AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #1 Skrevet 15. februar 2017 Jeg vet det ikke er bra, men jeg har nådd det punktet hvor jeg vurderer ritalin eller modafinil. Jeg jobber 80%, jeg tar påbygg/VG3 hvor jeg må ha de beste karakterene. (Har fagbrev fra før, men skal inn på en linje med 5,6 i snitt). Jeg har også to barn. Jeg henger ikke sammen, nettene blir kortere og kortere, jeg klarer ikke sjonglere jobb, studier og barn. Jeg vil ikke ta noe for å føle meg bedre, og alt vil løse seg når jeg kommer inn på studiet og jeg slipper å jobbe like mye. Men nå står alt og avhenger av fem 6'ere, det er ikke mulig å få mindre. Og jeg må være fullt skjerpet. Er Ritalin/modafinil avhengighetsskapende på den måten at jeg vil føle trangen til å ta det etter eksamen? Og hvilke bivirkninger er det? Har levd på koffeintabletter og kaffe frem til nå, men jeg blir helt skjelven av det Anonymkode: d05bb...e76
Gjest GulSol Skrevet 15. februar 2017 #3 Skrevet 15. februar 2017 Du blir skjelven av Ritalin også. Vurdert å få deg en liten sykemelding fra jobb?
mintgrønn Skrevet 15. februar 2017 #4 Skrevet 15. februar 2017 Har du sett dokumentaren på NRK kanskje?
Sillyline Skrevet 15. februar 2017 #5 Skrevet 15. februar 2017 Modafinil skal ikke være avhengighetsskapende, i motsetning til ritalin. Men mange føler seg både sliten og utmattet av både modafinil og ritalin, selv om de kanskje presterer bedre. Hvorfor har samfunnet blitt slik at vi må prestere, prestere, prestere? Vi ender jo opp med at alle kommer til å gå på ritalin/modafinil til slutt, og det er IKKE et samfunn jeg synes at neste generasjon skal måtte forholde seg til. En annen ting er at dersom du går på de pillene og får 6-ere, så javel. Da får du aldri vite om det var pillene eller du som gjorde at du fikk 6-eren. Vær så snill og tenk igjennom hva du tenker på nå, en gang til. Kosthold, søvn, færre distraksjoner, øvemetoder osv er ting du heller burde fokusere på. Ikke piller for å prestere bedre. Piller varer bare en kort tid, det andre varer for livet. Til slutt, det viktigste: husk at for hver pille du tar, er det noen som faktisk trenger de pillene som ikke får tatt dem.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2017 #6 Skrevet 15. februar 2017 39 minutter siden, GulSol skrev: Du blir skjelven av Ritalin også. Vurdert å få deg en liten sykemelding fra jobb? Nei vet du hva! Å påta seg for mye er IKKE sykemeldingsgrunn!! Anonymkode: ff10d...b7d 2
Gjest GulSol Skrevet 15. februar 2017 #7 Skrevet 15. februar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei vet du hva! Å påta seg for mye er IKKE sykemeldingsgrunn!! Anonymkode: ff10d...b7d For en liten uke, for å unngå utbrenthet og stress ser jeg ikke noe gale i det egentlig. Eventuelt snakke med arbeidsgiver og kanskje ta en ferieuke?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2017 #8 Skrevet 16. februar 2017 På 15. februar 2017 den 9.14, Silje Lien skrev: Modafinil skal ikke være avhengighetsskapende, i motsetning til ritalin. Men mange føler seg både sliten og utmattet av både modafinil og ritalin, selv om de kanskje presterer bedre. Hvorfor har samfunnet blitt slik at vi må prestere, prestere, prestere? Vi ender jo opp med at alle kommer til å gå på ritalin/modafinil til slutt, og det er IKKE et samfunn jeg synes at neste generasjon skal måtte forholde seg til. En annen ting er at dersom du går på de pillene og får 6-ere, så javel. Da får du aldri vite om det var pillene eller du som gjorde at du fikk 6-eren. Vær så snill og tenk igjennom hva du tenker på nå, en gang til. Kosthold, søvn, færre distraksjoner, øvemetoder osv er ting du heller burde fokusere på. Ikke piller for å prestere bedre. Piller varer bare en kort tid, det andre varer for livet. Til slutt, det viktigste: husk at for hver pille du tar, er det noen som faktisk trenger de pillene som ikke får tatt dem. Jeg får toppkarakterer til vanlig, høstsemesteret kan jeg vise til tre 6'ere og en 5'er. Men også en 3'er, rett og slett fordi jeg ikke hadde mer å gi. Jeg har fått ett inntrykk av at ritalin/modafinil kan hjelpe meg til å holde meg oppegående selvom jeg leser meg halvt i hjel. Jeg spiser godt, prøver å få tid til å trene. Men mest tid går på barna mine, jobb og skole. Det er ikke så mye mer å hente. Anonymkode: 081e7...484
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2017 #9 Skrevet 7. oktober 2017 Du riskierer faktisk barna dine. Når barnevernet dukker opp på døra så sitter du der alene med rusen din. Anonymkode: 6ea1e...210
sofie777 Skrevet 7. oktober 2017 #10 Skrevet 7. oktober 2017 Tråden er ryddet for forsøk på å bryte norsk lov sofie777, mod
sofie777 Skrevet 7. oktober 2017 #11 Skrevet 7. oktober 2017 Kropp og helse-forumet kan brukes til å dele erfaringer og å be om råd. Fordi innholdet i dette forumrommet skiller seg fra de andre forumrommene - ved at temaene som diskuteres kan ha innvirkning på liv og helse - har vi satt opp noen spesialregler, som gjelder som et tillegg til forumreglene.* Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege. sofie777, mod
Fremhevede innlegg