Gå til innhold

Skadde tenner av antidepressiva

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har tatt antidepressiva i 2,5 år for panikkangst, og er heldigvis på god vei med nedtrapping. De har nok hjulpet meg, men de har absolutt IKKE hjulpet tennene mine - tvert imot. Siden jeg har samboer som jeg også var sammen med før jeg begynte med medisinen, så vet jeg at jeg ikke gnisset tenner før en stund etter oppstart. Jeg har forsøkt med Botox i kjevemusklene og skinne om natten, men det tar kort tid før jeg får opparbeidet sterke kjevemuskler igjen, og sistnevnte tar jeg bare av meg i søvne. 

I tidligere år har jeg bare hatt 5 hull over tid (sikkert ille nok for noen), men etter jeg startet med medisinen har det eskalert noe voldsomt. Hadde hele 7 hull på én gang sist, enda jeg er påpasselig med godt tannstell. Dette er ekstremt frustrerende, fordi jeg kan ikke kutte ut medisinen på dagen og jeg ser at tennene er svært slitt. Har også fått en del tannstein. Kjenner en tydelig sprekk under den ene fortannen, og dette engster meg litt. Har ikke lyst til å ødelegge tennene mine! 

Jeg er en foreløpig fattig kommende student, så tannlegeregningene som vil komme tør jeg ikke å tenke på. Det jeg lurer på nå er om dette er noe jeg kan få dekt? Problemene jeg har står oppført som bivirkning av medisinen, men hadde aldri trodd jeg skulle bli så hardt rammet. Jeg har jo rett og slett ikke råd til å betale dette selv :trist:

Anonymkode: f93ba...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du får det dekket. 

Gikk på det selv om så en økning i hull. Tannlegen noterte ned at jeg hadde nedsatt spyttproduksjon så om det blir hull til neste år skulle jeg få det dekket hørtes det ut som. 

Anonymkode: 0e8bb...736

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt antidepressiva i 2,5 år for panikkangst, og er heldigvis på god vei med nedtrapping. De har nok hjulpet meg, men de har absolutt IKKE hjulpet tennene mine - tvert imot. Siden jeg har samboer som jeg også var sammen med før jeg begynte med medisinen, så vet jeg at jeg ikke gnisset tenner før en stund etter oppstart. Jeg har forsøkt med Botox i kjevemusklene og skinne om natten, men det tar kort tid før jeg får opparbeidet sterke kjevemuskler igjen, og sistnevnte tar jeg bare av meg i søvne. 

I tidligere år har jeg bare hatt 5 hull over tid (sikkert ille nok for noen), men etter jeg startet med medisinen har det eskalert noe voldsomt. Hadde hele 7 hull på én gang sist, enda jeg er påpasselig med godt tannstell. Dette er ekstremt frustrerende, fordi jeg kan ikke kutte ut medisinen på dagen og jeg ser at tennene er svært slitt. Har også fått en del tannstein. Kjenner en tydelig sprekk under den ene fortannen, og dette engster meg litt. Har ikke lyst til å ødelegge tennene mine! 

Jeg er en foreløpig fattig kommende student, så tannlegeregningene som vil komme tør jeg ikke å tenke på. Det jeg lurer på nå er om dette er noe jeg kan få dekt? Problemene jeg har står oppført som bivirkning av medisinen, men hadde aldri trodd jeg skulle bli så hardt rammet. Jeg har jo rett og slett ikke råd til å betale dette selv :trist:

Alt det du beskriver trenger ikke bare komme av medisinene. Tannstein er vanlig. Men man får mindre spyttproduksjon av antidepressive. Sprekker i tennene kommer av for hardt bitt eller gnissing. Det er jo ikke en bivirkning. Du kan få sugetabletter på apoteket som gjør at spyttproduksjonen ikke er så liten, de er reseptfrie.  Hvis tannlegen kan påvise at skadene kommer av medisin så kan tannlegen hjelpe deg med søknad til Helfo om dekning av større kostnader. Det er ikke gitt at man får det. 

Anonymkode: 68f9c...30a

Skrevet

Du burde også prøve sukkerfri tyggis mot tørr munn. Selv synes jeg det fungerer mye bedre enn sugetabletter fra apotek. 

Anonymkode: 8d9c1...5d0

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du økonomi til å la være å reparere tennene dine da? Blir ikke tennene reparert fortløpende så blir det jo ikke billigere akkurat å vente til tennene må byttes ut med kroner eller trekkes. Det dekkes heller ikke av andre enn deg selv, dersom du ikke vil være tannløs da? 

Tenner er nemlig eieren av tennene sitt eget ansvar med mindre man kommer inn under de stønadsordningene som alt finnes, og det gjør ikke du. 

Anonymkode: 383ae...e94

Skrevet

Nedsatt spyttproduksjon som bivirkning blir det vanligvis informert nøye om at både lege og tannlege, og på apotek. Det står også tydelig i pakningsvedlegget. Du må gjøre tiltak for å den til et normalt nivå - snakk med tannlege og lege.

Gnissingen kan det være helt tilfeldig at oppstod på akkurat dette tidspunktet.

Anonymkode: 36bbb...c36

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du må gjøre er følgende. Snakk med legen din om å få utskrevet på resept tannkrem med høyere fluor i. Den er dyr, men hjelper veldig. Deretter kjøper du munnskyllevann på apoteket med det høyeste fluoret i. Du kan bruke tannkremen en uke. Munnskyllevannet den neste osv. Ikke de vanlige munnskyllevannene de selger. Dette vil hjelpe stort. Hadde selv haugevis av hull før jeg begynte med dette pga medisiner. Så snakker du med tannlegen din og får dekket halvparten av tannlegeutgiftene dine neste gang.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du økonomi til å la være å reparere tennene dine da? Blir ikke tennene reparert fortløpende så blir det jo ikke billigere akkurat å vente til tennene må byttes ut med kroner eller trekkes. Det dekkes heller ikke av andre enn deg selv, dersom du ikke vil være tannløs da? 

Tenner er nemlig eieren av tennene sitt eget ansvar med mindre man kommer inn under de stønadsordningene som alt finnes, og det gjør ikke du. 

Dette er ikke sant. Går man på antidepressiva som setter ned spyttproduksjonen har en rett til å få dekket halvparten av utgiftene ved tannlegebesøk. Ikke uttal deg så skråsikkert når du ikke vet hva du snakker om.

Anonymkode: b4af9...30d

Skrevet

Her er Helfo sitt regelverk for refusjon av tannlegeutgifter. https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege#tilstand-10:-hyposalivasjon-(munntørrhet)

Legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet. Det å ta et legemiddel som potensielt kan gi munntørrhet, er imidlertid ikke god nok dokumentasjon for å få stønad etter denne bestemmelsen. 

Sitat fra reglene om munntørrhet. Altså er ikke dette tilstrekkelig til å få refusjon. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke sant. Går man på antidepressiva som setter ned spyttproduksjonen har en rett til å få dekket halvparten av utgiftene ved tannlegebesøk. Ikke uttal deg så skråsikkert når du ikke vet hva du snakker om.

Du får vise til hvor i reglene det står at ts med hennes preblematikk kan få delvis refusjon av sine tannlegeutgifter, grunnet nedsatt spyttproduksjon ved bruk av antidepresiva. 

Skrevet
På ‎15‎.‎02‎.‎2017 den 16.30, AnonymBruker skrev:

Her er Helfo sitt regelverk for refusjon av tannlegeutgifter. https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege#tilstand-10:-hyposalivasjon-(munntørrhet)

Legemidler er den vanligste årsaken til munntørrhet. Det å ta et legemiddel som potensielt kan gi munntørrhet, er imidlertid ikke god nok dokumentasjon for å få stønad etter denne bestemmelsen. 

Sitat fra reglene om munntørrhet. Altså er ikke dette tilstrekkelig til å få refusjon. 

Du får vise til hvor i reglene det står at ts med hennes preblematikk kan få delvis refusjon av sine tannlegeutgifter, grunnet nedsatt spyttproduksjon ved bruk av antidepresiva. 

Det er tannlegen som bestemmer om det er grunnlag for å søke etter om han mener det er nedsatt spyttproduskjon i munnen eller ikke. Så det er ikke medisinen i seg selv, men tannlegen som vurderer spyttprodusjonen, og når hun eller han vurderer det til å være nedsatt spyttprodusjon pgs medisiner, er det mer eller mindre i boks. Da søkes det og går igjennom, i følge min tannlege.

Skrevet
På 15. februar 2017 den 1.48, AnonymBruker skrev:

Du har 7 tenner med myk emalje (noe som er helt normalt og som mange har), eller 7 tenner med så myk emalje at det ikke er sjanse for tilbakegang?

Jeg blir så forvirra når folk starter snakke om hull. :klo: Få tannlegen din til å spesifisere hva som er hva for deg. Du trenger jo ikke fikse annet enn det som er krise - resten kan fint fikse seg selv og er derfor bare tull og bortkasta penger å begynne å rote med. Tannstein er også et ikke-problem om den ikke kiler seg mellom tenner og gjør vondt. 

Sånn i forhold til gnissing: gå tilbake og krev alternativ fix. Av og til må en bare være brysom og kreve til en får. 

Anonymkode: 3327b...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...