Gå til innhold

Noen tannleger her??

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et hull i en tann, og har flere ganger fått bekreftet dette av tannlegen. Likevel vil han ikke borre og fylle de, og fastholder at så lenge jeg pusser tennene, bruker tanntråd og skyller munnen så holder dette hullene i sjakk. Hvorfor pokker tar han ikke og fyller hullene og blir ferdig med det? De går jo ikke bort av seg selv.  Blir så luta lei av hele greien! 

Anonymkode: 9dfc6...c03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til en annen tannlege da?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Violetta skrev:

Gå til en annen tannlege da?

Denne tannlegen er den nærmeste og jeg bor på et veldig lite sted. Men tanken har selvfølgelig streifet meg. Lurer mer på hvorfor, om dette er en tanke som går igjen hos flere tannleger eller om det kun er min det er noe galt med. 

Skrevet

Hvis hullet er veldig lite tror jeg dette er normal praksis. Er det lite, kan det gjøre mer skade å borre istedenfor å bedre det. Jeg er ikke tannlege selv, men har vært i samme situasjon som deg og da fikk jeg beskjed om dette av tannlegen (med mindre vi har vært hos samme, da :P )

Anonymkode: 61aa8...e44

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis hullet er veldig lite tror jeg dette er normal praksis. Er det lite, kan det gjøre mer skade å borre istedenfor å bedre det. Jeg er ikke tannlege selv, men har vært i samme situasjon som deg og da fikk jeg beskjed om dette av tannlegen (med mindre vi har vært hos samme, da :P )

Anonymkode: 61aa8...e44

Ja kanskje det! Hvilken by var din i? Frustrerende er det likevel, når det iser når jeg tygger på harde ting og tannlegen fortsatt vil vente. Redd for at det utvikler seg til mer alvorlig hull, som blir dyrere og mer smertefullt., Og om det er slik du nevner det så kunne jo tannlegen gjort meg en tjeneste og forklart hvorfor han ikke vil fylle det. Så hadde jeg forstått det bedre, isteden for: nei vi gjør ikke det nå, bare la det gå. 

TS

Gjest MrGreen
Skrevet

Her tar tannlegene å fyller hullet med en gang. Hull kan fort vokse. Du må forlange at han fyller det. Ikke noe man skal vente med.

Skrevet

Kan hende han mener BEGYNNENDE hull? Det er ikke noe man fyller, men holder i sjakk. 

Anonymkode: 26423...940

• Liker 2
Skrevet

Det finnes ulike grader av hull/karies. I Norge er det fra grad 1-5 (oftest) grad 1 og 2 er karies som ikke går gjennom emaljen ( den sterkeste delen av tanna). Disse kaller man ofte for begynnende hull, og de borrer man ikke i. Hvis man skal fikse disse hullene er man nödt til å borre gjennom emaljen og da skader man tannen mer en man fikser den. Derfor er det bedre at hullet får "stoppe" å utvikle seg, dette ved hjelp av fluor og gode kostvanor og god munhygiene. 

Mange tannleger nevner ikke alltid at pasientene har dette. Og det kan jeg vel forstå for det er jo forvirrende at man ikke skal reparere tanna. 

Grad 3 og oppover er hull/karies som er gjennom emaljen og da må hullet repareres. 

Det er nesten alltid bedre å ha en hel egen tann med begynnende hull, enn å ha en tann med fylling.

Håper det gjör det litt klarere har ikke tid til å skrive så mye nå ;)

• Liker 3
Skrevet

helt vanlig! 

Hull graderes fra 1-5, grad 1 og 2 fylles ikke! De er u emalje, det ytterste laget, og emaljen har den evnen at den kan remineralisere seg ved godt renhold og tilskudd av fluor. Små begynnende hull kan du holde i sjakk med tannpuss, tanntråd og fluorskyll! Da kan de stå sånn i maaange år. MYE bedre enn å få lagt fylling! Dette er helt vanlig praksis, men synd tannlegen din ikke forklarer deg det så du forstår...

Anonymkode: e3668...6d0

Skrevet

Helsepersonell har ikke lov å oppgi at de er helsepersonell på kropp og helse. Derfor hjelper det litenå etterspørre tannleger.

Anonymkode: 01af9...ac7

Skrevet

Takk til dere som har svart! Roligere allerede. Om bare han hadde sagt litt om hvorfor hadde det hjulpet mye! Nevnt det med grader av hull og at det er bedre å vente, at selv om han sier de er hull som må fylles- at de ikke er kritiske, og jeg ikke går rundt med noe som jobber seg mot rotfylling.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...