AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #1 Skrevet 13. februar 2017 Har etter noen års tenking bestemt meg for å operere inn bryst implantat. Brystene mine mistet alt innholdet etter svangerskapet og det er bare løs hud som henger. Dette har gjort noe med selvfølelsen min og jeg føler meg kkke kvinnelig. Har endelig spart opp nok penger og etter mange runder med meg selv bestemte jeg meg i januar for å gjennomføre det. Operasjonen er om bare noen uker. Jeg har lest mye om det, men det er først nå jeg har kommet over artikler om at såkalt "textured implants" har blitt linket til en type kreft i lymfesystemet. Grunnen er at den teksturerte overflaten på implantatet irriterer og trygger kreftceller. Dette bekymrer meg veldig. Jeg skal ha anatomiske proteser (mitt eneste alternativ pga hvordan brystet mitt sitt utgangspunkt er) og anatomisk/dråpeformet implantat er alltid teksturert for at de skal vokse bedre inn i vevet og holde riktig posisjon, altså ikke snu seg. Men nå bekymrer jeg meg. Tar jeg en stor risiko og risikerer å få kreft ved å operere inn brystimplantat? Anonymkode: 09e17...f05
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #2 Skrevet 13. februar 2017 Risikoen for å få kreft pga silikon er nok minimal, men det er kjent at det er vesentlig vanskeligere å oppdage f.eks. brystkreft ved mammografi på grunn av implantatet. Verdt å huske på dersom du vurderer silikon. Lykke til Anonymkode: f46d1...999
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 Alt kan linkes til kreft på en eller annen måte. Det er ikke påvist noen spesifikk kreftrisiko ved silikon. Men som nevnt over skal man være ekstra nøye med å opplyse om dette når man tar mammografi. Og som vanlig sjekke brystene på egen hånd, jevnlig. Anonymkode: ab527...742
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har etter noen års tenking bestemt meg for å operere inn bryst implantat. Brystene mine mistet alt innholdet etter svangerskapet og det er bare løs hud som henger. Dette har gjort noe med selvfølelsen min og jeg føler meg kkke kvinnelig. Har endelig spart opp nok penger og etter mange runder med meg selv bestemte jeg meg i januar for å gjennomføre det. Operasjonen er om bare noen uker. Jeg har lest mye om det, men det er først nå jeg har kommet over artikler om at såkalt "textured implants" har blitt linket til en type kreft i lymfesystemet. Grunnen er at den teksturerte overflaten på implantatet irriterer og trygger kreftceller. Dette bekymrer meg veldig. Jeg skal ha anatomiske proteser (mitt eneste alternativ pga hvordan brystet mitt sitt utgangspunkt er) og anatomisk/dråpeformet implantat er alltid teksturert for at de skal vokse bedre inn i vevet og holde riktig posisjon, altså ikke snu seg. Men nå bekymrer jeg meg. Tar jeg en stor risiko og risikerer å få kreft ved å operere inn brystimplantat? Anonymkode: 09e17...f05 Silikon i kroppen har sine bivirkninger. At det kan være kreftfremkallende slik du har lest degmopp på er en ting. At de kan maskere kreftsvulster bak protesen er det no større muligheter for. Det neste er at protesene må skiftes etter noen år, har du tatt økonomisk høyde for det og for at du kan oppleve at protesene skades og må opereres ut? Da blir du gående med det utsprengte hudvevet hengende enda mer enn i dag. Jeg vil aldri få lagt inn proteser under huden, ei heller bruke egen hud, etter å ha måttet fjerne begge bryst. Anonymkode: d7283...79c
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #5 Skrevet 2. februar 2018 On 2/13/2017 at 1:31 PM, AnonymBruker said: Alt kan linkes til kreft på en eller annen måte. Det er ikke påvist noen spesifikk kreftrisiko ved silikon. Men som nevnt over skal man være ekstra nøye med å opplyse om dette når man tar mammografi. Og som vanlig sjekke brystene på egen hånd, jevnlig. Anonymkode: ab527...742 For å være helt klar her; det ER påvist en kreftrisiko ved teksturerte implantater. Forøvrig oppdages dette ofte veldig tidlig og fjernes ved en enkel operasjon. Anonymkode: e31e3...812
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2018 #6 Skrevet 2. februar 2018 Hvorfor har du ikle vurdert fettransplantasjon? Så fremt du har noe fett å ta av da? Anonymkode: b4853...12e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå