Gå til innhold

Sukkerhysteri blant foreldre.

Fremhevede innlegg

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant at så mange har suksesshistorier om at de ikke ble overvektige når statistikken viser økt overvekt. Og sukkerhysteriet er relativt nytt

Det er ikke bare som barn man blir feite, ofte er man relativt slank/ normal til man begynner å komme ut i 20- og 30-årene, da har man overspist gradvis så lenge at man begynner å bli feite. Man har lagt seg til den vanen å spise mye søtt og mister gradvis evnen til å kontrollere hvor mye og man legger på seg. Jeg ser det hos alle mine 5 søsken. De var tynne til de ble rundt 30, og nå spiser de så mye godteri, kaker og snacks at de har est ut signifikant. Kommer jeg på besøk i hverdagen ser jeg som regel godteri eller brus ligge på et bord eller benk et sted.

Anonymkode: 1956c...52b

"Alle" barn drømmer om å lage kakerøre og glasur, for å spise røren og glasuren, uten å steke kaken :) 

Når vi blir voksne kjøper, og spiser vi det vi har lyst på. Og for de som aldri fikk godteri hjemme, så kan det lett ta av når tilgangen kan styres selv. Jeg har en venninne som var så glad i søtt at hun slikket papiret når hun var liten, fordi hun så sjelden fikk noe søtt. I voksen alder kunne hun levd på søtt, men klarer å begrense seg. Alle er ikke like behersket som henne.

Måtehold er tingen :)

Anonymkode: c46d9...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" barn drømmer om å lage kakerøre og glasur, for å spise røren og glasuren, uten å steke kaken :) 

Når vi blir voksne kjøper, og spiser vi det vi har lyst på. Og for de som aldri fikk godteri hjemme, så kan det lett ta av når tilgangen kan styres selv. Jeg har en venninne som var så glad i søtt at hun slikket papiret når hun var liten, fordi hun så sjelden fikk noe søtt. I voksen alder kunne hun levd på søtt, men klarer å begrense seg. Alle er ikke like behersket som henne.

Måtehold er tingen :)

Som sagt, sukkerhysteri er en ny ting og kan ikke forklare økt overvekt. Det eneste som forklarer økt overvekt er foreldre som syns det er ok at barna spiser mat med sukker gjennom hele uken. Om det er matvarer med tilsatt sukker eller mer tunge ting som kaker og godteri

Skrevet (endret)

Det er vanlig å droppe kaker på bursdager både i barnehage og skole, og det har ikke vært tillatt å ha med annet enn frukt på mange skoler her i Trondheim. Trodde det var sånn i andre deler av landet også. Syns det er helt ok også faktisk, forståelig når det er så mange bursdager i året.

Endret av palamina
  • Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, sukkerhysteri er en ny ting og kan ikke forklare økt overvekt. Det eneste som forklarer økt overvekt er foreldre som syns det er ok at barna spiser mat med sukker gjennom hele uken. Om det er matvarer med tilsatt sukker eller mer tunge ting som kaker og godteri

Vi er ikke uenige :) 

Men min påstand er at dagens barn OGSÅ legger på seg på grunn av manglende porsjonskontroll på sunne matvalg. T-skje: de foreldrene som er mest opptatt av å ikke gi barna sukker, gir de så mye middag at barna legger på seg likevel.

Jeg er absolutt ikke hysterisk på sukker, men jeg lar de ikke spise ubegrenset, selv ikke om det er sunne matvarer.

.......

På skolen vår har de aldri feiret bursdag annet enn ved bursdagssant. I barnehagen har de flyttet fokuset fra kaker og is, over på å gjøre noe gøy for bursdagsbarnet (krone, hedersplass ved bordet og sang og oppmerksomhet). Det synes jeg er flott! Men boller og kakao i ny og ne, er også flott :) 

Skrevet

Et barn på en barneskole blir gjerne invitert i 10 bursdager (om ikke mer) til klassevenner/nabobarn. I tillegg blir dette barnet invitert i bursdager til diverse familiemedlemmer. Det er også diverse høytider og andre sammenkomster gjennom et år. Hvis det serveres usunn mat (sukker- og fettholdig mat som ikke tilhører sunn hverdagskost) under disse sammenkomstene så blir det inntatt store mengder i løpet av et år hvis man ikke begrenser seg. Jeg er ikke imot at usunn mat serveres ved slike anledninger. Jeg er heller for at barn (og voksne) lærer seg hva en normal porsjon er og hvor mye man kan tillate sin kropp. Hvor mye man kan tillate sin kropp er selvsagt individuelt og dette må barn/voksne lære. Man behøver ikke å ta tre store kakestykker fordi det er 3 ulike kaker i et besøk. Det er mulig å begrense det til et kakestykke eller tre tynne stykker om man vil smake på alle. Brus/annen sukkerholdig drikke kan også begrenses til f.eks. 1 glass og heller forsyne seg med vann etterpå om man er mer tørst. 

Jeg tror at hvis sukkerholdig/generell usunn mat "forbys" i barnebursdager, lørdager o.l. så er det lett for at når barna blir eldre og kan kjøpe ting selv at de "hamstrer" fordi de nå endelig kan styre matinntaket selv. Og da kan man fort gå på en smell. Det som er forbudt frister ofte mest. Da er det bedre å heller lære å begrense seg fra tidlig alder og lære at alles kropper og livsstil er ulik og dermed opplever man at folks matinntak er forskjellig. 

• Liker 3
Skrevet

Hvis man tenker på hvordan mange barn blir når de får i seg sukker. At de mister kontrollen, klarer ikke oppføre seg, hører ikke etter når de blir bedt om å roe seg, klarer ikke roe seg, klarer ikke tie stille, løper rundt, skravla går. Det er hva sukkeret gjør med de små barnekroppene, er det behagelig for barnet? De mister kontrollen over seg selv, og alle som har vært dritings vet at det er veldig ubehagelig å miste kontroll over kroppen. I tillegg får barna gjerne kjeft, fordi de ikke klarer å roe seg. Det er ikke mye godt, annet enn smaken, de får ut av sukker.

Når de voksne ser seg lei på denne oppførselen blir de sinte og barna blir ofte lei seg pga sukkerkicket. Det er ikke akkurat oppskriften på en trivelig lørdagkveld..

Det er ikke alle barn som blir sånn, men mange.

For at vi voksne skal bli like tullete som barn på sukker må vi gjerne ty til alkohol og andre rusmidler. Det er verdt en tanke. 

Anonymkode: 4418d...7b3

Skrevet

Hvor er det dere bor som får feire bursdagen med kake på skolen? Ikke hos oss i hvert fall.  Synes ikke barn skal feire med kaker på skolen - alt for mye styr, og de miste jo viktige opplæringstimer (som er allerede for få timer i dagen).   

Anonymkode: 40da0...438

• Liker 1
Skrevet

Hadde en i klassen som ikke fikk spise sukker og godteri av foreldrene, han spiste i smug og brukte det han fikk tak i av penger til å kjøpe godteri og ting med sukker. 

• Liker 2
Skrevet

I klassen til sønnen vår er det ikke vanlig at man tar med kake eller godteri når barna har bursdag. Barna får ta med godteri siste dagen før jul og siste dagen før sommerferien. Godteri for ca 20kr. 

I barnehagen til minstemann tar man heller ikke med kake til bursdagen, barnehagen lager sunn bursdagsmat, type smoothies, fruktsalat ol. 

Vi er ikke hysteriske på at barna ikke skal få sukker. De får lørdagsgodt. Og de får lov å spise en is til dessert hos bestemor selv om det er onsdag. Og litt sjokolade på fjellturen en mandags ettermiddag. Vi har et normalt sunt kosthold. Alt med måte er vel vår filosofi :)

Skrevet

Med det hysteriet som vokser seg frem nå, legges grunnlaget for senere spiseforstyrrelser. 

Anonymkode: 7cff5...f94

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
4 timer siden, makkapakka skrev:

Hadde en i klassen som ikke fikk spise sukker og godteri av foreldrene, han spiste i smug og brukte det han fikk tak i av penger til å kjøpe godteri og ting med sukker. 

Det er jo nettopp det som skjer når foreldre med lite kunnskap om kosthold, men med høy hysterifaktor holder på som de gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...