AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #1 Skrevet 12. februar 2017 Hvorfor er så mange foreldre så utrolig hysteriske på at barna ikke skal få smake litt sukker innimellom? Sukker er naturlig, det finnes naturlig i frukt osv. Nå snakker jeg ikke om de foreldrene som holder ungene unna sukker i hverdagen men lar dem få lørdagsgodt, men de foreldrene som mener at barn ikke skal få smake sukker i det hele tatt. Hadde en episode her hvor jeg skulle følge min 6 år gamle sønn på foreldremøte på skolen. Vi snakket om forskjellige ting i forhold til kosthold og matpakke barna skulle ha med seg, i tillegg til barnebursdager. Jeg tuller ikke når jeg sier at ca halvparten av foreldrene som satt der mente at barna heller burde ha med seg frukt og slikt når de skulle på skolen og hadde bursdag. Til og med yoghurt var visst et problem. At barnet spiser et kakestykke etc innimellom er ikke farlig! Flere foreldre satt å skrøt over hvor flinke barna deres var å spise frukt istedenfor godteri på lørdagen osv. Er helt greit det, men jeg synes det er å være hysterisk. Virker som at om man prøver å påpeke noe annet for disse foreldrene, f.eks at det er ikke farlig for barnet å få smakke litt godteri innimellom, så går de ikke bare imot, men blir nærmest aggressive om man prøver å påpeke dette. Hvorfor? Prøver ikke å være en bedreviter her men bare lurer Anonymkode: 5e56c...7b4 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #2 Skrevet 12. februar 2017 Barn trenger ikke søtsaker som kaker og godteri så jeg ser ingen grunn til å gi dem det om de ikke vil ha det selv. Før i tiden var disse tingene sjeldne, men idag er det kaker og søtsaker overalt og det har mye større påvirkning på mennesker nå enn før når vi spiste det i begrensede mengder fordi det bare ikke fantes mye av det. Overvekt og fedme har økt, så dette er ikke et problem folk innbiller seg. Mye mat er billig og full av kalorier, og det er ikke en sunn trend. Vi kan ikke ha samme holdning til den type mat idag som før i tiden, fordi situasjonen har endret seg. Anonymkode: 1956c...52b 10
Brukerano Skrevet 12. februar 2017 #3 Skrevet 12. februar 2017 Jeg skjønner på mange måter hvor du vil med dette, og jeg er på mange måter enig med deg. Problemet mitt er bare det att hvit sukker er egentlig ikke så bra. Da tenker jeg kun på hvitsukker som man kjøper i pose på butikken. Det er utrolig mange ting som inneholder dette, frokostblandinger, kjekser, yoghurter og mye mye mer. Mens sukker som finnes i frukt, bær og naturlige ting er på en helt annen side bra for kroppen. Honning er en fantastisk alternativ til søtning. Dette kan brukes i det meste man lager i stedenfor hvitt sukker. Jeg skulle nesten ønske at hvittsukker ble ulovlig, fordi det hadde gjort ting veldig mye enklere for veldig mange. Jeg er ikke at den typen som mener man aldri skal kose seg, for det skal man, men alt handler om mengder. Også sukker. Det er ikke sunt å spise for mye frukt heller. Alt med måte. Rundt meg så føler jeg at mange har ett veldig slapt forhold til sukker, det er store mengder med godteri i hele helgen, og er det noe til overs så blir det spist i uken. Men jeg har sett hysteriet. Og på mange måter er dette bra. Jeg er vokst opp med godteri i skaper, godtis til envær bursdag, alt skulle feiries. Jeg veier i dag alt for mye, og jeg har tatt tak i dette selv alt for sent, fordi min normal var at alt er greit. Jeg har snudd holdning min fra og med 1 januar, jeg spiser mindre sukker, og det har resultert i at jeg har gått ned en del allerede. Jeg syns det er for lite fokus på usunt sukker, og sunt sukker. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #4 Skrevet 12. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er så mange foreldre så utrolig hysteriske på at barna ikke skal få smake litt sukker innimellom? Sukker er naturlig, det finnes naturlig i frukt osv. Nå snakker jeg ikke om de foreldrene som holder ungene unna sukker i hverdagen men lar dem få lørdagsgodt, men de foreldrene som mener at barn ikke skal få smake sukker i det hele tatt. Hadde en episode her hvor jeg skulle følge min 6 år gamle sønn på foreldremøte på skolen. Vi snakket om forskjellige ting i forhold til kosthold og matpakke barna skulle ha med seg, i tillegg til barnebursdager. Jeg tuller ikke når jeg sier at ca halvparten av foreldrene som satt der mente at barna heller burde ha med seg frukt og slikt når de skulle på skolen og hadde bursdag. Til og med yoghurt var visst et problem. At barnet spiser et kakestykke etc innimellom er ikke farlig! Flere foreldre satt å skrøt over hvor flinke barna deres var å spise frukt istedenfor godteri på lørdagen osv. Er helt greit det, men jeg synes det er å være hysterisk. Virker som at om man prøver å påpeke noe annet for disse foreldrene, f.eks at det er ikke farlig for barnet å få smakke litt godteri innimellom, så går de ikke bare imot, men blir nærmest aggressive om man prøver å påpeke dette. Hvorfor? Prøver ikke å være en bedreviter her men bare lurer Anonymkode: 5e56c...7b4 Jeg er litt enig med deg. Ser det også her på forumet, det er nok av foreldre som ALDRI lar barna få annen type yoghurt enn naturell søtet med bær, aldri en is på en hverdag osv osv. Jeg synes det blir alt for ekstremt, og kan heller ikke helt skjønne vitsen. Så lenge man har et normalt, sunt kosthold, middager stort sett laget fra bunnen, mye grønnsaker, magert kjøtt, fisk flere ganger i uken + i all hovedsak grove karbohydrater gjør det virkelig ingenting om man spiser mat med sukker innimellom. Her spiser vi sunt til hverdags, men barna får innimellom sukkeryoghurt, en is på en hverdag, eller en sjokolade hvis det skulle passe seg sånn. Vi er alle helt normalvektige og friske i familien- og barna maser virkelig aldri etter godteri når vi er i butikken. Anonymkode: 6899f...076 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #5 Skrevet 12. februar 2017 Jeg spiser nesten aldri sjokolade, smågodt eller drikker brus(dvs en håndfull ganger i året). Ikke drikker jeg juice eller saft heller. Boller har jeg ikke spist på et par år. Sist jeg spiste kake var på nyttårsaften, ellers blir det kun ved spesielle anledninger. Ikke har jeg sukker i kaffe eller te. Pannekaker og vaffler husker jeg ikke siste gang jeg spiste. Har ikke syltetøy. Spiser grøt med sukker og kanel omtrent kun på 17mai. Ikke røyker eller snuser jeg og drikker alkohol maks en gang i mnd. For meg er dette helt normalt og savner ingenting eller føler jeg ofrer noe for en sunn livsstil. Det har bare blitt sånn. Og jeg ser ikke hvorfor det skulle være annerledes for mine barn. Anonymkode: 91045...edf 6
Gjest GoldenLioness Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Jeg synes ikke noe om å fóre barn med sukker, men jeg vokste selv opp på 80 tallet før dette hysteriet startet og da var det normalt med kneippbrød med både Sjokoladepålegg og O'Boy, så vel som syltetøy og brunost. Så lenge det ikke er kaker og godteri fra morgen til kveld hver dag så ser jeg ikke noe problem med litt sukker til barnet. Jeg er selv veldig slank og aldri vært i nærheten av å ha for mye på kroppen, men klart, da jeg vokste opp så ble vi ikke dullet med som mange i dag. Vi måtte bruke beina eller sykle til nesten alt og alle og det var normalen at alle drev med en aktivitet minst 2-3 ganger i uka. Utenom det var vi ute og lekte. Ikke noe TV utenom Barne-TV klokka 18.00 og gaming var fremmedord. Nå spiser vi lite "dritt" og barnet er bare 18 mnd, men når vi er ute på f.eks café så unner jeg meg ofte noe søtt til kaffen og da får han selvsagt alltid smake, men kun når han selv har vist interesse(han er din far sin sønn så søtsaker er yey! ) I helgene får han smake på litt søte små kjeks/en stripe kvikk lunsj etc. Så mye får han jo ikke, men han får smake på alt han selv ønsker. Så dermed har han prøvd litt av hvert og er faktisk veldig åpen for nye smaker
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #7 Skrevet 13. februar 2017 Må si meg enig med foreldrene i klassen til barnet ditt. Godteri bør ikke tas med på skolen, annet enn til spesielle anledninger som siste dagen før jul- og sommerferie. Det er ofte rundt 30 barn i en klasse, det blir mye godterier hvis det er måten å feire på. Anonymkode: 96145...084 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #8 Skrevet 13. februar 2017 Husker i klassen på barneskolen, da noen tok med kake fordi de hadde bursdag. Det var stas! Ordentlig sjokoladekake, med ekte sukker i. Samtlige av oss var trente, og drev med idrett. Det var faktisk bare 1 i klassen min som kan defineres som tykk. Selv om vi spiste godteri på lørdagen, og fikk kake i klassen nå og da, så gikk det strålende. Vi ble ikke sykelig overvektige av den grunn. Husker også jeg ble med venner hjem, ganske ofte, og da spiste vi brødskive med sjokade eller nugatti på. Og drakk kakao. Den vennen som serverte det mest var vel den mest spinkle av alle i vennegjengen. Ironisk nok. Saft til middagen fikk jeg og, hver eneste dag. Ja, vanlig saft! Med sukker i. Ser tydelig kontrasten til de håpløse foreldrene som er idag.. Har to barn i barnehage, og det er jo foreldremøter der og. Det er forbudt, i barnehagen, å ha med kake eller annet snop når noen har bursdag. Merkelig, siden det er lov med pølser og kakao på turdagene Jeg har t.o.m sendt med rosiner uten å få refs. Men det er mye rart. I vestfold har de i enkelte bhg forbydd brunost fordi det inneholder "for mye sukker" - det er å gå for langt. Jaja, så kan man ikke spise kake 2 ganger i uken, det er ikke akkurat noe jeg tenker særlig over. Men brunost? Seriøst? Om det er én ting overvektige ikke har fråtset i, så er det brunost. Anonymkode: 1bca8...9bb 5
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #9 Skrevet 13. februar 2017 Hadde de tatt med kake ved hver bursdag i min sønns klasse, så kunne de hatt kake hver uke. Det er uaktuelt av flere grunner: unødvendig å gjøre kakespising til en vane, unødvendig bruk av tid på skolen og en fristelse for foreldrene å måtte bake kake(r) til så mange barn (mange har jo flere barn på skolen). MEN jeg er enig i at det hersker et sukkerhysteri på dagens samfunn. Men jeg har også en følelse av at noen få praktiserer et sukkerfritt liv helt fint, mens mange egentlig bare snakker ut fra det de tror andre forventer at de skal si. Vi ser det hele tiden, hvor flinke og fromme mange er på bl.a. facebook, instagram, her på KG og på foreldremøter. Det ironiske er at de av mine venninner som er strengest på å nekte barna kaker og godteri, også har de barna som veier mest ut fra alder og høyde. Det tror jeg skyldes at de mener kostholdet i familien er så sunt, at de glemmer å kontrollere porsjonene til ungene. Det er liksom ikke normalt at en fireåring spiser middag som en voksen mann, selv om det er lever på menyen. Jeg prioriterer å lære mine barn porsjonskontroll, de skal ikke spise et halvt brød bare fordi pålegget var godt. Non stop er helt greit, men ikke hele posen. Vi praktiserer lørdagsgodt, men kan også ha is midt i ukene, og spise lørdagsgodtrester på en onsdag - alt med måte. Anonymkode: c46d9...841 3
Gjest Magnifiq Skrevet 13. februar 2017 #10 Skrevet 13. februar 2017 Alt med måte, tenker jeg. Kaker og godis er jo en del av livets meny, på lik linje med brød, frukt og grønnt. Ser ingen grunn til å ikke la de spise det.
prill Skrevet 13. februar 2017 #11 Skrevet 13. februar 2017 Syns kake i bursdagsselskap og godteri på lørdag er helt greit, men bortsett fra det så kan man gjerne "forby" sukker for min del. Problemet er jo at dersom noen unger til stadighet får med seg kjeks, saft o.l. på skolen, så blir det masing om det, og de barna som absolutt ikke bør spise mer søtt, vil føle seg urettferdig behandlet fordi de aldri kan få med seg slikt. Ingen trenger søte kjeks og kaker i hverdagskostholdet sitt. Jeg vokste også opp på 80-tallet, og spiste nugatti og cornflakes med et berg med sukker oppå, og ble ikke feit. Men jeg er likevel nødt til å passe på hva ungene mine får i seg, de kan ikke spise boller/kaker o.l gjennom uka, for da legger de for mye på seg, enkelt og greit. Dette er jo også grunnen til at de som passer mest på, også har de største ungene, som noen her påpekte. Det jo fordi de legger på seg lett, at vi må passe på. Hvis vi ikke passer på, ville ungene vært enda større.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #12 Skrevet 13. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde de tatt med kake ved hver bursdag i min sønns klasse, så kunne de hatt kake hver uke. Det er uaktuelt av flere grunner: unødvendig å gjøre kakespising til en vane, unødvendig bruk av tid på skolen og en fristelse for foreldrene å måtte bake kake(r) til så mange barn (mange har jo flere barn på skolen). MEN jeg er enig i at det hersker et sukkerhysteri på dagens samfunn. Men jeg har også en følelse av at noen få praktiserer et sukkerfritt liv helt fint, mens mange egentlig bare snakker ut fra det de tror andre forventer at de skal si. Vi ser det hele tiden, hvor flinke og fromme mange er på bl.a. facebook, instagram, her på KG og på foreldremøter. Det ironiske er at de av mine venninner som er strengest på å nekte barna kaker og godteri, også har de barna som veier mest ut fra alder og høyde. Det tror jeg skyldes at de mener kostholdet i familien er så sunt, at de glemmer å kontrollere porsjonene til ungene. Det er liksom ikke normalt at en fireåring spiser middag som en voksen mann, selv om det er lever på menyen. Jeg prioriterer å lære mine barn porsjonskontroll, de skal ikke spise et halvt brød bare fordi pålegget var godt. Non stop er helt greit, men ikke hele posen. Vi praktiserer lørdagsgodt, men kan også ha is midt i ukene, og spise lørdagsgodtrester på en onsdag - alt med måte. Anonymkode: c46d9...841 Og så? Kake hver uke utgjør jo lørdagsgodtet, så får heller barna få en appelsin på lørdagen. Anonymkode: 1bca8...9bb
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #13 Skrevet 13. februar 2017 2 minutter siden, prill skrev: Jeg vokste også opp på 80-tallet, og spiste nugatti og cornflakes med et berg med sukker oppå, og ble ikke feit. Men jeg er likevel nødt til å passe på hva ungene mine får i seg, de kan ikke spise boller/kaker o.l gjennom uka, for da legger de for mye på seg, enkelt og greit. Dette er jo også grunnen til at de som passer mest på, også har de største ungene, som noen her påpekte. Det jo fordi de legger på seg lett, at vi må passe på. Hvis vi ikke passer på, ville ungene vært enda større. Jeg er helt enig i at alle foreldre må passe på hva ungene får i seg, uansett hvor store/ små barna er. Men ofte ser jeg foreldre som tror at siden barna ikke spiser søtt, så er ikke vekten ett problem. Derfor glemmer de å porsjonskontrollere barna sine. Jeg så nettopp ett tall på hvor mange foreldre som oppfattet sine overvektige barn, som normalvektige - og det var skremmende høyt Barnefedme er et stort problem, og det er helt klart at noen barn legger mer på seg enn andre. Det er en særlig stor utfordring for foreldrene når ett barn er overvektig og ett annet undervektig! Det er så mye fokus på sukker og sunnhet, at mengden kommer helt i skyggen. Sønnen min er veldig glad i bananer, men jeg lar han ikke spise alle, èn banan er nok! Jeg tror at dersom helsestasjonene hadde hatt like mye fokus på porsjonskontroll som på sunn mat generelt, så ville mange foreldre fått seg en positiv tankevekker. Jeg har mange venninner som skryter av hvor godt ungene spiser, like mye som de spiser selv faktisk, og legger det på kontoen for egne kokkeferdigheter og godt næringsvett i barna. Men de glemmer at en liten kropp ikke forbruker all denne sunne maten Anonymkode: c46d9...841 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Om barna nesten ikke beveger seg utenom organisert idrett (hvor de blir kjørt til og fra), forstår jeg godt sykler-hysteriet. Naboen vår kjører barna til og fra skole, på trening (5 min å sykle, 15 min å gå), til og fra venner. Sukker er ikke bra, men det er jammen ikke denne dullinga heller. Anonymkode: ab007...8ac 4
Derpderp Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har ikke barn, så det kan jo være jeg er helt ute og kjøre her, men jeg er helt enig med TS. Hysteriet er slitsomt. Dessuten tenker jeg at kaker og søtsaker er en del av "livet" på mange måter, når barna blitt litt større og må begynne å gjøre egne valg må de forholde seg til sukker som en del av "regnskapet" og da er kjipt om sukker har blitt en sensasjonsgreie fordi de ikke har lært seg å ta valg hvor sukker er en del av regnskapet de må få til å gå opp. Jeg opplever at sukker og kosthold i større og større grad blir skambelagt, og det tror jeg overhodet ikke er sunt. 5
Biloba Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har mange gode minner fra oppveksten med god mat, både middager, grilling av pølser eller selvfisket fisk, mammas klissete sjokoladekake som ble varm på strandturen, kosestund hos tante og onkel medhjemmebakte boller og rørte jordbær, Nugatti, Nøtte og Sjokade var feriepålegg fordi vi bare hadde en kjølebag i båten. Så godt som alle barn var slanke i min oppvekst, inkludert vi. Jeg vil lære barnet mitt måtehold, men også å ha kosemat som en naturlig del av helheten. Foreldre som skryter er foreldre som har behov for å føle seg litt bedre enn andre, tenker jeg. 5
prill Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig i at alle foreldre må passe på hva ungene får i seg, uansett hvor store/ små barna er. Men ofte ser jeg foreldre som tror at siden barna ikke spiser søtt, så er ikke vekten ett problem. Derfor glemmer de å porsjonskontrollere barna sine. Jeg så nettopp ett tall på hvor mange foreldre som oppfattet sine overvektige barn, som normalvektige - og det var skremmende høyt Barnefedme er et stort problem, og det er helt klart at noen barn legger mer på seg enn andre. Det er en særlig stor utfordring for foreldrene når ett barn er overvektig og ett annet undervektig! Det er så mye fokus på sukker og sunnhet, at mengden kommer helt i skyggen. Sønnen min er veldig glad i bananer, men jeg lar han ikke spise alle, èn banan er nok! Jeg tror at dersom helsestasjonene hadde hatt like mye fokus på porsjonskontroll som på sunn mat generelt, så ville mange foreldre fått seg en positiv tankevekker. Jeg har mange venninner som skryter av hvor godt ungene spiser, like mye som de spiser selv faktisk, og legger det på kontoen for egne kokkeferdigheter og godt næringsvett i barna. Men de glemmer at en liten kropp ikke forbruker all denne sunne maten Anonymkode: c46d9...841 Helt enig i at porsjoner og mengde også har noe å si, og det er jo det totale bildet som teller. Men problemet med søtt, er at det gjør at man spiser mer fordi søtsmaken trigger apetitten på en annen måte enn vanlig mat gjør. Jeg opplever ikke at jeg trenger å kontrollere middagsporsjonene til mine barn, der spiser de helt moderat. Men straks det er dessert eller noe annet søtt, så vil de ha mer enn de egentlig har godt av. Jeg er forøvrig ingen tilhenger av å kutte ut alt som er søtt, men begrenser mengden og hyppigheten av det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Jeg er ikke hysterisk på sukker overhodet. Mine barn får gjerne en is på en onsdag, eller sjokolade bare fordi vi har lyst på. Men jeg syns ikke godteri, "kosepålegg" og kaker/boller og slikt har noe å gjøre i barnehage/på skole. Det er her hverdagskosten gis nå, ettersom barna er der fulle dager og uker, og der syns jeg ikke slikt hører med. Masse frukt og grønt, og gjerne kakao og pølser på turdag en gang i blant, eller en is på de varmeste sommerdagene. Men ikke 20-30 kaker, sukkerpålegg på meten mange dager i uka, osv. Dessuten syns jeg at bursdagsfeiring i skole/barnehage skal dreie seg om barnet, ikke hva slags kake/godis de får. Så at de "forbyr" kake på bursdag syns jeg er helt topp. De fleste feirer uansett med kake i bursdagsselskap både 2 og 3 ganger allikevel. Anonymkode: 80051...6fd 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Interessant at så mange har suksesshistorier om at de ikke ble overvektige når statistikken viser økt overvekt. Og sukkerhysteriet er relativt nytt Det er ikke bare som barn man blir feite, ofte er man relativt slank/ normal til man begynner å komme ut i 20- og 30-årene, da har man overspist gradvis så lenge at man begynner å bli feite. Man har lagt seg til den vanen å spise mye søtt og mister gradvis evnen til å kontrollere hvor mye og man legger på seg. Jeg ser det hos alle mine 5 søsken. De var tynne til de ble rundt 30, og nå spiser de så mye godteri, kaker og snacks at de har est ut signifikant. Kommer jeg på besøk i hverdagen ser jeg som regel godteri eller brus ligge på et bord eller benk et sted. I vår familie har det alltid vært mye tilgang til søtt og godt. Jeg er den eneste som ikke har blitt rund, men det er kanskje mye takket være sykdom for 2 år siden. Anonymkode: 1956c...52b 2
Gjest Catalina Culès Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Kaker og godis hører til i helgene og spesielle anledninger, men med måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå