En til hund døde, i 2014, under Finnmarksløpet. Riktignok på første etappe, men den døde like fullt: https://www.nrk.no/finnmarkslopet/hund-dode-under-finnmarkslopet-1.11592813

En døde også i 2007: http://www.finnmarkslopet.no/rhist/article.jsp?id=2105

Og tre hunder funnet døde etter målgang i Femundsløpet ifjor: http://nearadio.no/index.php?page=enda-en-hund-funnet-dod&

To hunder døde underveis i løpet i 2012: https://www.nrk.no/ho/kollapset-under-femundlopet-1.7992944

Anonymkode: c438b...554

Femundløpet har jeg ingen kjennskap til, og har derfor utelatt det.

Det at du kommer 2 tilfeller til har lite å si etter min mening. Det har vært rundt 130 kjørere de siste årene, fordelt på junior, FL500 og FL1000. Med henholdsvis 6-spann, 8-spann og 14-spann. Dette gir samlet sett mange hunder og dermed veldig lav sannsynlighet for dødsfall.

Anonymkode: 1bfa5...fed

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Femundløpet har jeg ingen kjennskap til, og har derfor utelatt det.

Det at du kommer 2 tilfeller til har lite å si etter min mening. Det har vært rundt 130 kjørere de siste årene, fordelt på junior, FL500 og FL1000. Med henholdsvis 6-spann, 8-spann og 14-spann. Dette gir samlet sett mange hunder og dermed veldig lav sannsynlighet for dødsfall.

Større fare for at bikkja blir påkjørt med andre ord :P 

• Liker 2
Skrevet

Hadde noen forsøkt å plassere hunden min i et hundespann for så å kjøre femundløp/finnmarkløp og jaktet plasser, hadde jeg klikka i vinkel, enten den hadde vært godt trent eller ikke.

Hvis du er glad i og bryr deg om et dyr, så pisker du det ikke til utmattelse for at du skal ha det litt morro. Det er, som TS sier, empatiløst. Forstår dog at folk som ikke evner å se andre enn seg selv, ikke skjønner det.

Anonymkode: a5c10...4a9

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ofte?

Joda, det har dødd 1 hund i Finnmarksløpet i 2010, 1 hund i 2011 og 2 hunder i 2012. Men prosentvis er dette fremdeles ikke mange. Hunder som dør under Finnmarksløpet sendes til obduksjon, nettopp for å avdekke om døden skyldes "omsorgssvikt" hos kjøreren.

I årets løp er det 1470 påmeldte hunder. Dersom 1 hund dør tilsvarer dette 0,068 %. 

Og påstå at det dør mange hunder er litt drøyt.

Det er nøyaktig 0,0068% for mye, så lenge hundene ikke valgte dette selv. 

Ville du likt om noen skulle ha deg til å løpe fortest mulig, så "treneren" din fikk stå på pallen? 

• Liker 3
Skrevet

Hunder som brukes i løp er avlet på egenskaper for løp og trekk, og de trenes opp til dette. Er det dyreplageri å la et dyr får leve ut sine instinkter? I noen tilfeller så kan det være det, om de ikke er godt nok trent og fører ikke følger opp det medisinske. Men i de aller aller fleste tilfellene så tar førerne veldig godt vare på hundene sine, så da er det vel bedre med hyppige kontroller slik at man får luket ut de som ikke gjør det heller enn å skjære alle over en kam.

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange av dem blir veldig syke av det. Husker en som fikk masse vondt, blaut drit, og problemer med å tisse ++

Døde fort, og hadde vondt. Sterilisering av hunnkatter er enklere inngrep. Mindre skadelig.

Anonymkode: ba4cb...0cd

Da har du vært uheldig. For kastrering av hankatt er to små snitt kontra åpne buken for å fjerne livmor på hunkatt. Smertestillende i 3 døgn bør også gis.

Anonymkode: 68435...13a

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hunder som brukes i løp er avlet på egenskaper for løp og trekk, og de trenes opp til dette. Er det dyreplageri å la et dyr får leve ut sine instinkter? I noen tilfeller så kan det være det, om de ikke er godt nok trent og fører ikke følger opp det medisinske. Men i de aller aller fleste tilfellene så tar førerne veldig godt vare på hundene sine, så da er det vel bedre med hyppige kontroller slik at man får luket ut de som ikke gjør det heller enn å skjære alle over en kam.

Hundens instinkt er ikke å finne en sele, tre den på seg for så å utmatte seg hver dag over flere dager ved å trekke et menneske som vil ha det litt morro. Du blander instinkt med menneskelig tvang.

Anonymkode: dfe20...e30

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hahah du vet ikke mye om hundekjøring ser jeg! Om hundene blir skadet/for sliten så blir de byttet ut, de har også flere stopp igjennom løpet hvor de må hvile i en bestemt tid :) det er langt ifra dyreplageri og det er strenge regler med dyrehold på løpene 

Anonymkode: 6c7f7...3ea

HÆÆ???? Ahh så snilt da gitt! Om hundene blir skadet og slitne  (!)så blir de byttet ut. Forkastelig!

Anonymkode: edb1f...f5c

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hundens instinkt er ikke å finne en sele, tre den på seg for så å utmatte seg hver dag over flere dager ved å trekke et menneske som vil ha det litt morro. Du blander instinkt med menneskelig tvang.

De er avlet for å trekke og løpe. Hvis de skal få utløp for disse instinktene så må de nødvendigvis ha en sele på, for å bare slippe dem i fjellet på egen pote er liksom ikke så aktuelt av hensyn til annet dyreliv.

Ellers, er verden fin i sort/hvitt?

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er hundeplageri. Skulle bli forbudt. Men de som driver med dette betyr det økonomi og inntekt. Mange lar seg lokke av disse turene for penger. Brukes til handikap kjøring som blir betalt av kommunene. To sto frem i avisa ifjor med skader under kjøring. Uforsvarlig og skremmende. Burde boikottes.  

Anonymkode: dbeb4...ec7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, ArtyFarty skrev:

De er avlet for å trekke og løpe. Hvis de skal få utløp for disse instinktene så må de nødvendigvis ha en sele på, for å bare slippe dem i fjellet på egen pote er liksom ikke så aktuelt av hensyn til annet dyreliv.

Ellers, er verden fin i sort/hvitt?

At de er avlet for å trekke og løpe betyr ikke at det er instinktene deres. Er instinktene deres å stå lenket fast i kjetting uten særlig bevegelsesmulighet utenfor løp og?

Løp der man tvinger hundene til å slite seg helt ut for at man skal få pallplass anser jeg som dyreplageri. Det er ikke godt for noe.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At de er avlet for å trekke og løpe betyr ikke at det er instinktene deres. Er instinktene deres å stå lenket fast i kjetting uten særlig bevegelsesmulighet utenfor løp og?

Løp der man tvinger hundene til å slite seg helt ut for at man skal få pallplass anser jeg som dyreplageri. Det er ikke godt for noe.

Det er mulig du ikke helt skjønner konseptet, men når man avler på spesifikke egenskaper så har man langt bedre resultater om man tar instinktene med inn i bildet. Man får ikke en god jakthund om man ikke avler på jaktinstinktene, man får ikke en god gjeterhund uten å avle på gjeterinstinktene - det er også det samme for løp og trekk.

I konkurranser er det sjekkpunkter som bemannes av veterinærer. Disse sjekker hundene underveis, og om hunden ikke kvalifiserer så lukes de ut. Om fører ignorerer, så diskes fører.

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

HÆÆ???? Ahh så snilt da gitt! Om hundene blir skadet og slitne  (!)så blir de byttet ut. Forkastelig!

Anonymkode: edb1f...f5c

De blir også tatt ut hvis det er en fare for at de kan utvikle skader. 

Skrevet

Tror vi generelt har ganske høye standarer for hundeholde her i Norge når det kommer til hundekjøring. Forbedringspotensialet er der, men det vil jeg si er med tanke på hvordan hundene bor i bur, og står lenket fast hele året, og ikke selve hundekjøringen. Hundekjøring i andre land derimot, er nok ikke helt på topp. Har hørt om hunder som har blitt pisket i mål fordi de var så slitne på Iditarod. :/

Skrevet

De kaller løpene "mesterskap i dyrehold" og det er stort fokus både på å ivareta hundene underveis og etter. Veterinærene har mye de sjekker på sjekkpunktene, hundenes vel kommer først. F.eks i Femundløpet nå nylig ble han som lå i tet disket og tatt ut av løpet fordi veterinær på sjekkpunkt hadde funnet en hund med høy puls og bedt ham vente for videre sjekk. Han kjørte, og ble da disket. Veterinærene bestemmer hvem som har helse til å fortsette. Hundene er toppidrettsutøvere. Likedan drives det mye opplæring av hvordan ivareta løpshunder under disse løpene, da alle kjørerne ikke er like erfarne. Noen er nybegynnere, noen svært gode. For å klare å gjøre det bra i slike løp må man være rimelig god på dyrehold. Selvsagt skal man innse at noen mennesker er mer egoister enn andre, og det betyr at de presser hundene for hardt. Derav det høye fokus på veterinærer. Forøvrig så jobber veterinærene som frivillig under løpene...

Anonymkode: 189bd...a70

• Liker 2
Skrevet

Som noen nevnte her så syns jeg nesten det er verre at de står i kjetting eller i en liten hundegård mye av livet. Og som i de fleste sporter som involverer dyr så er det både noen dyr som har det helt supert, og andre som slett ikke har det så bra. Noen presser hundene sine for hardt (syns jeg) mens andre ikke gjør det. 

Anonymkode: 1e042...00c

Skrevet

Om hundene blir skadet eller for sliten så blir de byttet ut.

Skrevet
På ‎15‎.‎02‎.‎2017 den 17.12, AnonymBruker skrev:

Hahah du vet ikke mye om hundekjøring ser jeg! Om hundene blir skadet/for sliten så blir de byttet ut, de har også flere stopp igjennom løpet hvor de må hvile i en bestemt tid :) det er langt ifra dyreplageri og det er strenge regler med dyrehold på løpene 

Anonymkode: 6c7f7...3ea

Der sa du det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...