AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Jeg ønsker å høre alle sin erfaring med vestibulitt, behandling og om du ble bra igjen. Jeg har hatt vestibulitt i tre år og nå har jeg endelig fått påvist dette etter mye legetimer og en del gynekolog undersøkelser. Min erfaring er at vanlige fastleger ikke kan noe som helst om dette og det er fortvilende. Jeg har store smerter, det føles ømt og trangt. Det gjør vondt å tisse, akkurat som om jeg har en urinveisinfeksjon. Jeg klarer å ha nytende smertefull sex om jeg er ordentlig tent, men det er alltid vondt i starten. Men helvette kommer etter sex, for da kan jeg hovne opp og ha tidenes smerte. Jeg bruker smertestillende gel 5% men har ikke merket noe forskjell med den, det ble bare vått og ekkelt. Og jeg bruker ovesterin hver kveld, noe som har gjort slimhinnene mine sterkere og får derfor ikke like lett rifter under sex. Anonymkode: f94d9...0ae
Dernede Skrevet 16. februar 2017 #2 Skrevet 16. februar 2017 Hei! Jeg skriver en blogg om mine erfaringer rundt underlivssmerter, både vaginisme og vestibulitt. Smertene mine kommer ut av det blå i hverdagen, og jeg har aldri hatt sex. Sjekk den ut: dernede.blogg.no. Det som har hjulpet med mest er å massere skjedeinngangen med evitamin. Jeg bruker innholdet i bio evitamin kappsler. I tillegg hjelper det meg å smøre med litt vaselin rundt skjedeinngangen hver gang jeg vært på do. Utrolig kjipt å ha så mye smerter, men jeg har tro på at det skal forskes mer på dette og at det vil bli en enda bedre behandling i løpet av de neste årene. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #3 Skrevet 20. februar 2017 Har hatt det i 8-10 år. Skulle egentlig prøve behandling på nytt, men hadde ikke råd. Så gidder ikke lenger. Du kan jo forsøke botox-sprøyter. Anonymkode: e0350...910
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #4 Skrevet 20. februar 2017 Dr ekgren på majorstuaklinikken er vist veldig flink! Koster ca 2500 kroner for gyno-time hos han. Anonymkode: e0350...910
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2017 #5 Skrevet 20. februar 2017 Gikk til en flink gynekolog nord i landet, vet de har behandling i Oslo også. Uansett. Hun anbefalte meg å massere underlivet med jordnøttolje (fås på apotek) hver kveld. Dette ble redningen for meg. + at jeg har aldri sex hvis det gjør vondt. Da stopper vi heller og prøver igjen en annen gang. Det hjelper også for meg å komme før penetrering. Da kan jeg heller slappe av i muskulaturen når vi har sex med penetrering. Hvis jeg strammer musklene i underlivet får jeg fort smerter hvis det er penetrering involvert. Anonymkode: 67c05...11a
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2017 #6 Skrevet 22. desember 2017 Ville bare komme med en solskinnshistorie, vet det er få av dem og at det kan virke utrolig håpløst når man sitter med denne lidelsen i et hav av informasjon og feilinformasjon, tabu og svada. Jeg fikk diagnosen som 16-åring, et halvt år etter jeg fikk kjæreste, og et halvt år etter jeg hadde begynt på cerazette. Vestibulitten ble bare verre og verre i de tre årene jeg var med kjæresten. Jeg opplevde ham som grei og snill som holdt ut med meg, til tross for at jeg ikke kunne ligge med ham særlig mye. Jeg hadde ikke så mye å sammenlikne med, og var helt sikker på at han ikke hadde noe med problemet å gjøre - det måtte være meg og bare meg selv. Etter at jeg slo opp med ham grunnet at han var utro, og andre grunner begynte jeg å komme gradvis ut av en slags tåke av følelser. Uten følelsene for ham hadde jeg klarere perspektiv når jeg så på forholdet i retrospekt. Jeg husket hendelser som hadde fått meg til å føle meg dårlig og indirekte presset. Jeg kan liste opp noen, i fall noen skulle kjenne seg igjen: - han ville ha konstant skryt over at han var snill og var med meg selv om jeg ikke kunne ha sex - han ble tydelig misfornøyd i tilfeller hvor jeg ikke hadde så lyst til å gjøre andre ting for å tilfredsstille ham, f eks oral eller hender. - han kunne kommentere kroppen min mye, både positivt og negativt. - han snakket ofte veldig godt om andre jenters utseende, sikkert for å minne meg på at han kunne gå fra meg om jeg ikke tilfredsstilte ham - han var utro ved flere anledninger, men innrømmet det ikke, jeg fant det ut selv - Hadde konstant en følelse av at jeg ikke var bra nok, og at jeg var heldig som hadde en så snill kjæreste. Dette viste seg å være manipulasjon Etter mye om og men i tre år, gikk jeg fra gutten som hadde gitt meg konstant dårlig samvittighet og hele tiden skulle få frem hvor snill han var - som oftest på de mest subtile måter. Etter en liten stund som singel hadde jeg mitt første one night stand. Dette var med en gutt jeg ikke brydde meg noe om, men som var veldig tålmodig og grei. Som understreket at om ikke det var digg for meg kunne han bare ta på meg i stedet, også kunne vi se film eller noe. Han nevnte ingenting om sin egen nytelse. Dette var helt nytt for meg. Ikke et snev av hinting en gang, og dette var en som egentlig ikke kjente meg en gang? Revolusjonerende for min del. Sameiet var ikke smertefritt, men for første gang deilig og ikke bare vondt. Et halvt år senere var jeg i et nytt forhold. Gutten nå var snill, interessert i følelsene mine og krevde ikke konstant skryt av at han brydde seg om min velvære. Dette gjorde at jeg følte meg veldig akseptert, spesielt i sengen. Samleiene var stort sett gode, litt svie her og der. Jeg måtte lære meg at det var greit å avslutte og ta pause i så mange uker jeg ville. Dette bidro også til at det ikke tok lang tid før det sluttet å svi etter de gangene det sved. Jeg har nå ingen smerter nedentil. Nå er det 6 år siden jeg fikk diagnosen, og jeg ble gradvis bedre etter jeg ikke hadde sex med eksen. Vil også legge til at sexlysten økte etter jeg sluttet på cerazette! Var generelt mer tørr da jeg brukte det. Nå bruker jeg loette. Lysten er selvsagt ikke den samme som uten prevensjon, men er i det minste bedre. Håper dere alle blir friske ❤️ Anonymkode: 01b36...59b 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #7 Skrevet 15. januar 2018 Jeg har også slitt med vestibulitt i mange år, og den historien med eksen til personen over meg er slående lik! Jeg gikk til ekgren også, men det hjalp ikke. Dessuten har han ikke lisens lenger fordi han er pensjonert. Sist var jeg hos ei på Volvat Majorstua som anbefalte fysioterapi. Hadde ingen tiltro, men etter første behandling kjente jeg absolutt ingen ting når jeg kjente etter selv, var som å være bedøvd. Så jeg har stor tro på at det har en sammenheng. Nå er det derimot vondt igjen, og har enda ikke opplevd helt smertefri sex. Er ordentlig fortvilende. Er så lei at jeg skulle ønske jeg bare kunne opereres. Skal prøve mer fysio og se hvordan det går, men hvis dere har flere tips vil jeg også gjerne høre de! Føler med dere alle sammen.. Anonymkode: 4a139...cc2
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #8 Skrevet 15. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sist var jeg hos ei på Volvat Majorstua som anbefalte fysioterapi. Hadde ingen tiltro, men etter første behandling kjente jeg absolutt ingen ting når jeg kjente etter selv, var som å være bedøvd. Så jeg har stor tro på at det har en sammenheng. Anonymkode: 4a139...cc2 Kan du fortelle mer om dette? Hva gjør fysioterapeuten? Anonymkode: 618b0...11b
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2018 #9 Skrevet 15. januar 2018 Jeg fikk vestibulitt etter å ha vært med exen min i to mnd, som var min første sexpartner. En dag føltes det helt totalt annerledes, vondt og rart å ha samleie. Det ble rett og slett umulig å ha samleie, uansett hvor kåt jeg var, smerten var uutholdelig. Hvorfor jeg fikk det er jeg fortsatt usikker på. Men rett før jeg merket symptomer hadde jeg noe jeg var sikker på at var sopp og gikk på flere canesten-kurer, og vestibulitten kom rett etter det så er lett å tenke at det kan ha kommet av det. Men i all fall, jeg var godt klar over at sykdommen vestibulitt fantes og konkluderte fort med at det var dette jeg hadde fått, så dro til Sex og samfunn for å snakke med en gynekolog. Jeg ble sendt videre til sexolog samme sted, som mente at grunnen til at jeg hadde så store smerter under samleie kom av at jeg ikke var kåt nok. En veldig kjedelig ting å høre når du vet det ikke er tilfelle, jeg var nyforelsket og alt jeg ønsket var å kunne ha sex med kjæresten min. Jeg droppet derfor sexolog og oppsøkte Josef Ekgren som er den legen jeg hadde lest mest om når det kom til vestibulitt. Fikk time der, ble undersøkt og lærte en hel del mer om sykdommen. Dr Ekgren ga meg resept på en krem som inneholdt atropin som jeg skulle påføre morgen og kveld i underlivet og piller flukonazol som jeg skulle ta en gang i uka. På denne tiden gikk jeg også til akupunktur mot vestibulitt. En gang gjennom denne behandlingen så ble jeg frisk. Jeg tror jeg gikk uten samleie i 6 mnd, men exen og jeg sørget for å holde sexlivet oppe på andre måter. Plutselig en dag prøvde vi å ha samleie, og til min forundelse så gikk det helt fint. Jeg vet ikke hva som gjorde meg frisk, men mulig en kombinasjon av de ulike behandlingene? Jeg nyter samleie nå, og har ikke smerter under sex, men kan ofte bli sår og øm etterpå, og føler meg generelt mer sesetiv der nede. Men det plager meg ingenting, for jeg vet hvor ille det kunne vært. Håper det ordner seg for dere andre som sliter med det samme! Det er ikke lett. Anonymkode: db704...847 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå