Gjest Purple Skrevet 14. februar 2017 #1 Skrevet 14. februar 2017 (endret) Noen som kan fortelle ulemper og fordeler med dette? Jeg har blitt tilbud en stilling 60% natt, men er usikker. Leser mye om dårlig erfaring og at det sliter på kropp og psyke. Hvordan merker dere det på kroppen feks, og hvordan merker dere det på psyken? Endret 14. februar 2017 av Purple
boblevann Skrevet 14. februar 2017 #2 Skrevet 14. februar 2017 Det er veldig varierende. Noen ønsker kun å jobbe natt og trives veldig godt med det, mens andre går helt i bakken og tåler det aldeles ikke. Jeg for min del elsker nattevakt, mye bedre lønn og mye mer fri. Men jeg trives med lite/oppstykket søvn da. Trenger du 8-9 timer søvn sammenhengende er nattevakt en dårlig ide. Da vil du jo aldri ha fri sammen med andre - men sove mens andre jobber og jobbe mens andre sover. Klarer du å sove til 11-12 for så å legge deg litt igjen før vakten er det ingen problem. Dette må du nesten bare teste å finne ut om det passer for deg. Funker det, er det gull. 100 % stilling som nattevakt er mye færre vakter enn dagvakt. 60 % på natt er vel ikke mange netter i uken? 3
Gjest Purple Skrevet 14. februar 2017 #3 Skrevet 14. februar 2017 45 minutter siden, boblevann skrev: Det er veldig varierende. Noen ønsker kun å jobbe natt og trives veldig godt med det, mens andre går helt i bakken og tåler det aldeles ikke. Jeg for min del elsker nattevakt, mye bedre lønn og mye mer fri. Men jeg trives med lite/oppstykket søvn da. Trenger du 8-9 timer søvn sammenhengende er nattevakt en dårlig ide. Da vil du jo aldri ha fri sammen med andre - men sove mens andre jobber og jobbe mens andre sover. Klarer du å sove til 11-12 for så å legge deg litt igjen før vakten er det ingen problem. Dette må du nesten bare teste å finne ut om det passer for deg. Funker det, er det gull. 100 % stilling som nattevakt er mye færre vakter enn dagvakt. 60 % på natt er vel ikke mange netter i uken? Det er turnus med 4 netter første uke, 3 netter andre uke og fri tredje uken. Det er kanskje verdt eg forsøk😊 Forstår det er veldig individuelt og ingen kan si hvordan jeg reagerer selvsagt men alltid greit med litt erfaringer og innspill.
boblevann Skrevet 14. februar 2017 #4 Skrevet 14. februar 2017 1 minutt siden, Purple skrev: Det er turnus med 4 netter første uke, 3 netter andre uke og fri tredje uken. Det er kanskje verdt eg forsøk😊 Forstår det er veldig individuelt og ingen kan si hvordan jeg reagerer selvsagt men alltid greit med litt erfaringer og innspill. Vel, min erfaring er utelukkende positiv Men vet veldig godt at det er individuelt. den turnusen høres veldig grei ut da, du får jo en hel uke ''ferie'' for å hente deg inn igjen. Hvis du prøver å holde døgnet snudd de dagene du har fri i første og andre uke - før langfri - går det nok bedre enn om du snur tilbake for hver fridag. Altså vær lenge oppe om natten de dagene du ikke er på jobb også. Tror det er lettere for kroppen. Mener å ha lest noe forskning en gang på at ren nattevakt er mye lettere/bedre for kroppen enn tredelt turnus med dag, kveld og natt. Hvis det stemmer, gir jo teorien min om å holde døgnet snudd, mening. Det er absolutt verdt et forsøk. Det kan jo hende du er som meg og elsker nattevakt! Da er det jo en veldig grei jobb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #5 Skrevet 14. februar 2017 Man vet ikke før man har prøvd. For mannen var det en perfekt ordning i mange år. Han fikk riktignok ofte duppe av litt innimellom på jobb (lege). Han trengte lite søvn, og hadde et godt sovehjerte - kunne sove fem minutter hvor som helst og når som hels og på den måten hente inn søvn. Han var ikke stuptrøtt og ødelagt dagen etterpå, selv uten søvn. Han fikk trent, handlet, vasket hus og gjort klar middag. Alltid godt å ha fri når det er dagslys i et land som Norge, og godt å kunne få unna gjøremål når folk flest er på jobb. En av ulempene var selvfølgelig at vi hadde veldig ulike hverdager, ofte dro han på jobb når jeg kom hjem, så familievennlig er det ikke. Men ok så lenge man ikke har barn og liker litt alenetid. Men med alderen begynte han å kjenne at det ble tungt. En nattevakt hang igjen i 2-3 dager, og kostet mer enn det var verdt rent fysisk og mentalt. Heldigvis løste det seg med overlegestilling og bakvakter omtrent samtidig. Anonymkode: b7123...3ef
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #6 Skrevet 14. februar 2017 Jeg har fått fritak fra mine nattevakter på jobb. Synes det er forferdelig! Blir kvalm, skjelven, løs i magen, nervøs, hodepine. Gråter lett i nattevaktsperiodene. Men vet at mange trives med det😊 Prøv og se! Anonymkode: f6233...5ed
