Gå til innhold

Leddgikt og mageproblemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ca 40 % av alle med leddgikt har mageproblemer.  Noen har det på grunn av medisinbruk (NSAIDs og lignende), mens andre har generelle plager uten påviselig grunn.

Mitt spørsmål om dette er om de generelle mageplagene kan komme samtidig eller før leddplagene blir merkbare.  (Jeg vet at leddplagene kan være temmelig diffuse i starten, og lurer egentlig på om magesmertene kan merkes før leddsmertene)

Anonymkode: 954a2...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 40 % av alle med leddgikt har mageproblemer.  Noen har det på grunn av medisinbruk (NSAIDs og lignende), mens andre har generelle plager uten påviselig grunn.

Mitt spørsmål om dette er om de generelle mageplagene kan komme samtidig eller før leddplagene blir merkbare.  (Jeg vet at leddplagene kan være temmelig diffuse i starten, og lurer egentlig på om magesmertene kan merkes før leddsmertene)

Det kan ingen svare deg på. Like lite som de kan svare deg på hvorfor folk med en autoimunsykdom ofte får flere autoimunsykdommer. 

Anonymkode: 13b23...a80

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ingen svare deg på.

Anonymkode: 13b23...a80

Hvis noen har opplevd at de fikk magesmerter samtidig som de fikk diffuse leddplager, og ved en senere anledning fikk konstatert leddgikt,  regner jeg med at de klarer å svare det.

Skrevet

De har funnet ut at noen med revmatoid artritt er feildiagnostisert og faktisk heller har cøliaki. 

Anonymkode: c48b8...151

• Liker 1
Skrevet

Autoimmune sykdommer kommer gjerne med mageproblemer, men det finnes ikke så god kunnskap hva mageproblemer er og hva det kommer av enda. Vi begynner å skrape overflaten der nå, men det er fortsatt mye vi ikke vet.

Anonymkode: 1cedd...0e1

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg har leddgikt, og sliter med mageproblemer i retning IBS. Ante ikke at det var en sammenheng mellom dette, aldri fått høre det fra legen. Slet med magen før jeg fant ut at jeg hadde leddgikt ja. Klarer likevel ikke helt å se at de skal ha en sammenheng. Bruker smertestillende så og si hver dag, men slet med magen før jeg startet på det. 
Lurer du egentlig på om du har leddgikt, siden du har mageproblemer, eller hva spør du egentlig om?

Anonymkode: a7f48...24f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg har leddgikt, og sliter med mageproblemer i retning IBS. Ante ikke at det var en sammenheng mellom dette, aldri fått høre det fra legen. Slet med magen før jeg fant ut at jeg hadde leddgikt ja. Klarer likevel ikke helt å se at de skal ha en sammenheng. Bruker smertestillende så og si hver dag, men slet med magen før jeg startet på det. 
Lurer du egentlig på om du har leddgikt, siden du har mageproblemer, eller hva spør du egentlig om?

Anonymkode: a7f48...24f

Som sagt er dette fortsatt ukjent området, og man har ikke samlet nok kunnskap og studier til å vite nøyaktig hvordan det fungerer. Men hva man spiser påvirker helt klart resten av kroppen, og det kan være mildt betennelsesfremkallende i noen situasjoner.

http://forskning.no/bakterier-immunforsvaret-sykdommer/2011/11/forgiftet-innenfra

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror noen har misforstått spørsmålet, så jeg skal klargjøre litt.

Etter å ha slitt med magen i flere år, og vært igjennom diverse utredninger uten noe konkret resultat, fikk en person diagnosen leddgikt (revmatoid artritt).
Legene mente at dette forklarte alle plager, inkludert mageproblematikken.
Men personen som fikk denne forklaringen er litt usikker på tidslinjen, i og med at det gikk minst 3 år fra magesmertene oppsto til leddplagene kom, og ytterligere to år før leddgiktsdiagnosen ble stilt.

Derfor lurer hun på om magesmertene som er vanlig i sammenheng med leddgikt kan oppstå før selve leddgikten gjør seg merkbar.

Dette har ingenting med sammenhengen mellom spondylartritt og inflammatoriske tarmsykdommer å gjøre, eller cøliaki, da begge deler er utelukket.  (Til tross for positiv fecal-test var biopsiene normale)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor lurer hun på om magesmertene som er vanlig i sammenheng med leddgikt kan oppstå før selve leddgikten gjør seg merkbar.

Ja. Som sagt så henger mage og autoimmune (og nevrologiske) sykdommer sammen, og noen ganger, kanskje ofte merker man mageproblemene først. En venn av meg med MS hadde ekstreme mageproblemer lenge før han fikk andre symptomer

• Liker 1
Skrevet

I min familie så har det en klar sammenheng. Alle med mageproblemer, har diverse ledd og muskel sykdommer som leddgikt og fibromyalgi. 

Men få har fått diagnosen cøliaki, før mange år etter at de har fått den andre diagnosen. Eller andre intoleranser, Ibs osv. 

Mammas tante var så kraftig angrepet av leddgikt at hun satt i rullestol, bygde om huset og gikk på cellegift. Så fikk hun ett tilbud om å bli med i en ny studie/forsknings sak, som gikk ut på endringer i kostholdet. Hennes "gift" viste seg å være stivelse. Hun har fortsatt leddgikt, men sitter ikke lenger i rullestol, og har gått kraftig ned i bruken av cellegift. 

Hun fant ut at ett flatbrød måtte da gå bra en kveld de var ute og spiste, men det gjorde det ikke. Dagen etter kom hun ikke ut av sengen på egenhånd. Gikk en uke før hun følte seg bra igjen. 

Lekk tarm er en grunn til at jeg får veldige leddsmerter om jeg får i meg gluten, har cøliaki. Fikk beskjed av spesialisten på sykehuset at det var veldig vanlig. Har også hørt det fra Ncf. 

Mange prøver å endre kostholdet, og sier at det ikke fungerer. Dessverre gir de fleste opp etter noen uker, mens det i realiteten tar mange mnd om ikke opp til ett år. Så tror flere ville opplevd bedring om de holdt ut lenger. 

Tror denne forskningen kan hjelpe mange til en bedre hverdag, selv om de ikke blir helt friske igjen. 

Skrevet

Takk til dere som har besvart spørsmålet mitt.  Da kan hun sikkert slå seg til ro med at når leddgikten behandles på en god måte, vil mageproblemene bli bedre også.

(Hun har spist gluten- og laktosefritt, samt lav FODmap i mange år på grunn av plagene)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...