Gå til innhold

Arkivvitenskap - noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg står ved et veiskille i livet, der jeg av ulike årsaker ikke lenger kan jobbe med det jeg har mastergrad innen. Av den grunn har jeg planer om å omskolere meg, og arbeid innenfor arkiv, dokumentsenter eller liknende er noe som trolig vil passe godt for meg. Jeg ser at Høgskolen i Oslo og Akershus har et 60 st.p. studium i arkivvitenskap, som kan tas som deltid over to år. Er det noen her som har tatt dette studiet? Eller kjenner noen som har tatt det? Hvordan var arbeidsmengden? Vanskelighetsgrad? Studiemiljø? Arbeidsformer? Kvalitet på forelesere? Var det mulig å få seg relevant jobb på bakgrunn av dette? Hadde du i så fall relevant jobb eller erfaring på forhånd? 
All info er interessant!! 

Anonymkode: bae45...26c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du master i?

Anonymkode: 117d7...702

Skrevet

Mitt inntrykk er at det ofte ikke er lett å skaffe seg en relevant stilling med "kun" et årsstudium. Mange ønsker litt mer faglig tyngde som en bachelor eller mastergrad. Nå vet jeg ikke hvordan dette er akkurat innenfor arkivbransjen altså, men det er sikkert lurt i å ta det i betraktning ;)

Hvordan er det med den mastergraden du allerede har, gir den deg mer faglig tyngde som er relevant for området du ønsker å omskolere deg til? Isåfall har du kanskje et fortrinn, og det er mer relevant. 

Anonymkode: e023d...ddb

Skrevet

Med unntak av et par av spørsmålene mine, som går på om det er mulig å få jobb, er fagområdet for masteren min uvedkommende for det jeg spør etter. Jeg kan si så mye som at mastergraden og tidligere yrkeserfaring har litt relevans i forhold til arkiv. Sånn sett blir årsstudiet en faglig forsterkning for å kvalifisere meg til litt andre oppgaver enn i dag. Men merk altså at jeg ikke spør «synes du at jeg skal studere arkivvitenskap?» eller «hva synes du om min fagkrets?» eller «hva burde jeg jobbe med?». Jeg spør altså om følgende:
1. Er det noen her som har tatt dette studiet?
2. Eller kjenner noen som har tatt det?
3. Hvordan var arbeidsmengden?
4. Vanskelighetsgrad?
5. Studiemiljø?
6. Arbeidsformer? (altså på studiet: kollokvier? gruppeinnleveringer? selvstendige oppgaver? individuell vurdering? osv osv)
7. Kvalitet på forelesere? 
8. Var det mulig å få seg relevant jobb på bakgrunn av dette?
9. Hadde du i så fall relevant jobb eller erfaring på forhånd? 

Håper noen har svar på det jeg faktisk spør etter! 

Skrevet

Jeg dytter denne opp igjen, jeg. Hvis noen har svar på noe av det jeg spør om, så er jeg takknemlig for det! 

Skrevet
På 13.2.2017 den 14.40, AnonymBruker skrev:

Jeg står ved et veiskille i livet, der jeg av ulike årsaker ikke lenger kan jobbe med det jeg har mastergrad innen. Av den grunn har jeg planer om å omskolere meg, og arbeid innenfor arkiv, dokumentsenter eller liknende er noe som trolig vil passe godt for meg. Jeg ser at Høgskolen i Oslo og Akershus har et 60 st.p. studium i arkivvitenskap, som kan tas som deltid over to år. Er det noen her som har tatt dette studiet? Eller kjenner noen som har tatt det? Hvordan var arbeidsmengden? Vanskelighetsgrad? Studiemiljø? Arbeidsformer? Kvalitet på forelesere? Var det mulig å få seg relevant jobb på bakgrunn av dette? Hadde du i så fall relevant jobb eller erfaring på forhånd? 
All info er interessant!! 

Det ut som et yrke som er i ferd med å dø ut. Slike funksjoner er automatisert bort for mange år siden i privat sektor, og står nok lagelig til for hogg i det offentlige også. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakket med en ukjent mann på høyskolen som studerer det nå nylig. Møtte han på skrivekurs. Det eneste jeg kan fortelle av det du lurte på er at han allerede har en relevant jobb. 

Anonymkode: a8f5a...2a7

Skrevet
15 timer siden, prt90 skrev:

Det ut som et yrke som er i ferd med å dø ut. Slike funksjoner er automatisert bort for mange år siden i privat sektor, og står nok lagelig til for hogg i det offentlige også. 

Tusen takk for et fantastisk godt svar på akkurat det jeg (ikke) spurte om! 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for et fantastisk godt svar på akkurat det jeg (ikke) spurte om! 

Med et sånt svar....Skjønner du hvorfor ingen gidder å svare deg? 

Anonymkode: 7fe5e...199

• Liker 8
  • 5 måneder senere...
Skrevet
På 14.2.2017 den 19.00, prt90 skrev:

Tja, er det egentlig det? I vårt informasjonssamfunn, er det stort behov for personer som kan systematisere den overveldendende strømmen av informasjon og skille viktig info fra mindre viktig. Det er vurderinger en datamaskin ikke klarer å gjøre. Arkivvitenskap handler om litt høyere funksjoner enn å bare sortere dokumenter alfabetisk og statistisk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg tok arkiv årsenhet på UiO i 2010, og fikk fortalt at det var mangel på arkivarer så vi ville få jobb med én gang! Jeg søkte 50+ jobber før jeg gikk tilbake og tok en master i et annet fag. Man får IKKE JOBB uten erfaring, og erfaring får man ikke uten jobb. Som nyutdannet arkivar må du kjenne noen i så fall. Hvis ikke så får du ingenting. Jeg tok arkiv- og dokumentbehandlingkurset via NAV fordi der fikk jeg erfaring i å bruke Public360, som nesten alle jobber KREVER at du har kjennskap til. Du må også kunne alle lovene og alt om NOARK5. Greit om man har ekstra juridiske emner i tillegg og. Jeg fikk en praksisplass der jeg arbeider opp erfaring. Har merket at mange nyutdannede ringer eller mailer om å få jobbe som praktikant, men jeg har nå da den plassen. Heldig sånn sett. Poenget er at det var utrolig vanskelig å få jobb i 2010, og det er nesten umulig nå. På mitt kull var vi 30 stk. 2 stk som allerede jobbet som arkivarer. TO fikk jobb etterpå. De fire er de eneste som etter så lang tid jobber som arkivarer. 

Er man heller ikke i jobb når man søker jobb, så stiller man underst i jobbsøkerbunken. 

Anonymkode: ebd48...7e6

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg tok arkiv årsenhet på UiO i 2010, og fikk fortalt at det var mangel på arkivarer så vi ville få jobb med én gang! Jeg søkte 50+ jobber før jeg gikk tilbake og tok en master i et annet fag. Man får IKKE JOBB uten erfaring, og erfaring får man ikke uten jobb. Som nyutdannet arkivar må du kjenne noen i så fall. Hvis ikke så får du ingenting. Jeg tok arkiv- og dokumentbehandlingkurset via NAV fordi der fikk jeg erfaring i å bruke Public360, som nesten alle jobber KREVER at du har kjennskap til. Du må også kunne alle lovene og alt om NOARK5. Greit om man har ekstra juridiske emner i tillegg og. Jeg fikk en praksisplass der jeg arbeider opp erfaring. Har merket at mange nyutdannede ringer eller mailer om å få jobbe som praktikant, men jeg har nå da den plassen. Heldig sånn sett. Poenget er at det var utrolig vanskelig å få jobb i 2010, og det er nesten umulig nå. På mitt kull var vi 30 stk. 2 stk som allerede jobbet som arkivarer. TO fikk jobb etterpå. De fire er de eneste som etter så lang tid jobber som arkivarer. 

Er man heller ikke i jobb når man søker jobb, så stiller man underst i jobbsøkerbunken. 

Ja, men søkte du bare jobber i Oslo? Jeg vet ikke om det gjelder arkivarer, men jobbmarkedet er gjerne litt bedre om man er villig til å flytte på seg.

Du tok årsstudium? Var studiet via NAV også?  Er det ikke trolig at bachelor i arkivvitenskap kan gi flere muligheter?

Får du lønn som praktikant? Selvsagt er erfaring viktig. Nesten like viktig som utdanning virker det som. Vanskelig dilemma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, straamann skrev:

Ja, men søkte du bare jobber i Oslo? Jeg vet ikke om det gjelder arkivarer, men jobbmarkedet er gjerne litt bedre om man er villig til å flytte på seg.

Du tok årsstudium? Var studiet via NAV også?  Er det ikke trolig at bachelor i arkivvitenskap kan gi flere muligheter?

Får du lønn som praktikant? Selvsagt er erfaring viktig. Nesten like viktig som utdanning virker det som. Vanskelig dilemma.

Søkte hovedsakelig Oslo og Akershus, men man må faktisk ta inn over seg at som nyutdannet så får man ikke jobb som arkivleder eller førstekonsulent, kun arkivmedarbeider eller enda lavere. 

Studiet årsenheten var ikke via NAV, det andre kurset var via. To ukers praksis på Riksarkivet (for min del) var ikke nok til å si at man kunne noe om arkiv. Dessuten er Riksarkivet et depot, og ikke "vanlig" arkiv, derfor noe dumt å ta praksis der men på den andre siden så er det utrolig attraktivt å få jobb der så å ha litt praksis var helt greit. Sorry digresjon. Jeg visste da ikke at det var mulig å ta en BA i det. Har for øvrig to BA's og to MA's så trenger egentlig ikke enda mer. :sjokkbla: 

I NAV får man lønn på 365kr pr dag. Og det høy sats! Det er jo ingenting sammenlignet med vanlig lønn, jeg arbeider jo gratis for de jeg jobber hos, men erfaringen er viktig. Ønsket er jo stort å kunne få ordentlig jobb da så klart :sukk:

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søkte hovedsakelig Oslo og Akershus, men man må faktisk ta inn over seg at som nyutdannet så får man ikke jobb som arkivleder eller førstekonsulent, kun arkivmedarbeider eller enda lavere. 

Studiet årsenheten var ikke via NAV, det andre kurset var via. To ukers praksis på Riksarkivet (for min del) var ikke nok til å si at man kunne noe om arkiv. Dessuten er Riksarkivet et depot, og ikke "vanlig" arkiv, derfor noe dumt å ta praksis der men på den andre siden så er det utrolig attraktivt å få jobb der så å ha litt praksis var helt greit. Sorry digresjon. Jeg visste da ikke at det var mulig å ta en BA i det. Har for øvrig to BA's og to MA's så trenger egentlig ikke enda mer. :sjokkbla: 

I NAV får man lønn på 365kr pr dag. Og det høy sats! Det er jo ingenting sammenlignet med vanlig lønn, jeg arbeider jo gratis for de jeg jobber hos, men erfaringen er viktig. Ønsket er jo stort å kunne få ordentlig jobb da så klart :sukk:

Man kan ikke begynne på toppen, det sier seg selv.

Du har to BA og to MA men får ikke jobb? :klo: Har du obskure utdanninger, elendige karakterer eller har du utannet deg til noe annet som du ikke vil eller kan jobbe med? Eller er du en vemmelig person?

Høres rart ut at du med din utdanning satser på en jobb som arkivar i Oslo med bakgrunn i et årskurs.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, straamann skrev:

Man kan ikke begynne på toppen, det sier seg selv.

Du har to BA og to MA men får ikke jobb? :klo: Har du obskure utdanninger, elendige karakterer eller har du utannet deg til noe annet som du ikke vil eller kan jobbe med? Eller er du en vemmelig person?

Høres rart ut at du med din utdanning satser på en jobb som arkivar i Oslo med bakgrunn i et årskurs.

Nei, jeg får ikke jobb. Jeg har også søkt andre jobber, men jeg får ingen. Jeg har karaktersnitt mellom C og B innen samfunnsfaglige, juridiske og humanistiske emner. Har aldri hørt jeg er vemmelig, heller det motsatte. 

Ja, vel, men det er innen det som er nærmest muligheten å få jobb i. En arkivar som jobber på stedet jeg gjør har ingen utdanning innen arkivyrket og stiller lavere enn meg der men har erfaringen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg får ikke jobb. Jeg har også søkt andre jobber, men jeg får ingen. Jeg har karaktersnitt mellom C og B innen samfunnsfaglige, juridiske og humanistiske emner. Har aldri hørt jeg er vemmelig, heller det motsatte. 

Ja, vel, men det er innen det som er nærmest muligheten å få jobb i. En arkivar som jobber på stedet jeg gjør har ingen utdanning innen arkivyrket og stiller lavere enn meg der men har erfaringen. 

Hm, ja så du har en rekke fag som ikke er knyttet til en bestemt profesjon? Da kan det jo være vanskeligere å få relevant jobb dersom man mangler erfaring.

Noen som vet om bachelor i bibliotek og informasjonsvitenskap er "enkelte" å få jobb med?

Er jo noen ledige stillinger, f.eks:

https://tjenester.nav.no/stillinger/stilling?p=30&rpp=100&rv=al&sort=akt&ID=9607277

Hva er egentlig forkjell på bachelor i arkivvitenskap og arkivakademiet:

http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/EVU/node_5072/Arkivakademiet

Endret av straamann
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, straamann skrev:

Hva er egentlig forkjell på bachelor i arkivvitenskap og arkivakademiet:

http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/SAM/EVU/node_5072/Arkivakademiet

Arkivakademiet er 30 studiepoeng, bacheloren i arkivvitenskap er på 180. 
Arkivakademiet er rett og slett et halvt årsstudium på deltid over et år. HIOA har årsstudium i arkivvitenskap fordelt over to år på deltid, også. Forskjellen mellom Arkivakademiet og årsstudiet er at man må betale for å ta Arkivakademiet, mens årsstudiet er gratis, og man lærer dobbelt så mye. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arkivakademiet er 30 studiepoeng, bacheloren i arkivvitenskap er på 180. 
Arkivakademiet er rett og slett et halvt årsstudium på deltid over et år. HIOA har årsstudium i arkivvitenskap fordelt over to år på deltid, også. Forskjellen mellom Arkivakademiet og årsstudiet er at man må betale for å ta Arkivakademiet, mens årsstudiet er gratis, og man lærer dobbelt så mye. 

Ok, men i forhold til jobbrelevans. Kan man søke på de samme stillingene med årskurs og med bachelor? 

Det må da være litt flere muligheter med en bachelor, særlig dersom man er villig til andre byer enn Oslo?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, straamann skrev:

Hm, ja så du har en rekke fag som ikke er knyttet til en bestemt profesjon? Da kan det jo være vanskeligere å få relevant jobb dersom man mangler erfaring.

Vel, jeg ble fortalt at med min sammensetning av fag hadde jeg større sjanse til å finne jobber sammenlignet med dem som kun hadde en bestemt type fag, fordi jeg kunne brukes til flere forskjellige ting. Men jeg synes at arkiv er mest av interesse da 😌

Da jeg tok arkiv årsenhet var det mange som sa at Arkivakademiet lå høyere enn et årsstudium eller en BA (blant annet fordi man betaler relativt mye) og at kunne man skilte med det, så kom man foran andre søkere (selv de med en BA.) 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, straamann skrev:

Ok, men i forhold til jobbrelevans. Kan man søke på de samme stillingene med årskurs og med bachelor? 

Det må da være litt flere muligheter med en bachelor, særlig dersom man er villig til andre byer enn Oslo?

Man kan søke på samme stillinger ja. Arkiv er arkiv. Har man en MA innen kultur og så trumfer det en BA uansett. 😌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...