maya86 Skrevet 14. februar 2017 #7 Skrevet 14. februar 2017 Jeg elsker å jobbe nattevakter. Kan sove hvor som helst og når som helst, så nok søvn er aldri et problem. Kan også fint gå fra dagvakt til nattvakt til kveldsvakt og bytte rundt. Det må bare prøves for å finne ut om det er noe for deg
_popcorn_ Skrevet 14. februar 2017 #8 Skrevet 14. februar 2017 1 time siden, boblevann skrev: Det er veldig varierende. Noen ønsker kun å jobbe natt og trives veldig godt med det, mens andre går helt i bakken og tåler det aldeles ikke. Jeg for min del elsker nattevakt, mye bedre lønn og mye mer fri. Men jeg trives med lite/oppstykket søvn da. Trenger du 8-9 timer søvn sammenhengende er nattevakt en dårlig ide. Da vil du jo aldri ha fri sammen med andre - men sove mens andre jobber og jobbe mens andre sover. Klarer du å sove til 11-12 for så å legge deg litt igjen før vakten er det ingen problem. Dette må du nesten bare teste å finne ut om det passer for deg. Funker det, er det gull. 100 % stilling som nattevakt er mye færre vakter enn dagvakt. 60 % på natt er vel ikke mange netter i uken? om man sover når andre jobber, og jobber når andre sover, er det ikke da gitt at man har fri når andre har fri? Jeg jobbet natt i halvannet år, og elsket det. Sluttet fordi jeg flyttet, Jeg jobbet annenhver uke natt, og jeg likte det at jeg følte jeg hadde mye mer fritid, og mye mer mulighet til å være med venner enn hva jeg har i en 7-15 jobb for eksempel.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2017 #9 Skrevet 14. februar 2017 Det kommer veldig an på alder, er du 20 tåler du skiftende døgnrytme bedre enn når du er 50. Også kommer det an på om du har barn, som tross alt har sine rutiner. Da får du ikke sovet ut etc. Ung og uten barn? Go for it!! Anonymkode: 10125...460
applestories Skrevet 14. februar 2017 #10 Skrevet 14. februar 2017 3 minutter siden, _popcorn_ skrev: om man sover når andre jobber, og jobber når andre sover, er det ikke da gitt at man har fri når andre har fri? Jeg jobbet natt i halvannet år, og elsket det. Sluttet fordi jeg flyttet, Jeg jobbet annenhver uke natt, og jeg likte det at jeg følte jeg hadde mye mer fritid, og mye mer mulighet til å være med venner enn hva jeg har i en 7-15 jobb for eksempel. Tenkte å kommentere det samme, men jeg har ingen erfaring med nattevakter selv. Men har hatt jobb der jeg startet veldig tidlig og var ferdig tidlig - følte også at jeg hadde mye mer fritid da. Men jobbe natt, så komme hjem og legge seg? Jeg hadde nok fint kunne sovnet, men hadde også følt at jeg kastet bort dagslyset, og dermed holdt meg våken. Det føles liksom helt feil for hjernen sove når det er dagslys, selv om kroppen ikke har noe problem med det.
lalaB Skrevet 14. februar 2017 #11 Skrevet 14. februar 2017 Det fungerte ikke for meg. Men jeg hadde en skiftjobb, med både dag-, kvelds- og nattevakter. Så når jeg hele tiden måtte snu døgnrytmen min for hver uke, så ble nattevaktene veldig tunge. Jeg fungerte ikke i det hele tatt på natten. Hadde kanskje vært annerledes om jeg hadde hatt fast døgnrytme i nattevaktsmodus. Men som flere nevner er det veldig individuelt, så hadde jeg vært deg ville jeg ha prøvd det, og heller sagt opp hvis jeg ikke taklet det.
boblevann Skrevet 14. februar 2017 #12 Skrevet 14. februar 2017 39 minutter siden, _popcorn_ skrev: om man sover når andre jobber, og jobber når andre sover, er det ikke da gitt at man har fri når andre har fri? Jeg jobbet natt i halvannet år, og elsket det. Sluttet fordi jeg flyttet, Jeg jobbet annenhver uke natt, og jeg likte det at jeg følte jeg hadde mye mer fritid, og mye mer mulighet til å være med venner enn hva jeg har i en 7-15 jobb for eksempel. Vel, jeg ser at jeg ordla meg litt feil. Når jeg jobber natt, sover jeg til 11-12 om dagen. Så er jeg våken til rundt 19 før jeg legger meg et par timer før jobb. Da har jeg jo fri hele dagen Men jeg har hørt om folk som måå sove til 18-19 etter en nattevakt, og da er det bare et par timer til neste vakt = ingen fri. Det var det jeg mente. Om man må sove så fryktelig lenge, blir nattevakt tungt, for da ser man jo nesten aldri andre mennesker (unntatt kollegaer om man er flere på natt). Klarer man seg med slik jeg gjør det, eller å sove til 15 f.eks. har man jo hele ettermiddagen fri og får en annen hverdag enn førstnevnte eksempel. Var det jeg mente
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå