Gå til innhold

Bade med microporetape?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde en operasjon for to måneder siden, og taper fortsatt arret med micropore. Jeg skal begynne å svømme igjen, og lurer på om jeg bør skifte tapen etter bading i klorvann, selv om tapen ikke har suttet mer enn noen dager? Bør man kanskje bade uten tape? Innbiller meg at jeg kommer til å føle at arret er mer sikret med tape, og at arret blir mindre synlig. 

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: 7eae0...a40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svømmehallenes regler sier at det ikke er tillatt å bade med plaster. 

En annen sak er at å tape arr etter operasjoner er omstridt. De fleste kirurger anbefaler ikke langvarig taping av arr. Det du i beste fall oppnår er å utvikle reaksjon på tapen. Noe som medfører problemer senere dersom du får behov for tape/plaster. 

Anonymkode: 066d1...ac2

Skrevet

Sjekket reglene i svømmehallen nå, der står ingenting om plaster. Nå var det nettopp kirurgen min som anbefalte meg å bruke tape, siden arret ligger i et område som bøyes og strekkes en del. Så tror jeg fortsetter med det. Har brukt tape i opptill et halvt år på området med mye bevegelse tidligere, og det har gått veldig fint. 

Andre som har brukt tape i svømmehall?

Skrevet

I alle offentlige svømmehallers reglement oppslått i hallene står det klart at plaster/tape ikke er tillatt av hygeniske årsaker. 

Anonymkode: 066d1...ac2

Skrevet

Spurte på svømmehallen idag. Tape var ingen problem😃, og det stod heller ikke noe om det på oppslag i hallen. Men skjønner jo at de ikke vil ha en der om en har sår. 

Skrevet

Tape etter 2 mnd? Hvorfor det?

Anonymkode: 9c669...b67

Skrevet

Har også brukt tape i tre måneder pga operasjon. Etter anbefaling fra legen. Hår helt fint. Lykke til! :)

Skrevet

Syns også det hørtes rart ut å tape et arr i 2 mnd.  Hvorfor det?

Skrevet

Kan du ikke svømme litt i badekaret hjemmet? Så slipper andre svømmehallsbrukere utsettes for sykehusbakterier.

(en spøk, men litt alvor i det da, mtp at gjenstander( tape/plaster osv) er bakteriebomber)

• Liker 2
Skrevet

Legger på ny tape når jeg går inn i svømmehallen. Så mye forurenser jeg vel ikke? Det er jo ikke den samme tapen som sitter hele tiden, den skiftes jo når den blir skitten eller begynner å løsne i kantene😛. Og, hvis det ikke skulle være lov med tape, hvorfor får man da bade med tampong?

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legger på ny tape når jeg går inn i svømmehallen. Så mye forurenser jeg vel ikke? Det er jo ikke den samme tapen som sitter hele tiden, den skiftes jo når den blir skitten eller begynner å løsne i kantene😛. Og, hvis det ikke skulle være lov med tape, hvorfor får man da bade med tampong?

Bare av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hva slags operasjonsår som krever tape i 9 uker?

Skrevet

Mitt! Neida...

Fjernet en del hud i operasjonen, og med tanke på at huden er stram og plasseringen, så anbefalte legen å tape minst 3 mnd. Er mye bevegelse der, og det er lett å utvikle brede og klumpete arr akkurat der. Men nå ser det ut at arret bare blir en tynn strek😃. Er glad for det, arret hadde nok sprukket opp flere ganger om jeg ikke hadde tapet.

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tamponger sitter inni skjeden. Mao den ligger ikke å flyter i vannet eller kommer i kontakt med badevannet.

kan du ikke bare fjerne tapen når du svømmer? Du svømmer vel ikke hele døgnet?

Endret av Joia
Skrevet

Vil virkelig ikke at arret skal sprekke, så fortsetter nok en stund til med tape. Hvorfor er det uhygienisk å bruke tape?

Skrevet
41 minutter siden, Boomonster skrev:

Bare av ren nysgjerrighet så lurer jeg på hva slags operasjonsår som krever tape i 9 uker?

Helt vanlig ved plastiske operasjoner å tape i minst 3 mnd, anbefalt opp til 6 mnd.

Gjest Vil ikke
Skrevet

Jeg brukte plaster i over 6 mnd. Dette fordi arret var på halsen og skulle skjermes for sol og mekanisk påvirkning. Dette ble anbefalt.  Har ett fint arr i dag som er lite synlig.

Gjest Sugemerke
Skrevet (endret)

Jeg svømmer med tape og bytter den etterpå. Operert for tre måneder siden og skal teipe i tre måneder til. Vil ikke føne den etter bssseng, mye dritt i det vannet, så da bytter jeg den uavhengig av hvor gammrel den er. Vanligvis sitter den til den løsner selv.

Endret av Sugemerke
Gjest Sugemerke
Skrevet
2 timer siden, Joia skrev:

Kan du ikke svømme litt i badekaret hjemmet? Så slipper andre svømmehallsbrukere utsettes for sykehusbakterier.

(en spøk, men litt alvor i det da, mtp at gjenstander( tape/plaster osv) er bakteriebomber)

Dette er en ren tape på et grodd arr. Ikke en gammel bandasje på et åpent sår. Det er ingen sykehusbakterier å finne lengre for å si det sånn.

Det er nok andre bakterier du bør bekymre deg mer over i bassenget.

Gjest Lilli My
Skrevet

En rein teip er jo ikke mer uhygienisk enn bar hud.

Ville også brukt teip, og byttet etter ferdig økt. 

Skrevet
På 15.2.2017 den 20.09, Vil ikke skrev:

Jeg brukte plaster i over 6 mnd. Dette fordi arret var på halsen og skulle skjermes for sol og mekanisk påvirkning. Dette ble anbefalt.  Har ett fint arr i dag som er lite synlig.

Mitt var også på halsen, har gjennomført operasjonen tre ganger og hadde tape på to-tre måneder hver gang. Ble veldig fint arr av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...