AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #21 Skrevet 12. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det vært greit for deg, TS, om han spurte om din mann har afrikansk blod i årene? Er det uttrykket du reagerte på, eller det at han i det hele tatt spurte om familiebakgrunnen? Anonymkode: 3cc53...192 Det er uttrykket. Jeg har selv et unordisk utseende og har blitt spurt om jeg har en annen opprinnelse hele livet, har aldri reagert på vanlig nysgjerrighet. Anonymkode: 296d5...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #22 Skrevet 12. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor intelligent og lite hårsår forventer du at mitt barn skal være så snart barnet får nok språkforståelse til å skjønne meningen? Anonymkode: 296d5...2f9 Meningen ligger i konteksten. Og kontekster vil nok din datter fint være i stand til å forstå, så sant hun ikke blir foret med offermentalitet før hun har fått muligheten til å utvikle et velfungerende intellekt. Anonymkode: 66c53...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #23 Skrevet 12. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Meningen ligger i konteksten. Og kontekster vil nok din datter fint være i stand til å forstå, så sant hun ikke blir foret med offermentalitet før hun har fått muligheten til å utvikle et velfungerende intellekt. Anonymkode: 66c53...ffb Godt å høre at intelligente barn ikke kan føle seg mobbet og er usårbare, og ikke kan reagere på negative omtaler av sine foreldre. Da får jeg bare håpe at barnet mitt blir intelligent da. Selv var jeg følsom, så vi må nok stole på at negerblodet til min mann bidrar med noen iq-poeng til ungen. Anonymkode: 296d5...2f9 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2017 #24 Skrevet 12. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Godt å høre at intelligente barn ikke kan føle seg mobbet og er usårbare, og ikke kan reagere på negative omtaler av sine foreldre. Anonymkode: 296d5...2f9 Slå opp ordet "kontekst", så kanskje skjønner du at det ikke var det jeg sa. Anonymkode: 66c53...ffb 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #25 Skrevet 13. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke verre enn at folk spør om en har taterblod i seg. Mange er stolte av å ha taterblod i seg. Det er ikke en blodtype - men en slags betegnelse man bruker om sin avstamning. Selv har jeg kongelig blod i meg Fra langt tilbake. Anonymkode: 114b4...378 Min farfar var kysttater, og jeg er stolt over bakgrunnen og historien til slekta vår. Om noen utenforstående hadde spurt om jeg hadde taterblod hvis de hadde sett et bilde av meg, så hadde jeg faktisk ikke syntes at det var særlig hyggelig. Og negerblod er enda verre å si. Trodde ikke folk brukte ordet neger lenger. Må dog si at faren min bruker ordet en sjelden gang, og han kan også finne på å spørre hvor taxisjåføren er fra osv. Det han driver med er vel indirekte rasisme. Ikke fordi han er en rasist i seg selv, for det er han ikke. Han er bare en kløne sosialt, i tillegg til et produkt av sin tid med lite kunnskap om dette. De eldre generasjonen vokste jo opp med få innvandrere og da apartheid fortsatt var greit. Anonymkode: 29533...238 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #26 Skrevet 13. februar 2017 Man kaller spade for en spade... Anonymkode: 4053a...def 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #27 Skrevet 13. februar 2017 Jeg har taterblod i meg, og har aldri tenkt på det som noe negativt Jeg og barna mine er også veldig mørke, og har flere ganger fått spørsmål hvilken mix vi er/ hvor pappaen kommer fra. Til og med på barsel fikk jeg spørsmål fra de ansatte om pappaen til babyen var fra sydligere strøk. Dette er aldri noe jeg har tatt som noe negativt, folk lurer og jeg svarer, enkelt og greit. MEN her spiller jo både tonefall, setningsvalg, kroppsspråk og situasjon en stor rolle! Jeg hadde nok blir mer fornærmet om jeg opplevde spørsmålet som nedsettende.... Men jeg er nok ikke typen som blir fornærmet over sånt, vi er jo oss selv uansett opphav Taterblodet mitt gjør meg til en fri sjel, som bryr seg minimalt om hva andre måtte mene om meg Anonymkode: aba3c...5e3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #28 Skrevet 13. februar 2017 Det spørs alder.og kanskje bosted på den som sa det. Jeg er litt over 50. Da jeg vokste opp på 70-tallet, betydde ordet neger bare "mørkhudet afrikaner" evt "mørkhudet menneske med afrikansk utseende" (f eks amerikanske negere). På norsk hadde ikke dette ordet noen negativ mening. Men ordet har forandret mening, etterhvert som flere mørkhudete (afrikanske og andre) har bosatt seg her i landet. Ikke fordi det ble til et skjellsord i norsk språk, men fordi de som kom hadde negative assosiasjoner til ordet. Etter det er jo ordet nesten gått helt ut av bruk. Jeg bruker det selvsagt ikke mer. Men en del folk som er eldre synes kanskje det er rart at ord de har brukt hele livet er omdefinert, eller de bor et sted eller i et miljø uten særlig nye tanker eller mennesker. Jeg tror man skal se litt annerledes på det om det kommer fra en 65-åring eller en 25-åring, og ta høyde for at det kan være ikke-fornærmende, tradisjonell bruk av ordet fra en som er eldre. Men da kan man selvsagt på en hyggelig måte forklare at dette ordet har endret seg, og hvorfor. Anonymkode: bc527...1cc 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #29 Skrevet 13. februar 2017 Det er umulig å si noe om dette uten å kjenne konteksten og vedkommende. I Norge var neger tidligere et nøytralt ord mens påvirkning fra USA har medført at neger nå tolkes likt med nigger. Om vedkommende mener det nedsettende eller ikke er dermed umulig å si uten å vite mer. Jeg vill valgt å tolke det I beste mening. Anonymkode: fa44f...6db
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #30 Skrevet 13. februar 2017 Hos de over 30 er de aller fleste oppvokst med at ordet "neger" ikke var rasistisk ment i dagligtalen og at det var stadig i bruk. Å påstå at noen er rasistisk ved bruk av ordet burde du være forsiktig med. De fleste tilpasser seg etterhvert, slik som sikkert første og andregenerasjons mørkhudede har måttet tålt litt ekstra når det kommer til benevning. Å gå fra et samfunn bestående av 99% hvite til plutselig å få endel innvandrere gjør at alle må tilpasse seg og det er noe som skjer over tid. Anonymkode: 6affe...50b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #31 Skrevet 13. februar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men en del folk som er eldre synes kanskje det er rart at ord de har brukt hele livet er omdefinert, eller de bor et sted eller i et miljø uten særlig nye tanker eller mennesker. Anonymkode: bc527...1cc Vedkommende jobber i sosialvesenet, så det skal ikke mangle på eksponering for ikke-vestlige, med bakgrunn fra helt andre forhold enn vårt offisielt ikke rasistiske Norge. Anonymkode: 296d5...2f9
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #32 Skrevet 13. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende jobber i sosialvesenet, så det skal ikke mangle på eksponering for ikke-vestlige, med bakgrunn fra helt andre forhold enn vårt offisielt ikke rasistiske Norge. Anonymkode: 296d5...2f9 Vel det finnes en del rasister.. Anonymkode: 6affe...50b
herzeleid Skrevet 13. februar 2017 #33 Skrevet 13. februar 2017 Høres for meg ut som tillært "støtt-het". Jeg synes folk bør slutte å velge å ta denne typen spørsmål i verste mening, eller reagere negativt fordi det er forventet og man ønsker å signalisere at man ikke er "en sånn en". Selv har jeg aldri blitt støtt av spørsmål om jeg har sameblod i årene, som har en forelder nordfra. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #34 Skrevet 13. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har taterblod i meg, og har aldri tenkt på det som noe negativt Jeg og barna mine er også veldig mørke, og har flere ganger fått spørsmål hvilken mix vi er/ hvor pappaen kommer fra. Til og med på barsel fikk jeg spørsmål fra de ansatte om pappaen til babyen var fra sydligere strøk. Dette er aldri noe jeg har tatt som noe negativt, folk lurer og jeg svarer, enkelt og greit. MEN her spiller jo både tonefall, setningsvalg, kroppsspråk og situasjon en stor rolle! Jeg hadde nok blir mer fornærmet om jeg opplevde spørsmålet som nedsettende.... Men jeg er nok ikke typen som blir fornærmet over sånt, vi er jo oss selv uansett opphav Taterblodet mitt gjør meg til en fri sjel, som bryr seg minimalt om hva andre måtte mene om meg Anonymkode: aba3c...5e3 Fint for deg, men for mange av oss har det ikke bare positive konnotasjoner, da det ikke er så langt tilbake i tid at farfaren min ble tvangsplassert på barnehjem og fikk vi fikk tvangsfornorsket etternavnet vårt... Anonymkode: 29533...238
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #35 Skrevet 13. februar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint for deg, men for mange av oss har det ikke bare positive konnotasjoner, da det ikke er så langt tilbake i tid at farfaren min ble tvangsplassert på barnehjem og fikk vi fikk tvangsfornorsket etternavnet vårt... Anonymkode: 29533...238 Må ikke være hårsår vet du, nordmenn var sikkert like positive til tatere som til negere, sånn egentlig. Dette er bare nøytrale ord fra tolerante nordmenn som hindret jøder adgang til riket, tvangssteriliserte tatere og tvang sambarn i institusjon. Negere har vi imidlertid alltid hatt et nøytralt forhold til, må vite. For dere som mener det var nøytralt for 30 år siden, så var jeg barn den gangen og solgte lodd til inntekt for humanitære prosjekt i Afrika. Naboen i 30-årene mente jeg heller skulle kjøpe sykkel til meg enn å bruke penger på negerne. Anonymkode: 296d5...2f9 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #36 Skrevet 13. februar 2017 Ordet "neger" beyr nettopp neger og er ikke rasistisk i seg selv. Anonymkode: dbaff...262
Illuminatum Skrevet 13. februar 2017 #37 Skrevet 13. februar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: En bekjent hadde sett foto av min mann, de har ikke truffet hverandre. Min mann har ikke truffet sin far, men faren hadde en forelder eller besteforelder med ikke-vestlig bakgrunn (ikke i nærheten av Afrika). Denne bekjente så at min mann ikke har helt norske trekk, og lurte på hvor han kom fra, med oppfølgingsspørsmål om han hadde "negerblod"?! Jeg ble så paff, barnet vårt var også der, men for liten til å skjønne noe. Jeg forklarte bare bakgrunnen til min mann, men kjenner at jeg ikke kan se på vedkommende på samme måte lenger. Bruker vanlige folk virkelig slike betegnelser lenger? Ingen tilstedeværende sa noe, de som satt nærmest hørte det. Jeg tror ikke det var rasistisk ment, bare klønete, men er likevel opprørt. Jeg var så uforberedt på slik ordbruk, skylle ønske at jeg hadde et tilsvar i situasjonen for å markere at jeg ikke syntes det var greit. Hvordan ville du reagert? Anonymkode: 296d5...2f9 Og jeg har sameblod.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #38 Skrevet 13. februar 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må ikke være hårsår vet du, nordmenn var sikkert like positive til tatere som til negere, sånn egentlig. Dette er bare nøytrale ord fra tolerante nordmenn som hindret jøder adgang til riket, tvangssteriliserte tatere og tvang sambarn i institusjon. Negere har vi imidlertid alltid hatt et nøytralt forhold til, må vite. For dere som mener det var nøytralt for 30 år siden, så var jeg barn den gangen og solgte lodd til inntekt for humanitære prosjekt i Afrika. Naboen i 30-årene mente jeg heller skulle kjøpe sykkel til meg enn å bruke penger på negerne. Anonymkode: 296d5...2f9 Hadde det vært bedre om han heller svartingene? Anonymkode: 6affe...50b
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2017 #39 Skrevet 13. februar 2017 Jeg hadde nok tenkt mitt om personen som brukte ordet, for det gjorde jeg da jeg leste overskriften her. "Har han afrikansk bakgrunn"? hadde vært ok. Jeg hadde reagert på sameblod og taterblod, russerblod og tyskerblod på samme måte. Om jeg hadde bemerket det vet jeg ikke, antageligvis reagert som deg (blitt litt satt ut, og stemplet vedkommende som sosialt klønete). Anonymkode: f73ff...f54
Klossmajor Skrevet 13. februar 2017 #40 Skrevet 13. februar 2017 Her er det en del som aspirerer til pallplass i NM i skinnhellighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå