AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Tenker på løp som femundsløpet og finnmarksløpet der utøverne presser hundene til de knekker for at de skal komme seg lenger opp på pallen, ikke som bruk i turistattraksjon eller turer der det ikke er nødvendig å utmatte hunden fullstendig hver dag over flere dager. Er det mangel på empati som gjør at utøverne ikke ser dette selv? Har hørt argumentene om at hundene elsker dette, men det er jo ikke overraskende i seg selv, når de vanligvis står lenket fast som i et fengsel ellers. Anonymkode: ea508...a62 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #2 Skrevet 15. februar 2017 Hahah du vet ikke mye om hundekjøring ser jeg! Om hundene blir skadet/for sliten så blir de byttet ut, de har også flere stopp igjennom løpet hvor de må hvile i en bestemt tid det er langt ifra dyreplageri og det er strenge regler med dyrehold på løpene Anonymkode: 6c7f7...3ea 14
EvaLena Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Ja, det er plaging. Samme som hesteløp osv. Vil folk på pallen så får de for faen meg løpe sjøl. 7
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Finnmarksløpet er bare en tur i parken i forhold til Iditarod Anonymkode: 02a00...065 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Synes kastrering av hannkatter er verre. Anonymkode: ba4cb...0cd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 Det er så enkelt som at de som driver med hundekjøring i race har en annen definisjon av hva som er dyreplageri enn mange andre. For meg så er fysisk og psykisk utmattelse av en hund over flere dager dyreplageri, men folk som driver med dette synes det er helt greit. Anonymkode: dfe20...e30 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 Folk i finnmarksløpet blir disket bare hundene har for høy puls når de kommer inn på et sjekkpunkt. Du aner virkelig ingenting om hundekjøring er det det minste tegn til at en hund har skader/fare for skader blir den tatt ut. De sjekker hundene hele tiden og det er alltid veterinær på alle sjekkpunkt. Disse hundene er trent i en evighet, de er til og med trent opp til at de skal hvile når de er inne på sjekkpunkt. Slutt å rope ulv ulv uten å ha noen bevis 😂 Anonymkode: da4d0...42b 19
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #8 Skrevet 15. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes kastrering av hannkatter er verre. Anonymkode: ba4cb...0cd Lag en egen tråd om det du Anonymkode: da4d0...42b 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #9 Skrevet 15. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk i finnmarksløpet blir disket bare hundene har for høy puls når de kommer inn på et sjekkpunkt. Du aner virkelig ingenting om hundekjøring er det det minste tegn til at en hund har skader/fare for skader blir den tatt ut. De sjekker hundene hele tiden og det er alltid veterinær på alle sjekkpunkt. Disse hundene er trent i en evighet, de er til og med trent opp til at de skal hvile når de er inne på sjekkpunkt. Slutt å rope ulv ulv uten å ha noen bevis 😂 Anonymkode: da4d0...42b Er det derfor det så ofte dør hunder i disse løpene? Anonymkode: dfe20...e30 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #10 Skrevet 15. februar 2017 Enig TS! Så også intervju med fjorårets Femundløp-vinner, og han hadde vunnet da han hadde hoppet over 3 pauser og bare tatt det som et langt strekk. Jeg ble helt målløs, han stod på tv å smilte, og jeg satt å tenkte dyreplageri. Jeg synes hele sporten er dyreplageri, mens fjorårets vinner tar jo kaka over fullstendig forkastelig menneske som driver rovdrift på hundene sine. Jeg synes det var meget provoserende. Jeg synes også at det er dyremishandling med disse horse-race i England der hvert år en eller flere heste brekker beina, og det har også forekommet dødsfall mer enn en gang, alså hesten er så skadet at de må bare avlive den. Helt på styr, fatter ikke hvorfor det er lovlig. Men ja, det er mange eksempler på dyremishandling i arrangementer der dyr skal prestere. Anonymkode: ed8c0...952 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #11 Skrevet 15. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det derfor det så ofte dør hunder i disse løpene? Anonymkode: dfe20...e30 Det gjør det ikke, kan du vise noe dokumentasjon på dette? Anonymkode: 6c7f7...3ea 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #12 Skrevet 15. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det derfor det så ofte dør hunder i disse løpene? Anonymkode: dfe20...e30 Hvor har du nå funnet det sprøytet der da? 🙄 dokumentasjon fra en pålitelig kilde takk Anonymkode: da4d0...42b 4
MissMas Skrevet 15. februar 2017 #13 Skrevet 15. februar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes kastrering av hannkatter er verre. Anonymkode: ba4cb...0cd Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #14 Skrevet 15. februar 2017 Påstanden til ts er mangel på kunnskap, intet mindre. Anonymkode: 157b4...aa7 5
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 15. februar 2017 #15 Skrevet 15. februar 2017 (endret) Vet bare at jeg syns ikke det er noe moro å se på det, samme føler jeg med hesteveddeløp. Jeg prøvde å se på når Lars Monsen var med, men ga opp da han helt klart presset en hund til å fortsette som ikke orket mere/var syk. Syns det var trist å se på. Vet ikke så mye om sledehunders helse, men vet at veldig mange travhester får magesår av stresset og spranghester får slitasje av at de hopper så høye hinder, dressurhesters hode blir holdt i en unaturlig stilling etc. Et menneske som vil vinne har nok lett for å sette sitt eget ego foran velferden til dyra, så syns ikke det er helt riktig å konkurrere med dyr på den måten. En jente som trente galopphester fortalte at en hest og rytter hadde løpt rett inn i railen og falt under et løp, og da hesten skulle reise seg så man at den hadde fått en stokk rett gjennom magen. De ville avlive hesten på stedet, men eieren nektet og ville vente på slaktebilen så han kunne få slaktepengene, imens led hesten... Sier ikke at all heste- og hundesport er "feil", dyrene kan selvsagt ha et dårlig eller godt liv uansett om de er konkurransedyr eller ei, det kommer jo mye an på menneskene som eier dem. Endret 15. februar 2017 av Den Lille Heksa
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #16 Skrevet 15. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lag en egen tråd om det du Anonymkode: da4d0...42b Fordi mange av dem blir veldig syke av det. Husker en som fikk masse vondt, blaut drit, og problemer med å tisse ++ Døde fort, og hadde vondt. Sterilisering av hunnkatter er enklere inngrep. Mindre skadelig. Anonymkode: ba4cb...0cd
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #17 Skrevet 15. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det derfor det så ofte dør hunder i disse løpene? Anonymkode: dfe20...e30 Ofte? Joda, det har dødd 1 hund i Finnmarksløpet i 2010, 1 hund i 2011 og 2 hunder i 2012. Men prosentvis er dette fremdeles ikke mange. Hunder som dør under Finnmarksløpet sendes til obduksjon, nettopp for å avdekke om døden skyldes "omsorgssvikt" hos kjøreren. I årets løp er det 1470 påmeldte hunder. Dersom 1 hund dør tilsvarer dette 0,068 %. Og påstå at det dør mange hunder er litt drøyt. Anonymkode: 1bfa5...fed 6
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #18 Skrevet 15. februar 2017 Jeg kjenner flere i dette miljøet, og har aldri tenkt tanken på at det er dyreplageri! Hundene er skapt for å jobbe, de elsker det. Det som derimot er dyreplageri er å ha en hund innestengt i en liten leilighet i by, og bittesmå turer i veske. Altså, hunder er dyr, de trenger å få bruke kroppen. De trenger å få leve som hunder, ikke små dukker. Det beste er nok en mellomting for de fleste raser, men huskyene som blir avlet frem til dette er skapt for masse jobb og aktivitet. Anonymkode: cd990...835 10
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #19 Skrevet 15. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofte? Joda, det har dødd 1 hund i Finnmarksløpet i 2010, 1 hund i 2011 og 2 hunder i 2012. Men prosentvis er dette fremdeles ikke mange. Hunder som dør under Finnmarksløpet sendes til obduksjon, nettopp for å avdekke om døden skyldes "omsorgssvikt" hos kjøreren. I årets løp er det 1470 påmeldte hunder. Dersom 1 hund dør tilsvarer dette 0,068 %. Og påstå at det dør mange hunder er litt drøyt. Anonymkode: 1bfa5...fed En til hund døde, i 2014, under Finnmarksløpet. Riktignok på første etappe, men den døde like fullt: https://www.nrk.no/finnmarkslopet/hund-dode-under-finnmarkslopet-1.11592813 En døde også i 2007: http://www.finnmarkslopet.no/rhist/article.jsp?id=2105 Og tre hunder funnet døde etter målgang i Femundsløpet ifjor: http://nearadio.no/index.php?page=enda-en-hund-funnet-dod& To hunder døde underveis i løpet i 2012: https://www.nrk.no/ho/kollapset-under-femundlopet-1.7992944 Anonymkode: c438b...554 1
Tabris Skrevet 15. februar 2017 #20 Skrevet 15. februar 2017 Det jeg synes er mest trist er de hundene som bor på kort kjetting utenom når de løper. For meg er kjedsomheten 22 timer i døgnet verre enn litt ekstra slitsom kjøring en kort periode i året. 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå